Lennuk on uhiuus, mis peaks kokkuhoiust (kitsukesed WCd, hämar valgustus, meelelahutusekraanide puudumine) mööda vaadates tähendama vähemasti turvalisust; parimat, mida lennukitööstus ses osas pakkuda suudab. Paraku on just Boeing 737 MAX 8 lennukeid vähem kui poole aastaga stardijärgseil minuteil alla kukkunud kaks, üks läinud sügisel Indoneesias ja teine läinud nädalavahetusel Etioopias. Nina ees alla pikeerinud Etioopia lennuk jättis endast järele vaid söestunud kraatri, milles hukkusid kõik pardalviibinud. Uurimistöö alles käib, kuid juba spekuleeritakse, et Boeing on ehitanud lennuki „ülemõtlevaks“, teatud kriitilisena tunduvail hetkedel ise lennuki asendit korrigeerima hakkavaks, mis väljendub just nina alla suunamises. Piloote olla aga säästetud teadmisest, et lennuki kompuutrites selline programmike tiksub, nagu ka teabest, kuidas seda funktsiooni välja lülitada.

Stjuardess, kena tumesinises univormis poola näitsik, justkui naeratab turvapantomiimi ajal nukralt. Või üksnes tundus see nii? 186 tooline lennuk on peaaegu viimse kohani täis ning vaid mõni minut pärast starti hakkab pihta turbulents. Esialgu valgetest rünkpilvedest läbi murdes, kuid hiljem kestab kerge komposiitmaterjalidest kere kriuksumine ja võdisemine nii Saksamaa kui Prantsusmaa kohal. Kui olla lennukitüübis, millega seotud kaks seletamatut allakukkumist, mõjub iga jõnksatus eriliselt. Sõnakehvad Poola lendurid reisijate verbaalse käehoidmisega mõistagi ei tegele.

KOHUTAV ÕNNETUS: Päästetöötajad Ethiopian Airlinesi lennukatastroofi toimumispaigas.

Õnneks on LOTi pardapoe hinnad Nordica omadest ligi poole odavamad. Kosutan närve ühe Iiri viskiga. Pudelivett (menüü kohaselt vaid 5 Poola zlotti ehk 1,16 eurot) kahjuks pole, seda saab väikeste klaasikeste kaupa paluda pardapersonali käest.

Madridi lennuväljale lähenedes liugleb lennuk aeg-ajalt nina allapoole suunates nähtamatuid õhumägesid pidi alla. Kui mobiili sisse tohib lülitada, avastan, et Boeing 737 MAX 8 on lisaks Hiinale asjaolude selgumiseni omal algatusel kasutusest kõrvaldanud ka mitmed lennufirmad, Aafrikas näiteks Royal Air Maroc ja Comair.

USAs ja Euroopas pole seda tehtud. Võib-olla on Boeing 737 MAX 8 siin liiga sagedases kasutuses, tühistamistest tekkiks liigpalju tüli?

Piloodid on haaranud tüürid tugevamalt oma kätesse. Tuttav kirjutab, et tema vestluskaaslaseks olnud MAX 8 kapten öelnud, et „niipea, kui näed, et valeandmeid sisse tuleb, peab selle abisüsteemi välja lülitama“.

Sinivalge lennuk pöörab nina ringi ja lendab tagasi Varssavi poole.

Alates 12. märtsil õhtul kella üheksast on Euroopa Lennuturvalisuse Ameti (EASA) ettekirjutuse kohaselt Euroopa Liidus ajutiselt keelatud Boeing 737 MAX 8 ja Boeing 737 MAX 9 lennukitega opereerida. Üksikud liikmesmaad, näiteks Saksamaa, Prantsusmaa ja Suurbritannia, olid oma õhuruumi hiljuti kahte ebaselgetel asjaoludel toimunud lennukatastroofi sattunud lennukimargile sulgenud juba varem. Uudis mõjutab sügavalt Boeing 737 MAX 8 ja Boeing 737 MAX 9 lennukeid kasutavate lennufirmade, Eesti kontekstis ennekõike Norwegiani, TUIi, Turkish Airlinesi ja LOT Polish Airlinesi lendude toimumist.