Oled sa kunagi püüdnud neid emotikone, mida iga päev kümneid kordi oma meeleolu väljendamiseks kasutad, ka päriselt miimikaga edasi anda?

Pane telefon salvestama ja proovi korra. Kuidas paistis? Naljakas?

Umbes pool aastat tagasi Tallinna koolitüdruk Kerli Paaslepp just nii tegigi, tulemuse postitas ta veebikeskkonda Tik Tok, mille oli äsja enda jaoks avastanud.

Tik Tok (endise nimega Musical.ly) on mõeldud lühivideote (maksimaalselt 15 sekundit) postitamiseks ja vaatamiseks. Valdavalt leiab sealt teismeliste totakaid nalju, populaarsete muusikapalade järgi niisama veiderdamist, hüppamist-kargamist üksi ja karjakaupa, mille vaatamisele isegi kümme sekundit on liiast kulutada (täiskasvanul).

Tõsiseltvõetaks tiktokkeriks, kelle jälgijad ootavad, näpp like-nupul, iga järgmist postitust, saad siis, kui sul on palju jälgijaid ja fänne, kes sulle kirjutavad. Kui teed midagi ägedat.

Tik Tokil on praegu 500 miljonit kasutajat, ja neid tuleb aina juurde. Päevas laaditakse üles umbes 13 miljonit videot.

Kümnenda klassi tüdrukul Kerli Paaslepal on üle miljoni jälgija. Ta on Tik Toki staar. Kerli alustas käesoleva aasta alguses ja märtsiks oli jälgijaid üle maailma (eriti palju tundub olevat Indiast) pool miljonit. Kerli populaarsust suurendab see, et ta on võimeline rääkima neljas keeles (eesti, vene, inglise ja saksa keel). Ta saab päevas üle saja fännikirja (mõistagi pole needki pikad heietused, vaid enamasti lühiteated à la „Sa oled nii ilus!“). Juba jõlguvad väiksed fännid tal – päriselt – sabas ja mõjuvad hirmutavalt, juba võtab temalt intervjuusid „päris“ meedia. Ja muidugi ei piirdu feim ainult populaarsusega, vaid sellega kaasneb ka raha, kui reklaami teed (Kerli kinnitab, et teenib, aga ei ütle, kui palju).

Huvitaval kombel oli enne Kerlit ainult üks inimene Tik Tokis püüdnud oma näolihastega joonistusi järele teha ja seetõttu (pluss tütarlapse kena ilmekas näolapp) tõusiski Kerli kiiresti staariks.

ETV noortesaate „Nova“ reporter, kes polnud ka veel Tik Tokis toimuvaga kursis, küsis Kerlilt, milliseid videoid talle kõige rohkem teha meeldib. „Ma ei tea, ei oska öelda,“ vastas staar, „aga ma tean, et mu fännidele meeldib, kui ma teen igasugu erinevaid emoji’sid.“ Inimestele lihtsalt meeldib, kui ta teeb nägusid. Veel räägib ta, et improviseerimine käib kiiresti, aga kui õpid mingit tantsu, võib isegi kaks tundi kuluda. Kõige aeganõudvam video võttis tal kaks päeva.

Tik Tokil on praegu 500 miljonit kasutajat, ja neid tuleb aina juurde. Päevas laaditakse üles umbes 13 miljonit videot. Valdavalt möllavad seal teismelised. Isegi nende õed-vennad (nii paarikümneaastased) ei pruugi selle keskkonna üksikasjadega kursis olla, rääkimata juba vanematest (alla neljakümneaastased) ja vanavanematest. Ma ei räägi tavapärastest internetiohtudest – nende eest vanemad juba oskavad oma lapsi kaitsta. Ma räägin sellest, et „noortel“ ja „vanadel“ polegi enam ühiseid kokkupuutepunkte, puudub väli, mida jagada. Noortel pole vanade kogemustega midagi peale hakata.

Uus põlvkond elab hoomamatult kiiret elu: nende väga kiiresti liikuvate pöialde alt kiiresti sündivad ideed realiseeritakse kohe ning otsekohe selgub laikide põhjal ka, kas ideel oli jumet. See, kui palju sa väärt oled, saab selgeks mõne hetkega. Kaks päeva on „kõige pikem aeg“.

Kõike, mis neid vähegi huvitab, õpivad nad Youtube’i videote või guugeldamise abil. Vanadel polegi noortele midagi õpetada.

Vargamäe-aegadel anti kogemusi edasi isalt pojale, emalt tütrele, värten vurises ja hobune astus adra taga sajandeid ühtemoodi ja vanemad olid alati targemad kui lapsed. Nüüd on vastupidi: vanemad küsivad lastelt, kuidas telefonis üht või teist teha. Isegi taskurahaga ei saa neid enam motiveerida, sest nad võivad selle ise teenida. Kiiremini. Kergemalt. Mängeldes.

...Selliseid mõtteid heietasin ma üle-eelmisel nädalal, laulupeo-eelsetel päevadel, vuristades vana Singeriga, mille mu vanaema 1932. aastal pulmakingiks sai, triibulisi seelikuid kokku. Jumal tänatud, et ema mind õmblema õpetas. Ahh, oleks pidanud selle time-lapse’iga üles võtma ja Youtube’i panema.