11 plaati
Nine Inch Nails
“Year Zero”
(Island)
Tänapäeva apokalüpsis
Kui NINi
varasemad teosed kippusid rohkem endasse (s.t Trent Reznorisse) vaatama, siis
“Year Zero” paranoiline kontseptsioon haarab kogu maailma.
Ehkki tänapäevase tehnoloogia abil oleks justkui võimalik
iga nurga taha piiluda, elu järjest vahetuma ja kättesaadavamana
kogeda, on selle vahetuse-illusiooni hinnaks just absoluutne vahendatus. Igas
internetiserveris võib peituda su viimset kui sammu salvestav programm,
iga nurga taga videokaamera. Muidugi tekib seetõttu ebamäärane
hirm tuleviku ees: hakkab tunduma, et miski ei juhtu niisama, vaid ühel
või teisel anonüümsel organisatsioonil on toimuva üle
alati kontroll.
“Year Zero”, mis ei jää alla
plaatidele “Fragile” ja “The Downward Spiral”, jutustab
lugu, kuidas 15 aasta pärast lõhe ideoloogia ja reaalsuse vahel
maailmakorrale saatuslikuks saab. Konkreetsest narratiivist huvitavam on aga
see, mismoodi NIN post-kapitalismi üldisemalt helikeelde tõlgib.
“Year Zero” on veenev eelkõige tänu oma täiesti
tänapäevases mõistes masinlikule esteetikale. NIN julgeb selja
pöörata nii õlistele auruvasaratele kui isegi tolmunud
Huxleyle ja Orwellile. Allegooria kuulub keskaega, sümbolism 19.
sajandisse. 21. sajandi läänemaailmas, nagu ka NINi muusikas,
sügavust enam ei ole; kui ajalugu on läbi, jääb alles
ainult kest. Sellest banaalsest, hüperreaalsest kestast ongi Trent Reznor
mudeli teinud. Hõbedane metall, kiiskavvalge plastmass, punktitihedus ja
värvieraldus transformeeruvad külmaks, vahedaks, düstoopiliseks
noise-rock’iks.
Nagu kõikjale tungiv simulaakrum ise,
püüab “Year Zero” viirusena erinevaid
kommunikatsioonikanaleid nakatada, eelkõige muidugi internetti. Seda
plaati Pynchon ja Baudrillard kuulaksid. 10
Mart
Kuldkepp
Black Sabbath
“The Dio
Years”
(Rhino)
Kui seal laulis Ronnie James...
Ronnie James Dio ja Black Sabbathi mastermind’i Tony Iommi
järjekordne ühinemine on vahest suurem üllatus kui seda
tähistava ühist minevikku kokku võtva kogumiku ilmumine
– niihästi Ozzy kui Martini perioode katvad kogumikud on ammuilma
huvilisteni jõudnud –, kuid etteaimamatust on selles
väljaandes sama palju kui 50. eluaastatesse jõudnud gigolo
liigutustes.
Dio ja Iommi koostööst 1980. a sündinud plaati
“Heaven And Hell” peetakse üheks 80ndate heavy metal’it
defineerivaks albumiks, tagantjärele on isegi vaieldav, kes kellele rohkem
andis – tolleaegsetest lauludest kõlab läbi nii Dio varasem
bänd Rainbow kui ka hilisem soolokarjäär; järgneva kahe
ühise albumi (“Mob Rules” 1981. ja “De-Humanizer”
1992. aastal) mõjusus avaldus juba kahanevas progressioonis.
Kronoloogilises järjestuses kogumikule seatud lugude valik kinnitab
eelöeldut, varemtuntule lisatud kolm uut lugu teatud uudsusmomenti endas
kannavad, kuid paistavad silma pigem sound’iga kui millegi muuga.
Fundamentaalsem puudujääk ongi käesoleval juhul ehk selles, et
kolm stuudioplaati on kesine baas mingit uut kvaliteeti tootva kogumiku
koostamiseks, kõik nad on omaette tunduvalt terviklikumad teosed kui
käesolev üllitis ning liidetavate summa jääb reaalsuses
seepärast lihtsalt palju väiksemaks, kui paberil esiotsa paista
võis. 5
Andri Riid
Cibo Matto
“Pom Pom: The Essential Cibo
Matto”
(Warner Bros. / Rhino)
Liig
a vähe saavutanud jaapanlannade kogumikgalerii.
Cibo Matto,
Jaapani päritolu New Yorgis kokkutulnud naisduo, kuulatav ja veenev punt,
kelle best-of-kogumikul on nii popi kui hiphopilikke palu. Toovad meelde All
Saintsi, Sugababesi ja hetki 90ndate alguses, kui Bart Simpson üritas
muusikas karjääri teha. Teisalt aga näitavad Miho ja Yuka, et on
aegade jooksul ka eksperimentaalsemat, jazzilikku ja alternatiivse maiguga
loomingut viljelenud ja see ala on vaieldamatult tugevam pool nende toodangus.
Plaadile on lisatud paar enneavaldamata lookest, parimana tooksin esile nende
maakaaslasest elava hip-hop-legendi Dan The Automatori remiksi palast
“King Of Silence”. Kohati naiivne lüürika, paiguti
tapeedine muusika, aga kokkuvõttes jaapanlikult armas ja
süütult silmavaatav jäätis ruudulises miniseelikus.
6
Anders Melts
Notoriuos
B.I.G.
“Greatest Hits”
(Bad Boy Records)
Seekord
tähistame 10. surma-aastapäeva.
Selle aasta
märtsis möödus kümme aastat läbi aegade ühe
kõige mõjukama ja armastatuma ookeanitaguse emcee Notorious
B.I.G. aka Biggie Smalls aka Big Poppa surmast. See “Greatest
Hitsi” album ongi välja antud tema kümnenda
surma-aastapäeva puhul.
Varalahkunud vanameister jõudis oma
elu ajal lindistada kaks albumit (“Ready to Die” ja “Life
After Death”), millega suutis tungida paljude hip-hopi-sõprade
“10 parima räppari” nimekirja. Tema loomingust leiab nii
väga head 90ndate keskpaiga klassikalist DJ Premieri boombap
sound’i kui ka kommertslikuma rütmiga biite, millest eredamad
näited on ka siin kogumikul. Biggie võib ühel hetkel olla sada
protsenti hardcore, rääkides narkodiileri “kümnest
käsust”, kuid järgmine moment kõlavad mahedad
naisvokaalid ning härra jutustab armastusest. Biggie repertuaarist ei
puudu ka hip-hopi kõige igavam ja tüütum temaatika
“bitches, guns & money”, kuid erinevalt enamikust emceedest on
tema esitus tavaliselt veenev ning humoorikas. Tema aeglaselt voolav flow ning
jõuline hääl panevad kuulama. Üks Notorious B.I.G-i edu
võtmeid oligi just mitmekesisus, mille tõttu suutis ta leida
sõpru nii “tõsipeade” kui ka mainstream-publiku
hulgas.
Kogumikult leiab peale Biggie klassikalise materjali mitmeid
lugusid, mis on välja antud postuumselt, ning ka paar rada, mis kuuluvad
kategooriasse “unreleased”. Kuulates just neid seni avaldamata
lugusid ja vaadates plaadi tagakaanelt külalisartistide nimekirja,
võib mõista, et härra P. Diddyt, kelle impeeriumi hiilgusele
Biggie aluse pani, pimestasid nende träkkide valikul eredad dollari
märgid. Minu silmi pimestab praegu suur ja ere nr
5.
Ivar Laks
The Juju Orchestra
“Bossa Nova In Not
A
Crime”
(Agogo)
Külmaks jättev kuum
klubi-ladina-džäss.
Ma tahaks toredate Saksa poiste Fab DJ
Sammy ja Oliver Belzi, kes Juju orkestri moodustavad, südamerahustuseks
ütelda, et hoolimata moeka bossa nova üleekspluateerimisest ja
devalveerumisest pole keegi arvanudki, et tegemist oleks mingi kuriteoga. Selle
plaadi üllitamise eest ei panda küll kedagi vangi. Tegemist on ju
täiesti ohutute vikerviisidega, mis on nii lahedalt kerged, et auravad
pärast plaadi kuulamist kohe peast ära. Täiesti
tüüpiline klubidžäss kõigi oma Ladina-Ameerika
puusanõksude, lapseliku sambakarnevalipositiivsuse ja 60ndate jaheda
kitšiga. Ma kujutan ette, et Jaapanis võib see päris
hästi mü&
;uum
l;a, ning häid sõnu on tulnud ka Euroopa nu-jazz’i peerudelt
Nik Westonilt ja Compost Recordsi Michael Rüttenilt ning Rainer
Trübylt. Ja eks siin on ka tegelikult paar sellist momenti, mis panevad
jala kergelt kaasa tatsuma – Gotan Projecti stiilis avalugu “This
Is Not A Tango” või Terry Callieri (see mees ei jätaks vist
ka siis ükskõikseks, kui ta Meie Mehes laulaks) maagilise puutega
kaunistatud “What Is Hip?”. Aga jah, üldine seis on ikka veits
nutune, liiga enesekeskne ja jõuetu on see värk. Muusika, mis peaks
idee poolest olema päikesest ja Cachacast kuumaks köetud, omab minu
jaoks pigem külmkapi efekti. 4
Lauri Tikerpe
Tharaphita
“Iidsetel sünkjatel
radadel”
(Nailboard)
ÄRApoleeritud heliga metsametal.
“ma metsas sündinud leekide vahel ja lõkke
ääres, jah see nii on, tuiskan siin soode ja rabade vahel ringi
hetkel, jumalast hea see, mul mõõk peos (isetehtud, see teiste
sooelanike seas respect asi nahh). viha mu sees kasvab aegajalt, a ma hobusega
ratsutan siis see hea tunne tekib viha kaob korraks (maakeeli haihtub) muidu
mul igav elu iga päev sama teema, oeh...”
pole veel aru saand
miks sellise temaatikaga black või pagan vms metal albumil peaks olema
selline steriilne ja igav saund mis ei loo asull mittemingit
atmosfääri. muu peale hetkel ei tule aga see oleks ka ilmselt lollus
kui tahetakse massidele “peale minna” sellise muusikaga, et
selliselt asi saundima peaks. a muidu praegu mulje jääb nagu
oleks mingi kari poisse kokku tulnud kes oskavad lihtsalt pilli
mängida, tegelt see asi nii pole, sadly. muidu asi pole nii hull
midagi aga hr. soundgeniusele kindel 0 punkti. 4
Sladkajakonfeta
RZA
“Afro
Samurai OST”
(Koch)
Uue hip’i multika soundtrack
“Afro Samurai” on uus kultussarja potentsiaaliga anime.
“Afro Samurais” miksitakse blacksploitation-filmi
samurai/yakuza-filmidega – animeeritud vormis muidugi. Takashi Okazaki
metsikud joonistused ja Samuel L. Jacksoni cool hääl – pea
võitmatu tiim. Siin pole mingit aga, et keegi teine, peale
mõõga- ja kung fu filmide usku RZA, võinuks
soundtrack’i teha. RZAs on ju ammuilma ida ja lääs
üheks žanriks segunenud. RZA aitas Tarantinol “Kill Billi”
saunde keerata, “Kill Bill” sai endale päris
meeldejäävad firmasaundid, mis küll rohkem Tarantino kui RZA
teene. “Afro Samurai” helid päris sedasi ei pakitse.
25sekundiline theme sööbib pähe küll ja hakkab
samastuma, kuid afro samuraiga linkivaid palu üle viie pole. Q-Tip, Talib
Kweli, Big Daddy Kane teevad kaunikesti kaastööd, lasevad pool-lontis
vurruga melanhoolset flow’d. Jah, on päris mahedad soulikad kohad,
sest samurai-kangelane pole mitte vähe seks mees. On boonusena Bobby
Digitali träkid ja ega Bobbygi vähem maias pole. Välja pole
jäänud isegi filmimuusikale loomulikud vahepalad ja juustu r`n b.
Plaadis on afrot samuraist ebaproportsionaalselt rohkem, aga eks ameeriklased
avasidki Jaapani maailmale. 7
Aleksander T. Yostafa
Clara Moreno featuring
Celso Fonseca & Joyce
“Meu Samba Torto”
(Faroutrecordings)
Nu-Brazil on parem
kui päikesepaiste.
Intiimne, seksikas ja soe – mitte
kõik omadussõnad selles reas ei ole traditsiooniliselt
seostatavad bossanoovaga. Õige bossanoova peab olema jahe, nii jahe, et
tundub isegi külm. Külm mitte rõskuse ja
välistemperatuuri mõttes, vaid sisemise soojuse –
võõrandumise mõttes. Hea bossalaulja on eraldatud oma
laulust ja selle tegelastest, ta vaatab maailma nagu läbi paksu klaasi, ta
on jõuetu sellest läbi murdma ega püüagi seda teha.
Selles ongi bossa peidetud ilu ja võlu.
Õnneks on
võimalik ka teistsugune bossa. (Või on täpsem öelda
nu-Brazil?) See pole üldse kehvem, pole ka parem – on lihtsalt
teistsugune oma headuses. Clara Moreno võluvad portugalikeelsed laulud
(mis kõlavad minu kõrvale nagu vene aktsendiga hispaania keel) on
veatult voolitud muusikalised pärlid. Minimalistlikud oma esituses
(enamikus lugudes kõlab vaid vokaal, kitarr ja bass) ja veatud
viimistluses.
Põnev on üks prantsuskeelne šansooni ja
bossa ristand, ingliskeelne lugu siiski paremate hulka ei kuulu.
Clara
Moreno ema Joyce on bossalegend, kes ka plaadil põgusalt kaasa
lööb ning on sellele kirjutanud paar lugu. See positiivne ja soe
bossa on palju parem kui jalgpall, parem isegi kui päikesepaiste.
7
Priit Hõbemägi
Modest Mouse
“We Were Dead Before the Ship Even
Sank”
(Epic)
Johnny Marr külas teenekatel Ameerika
indimeestel.
Peamine, mis selle veteran-indie-bändi puhul
seekord huvi pakkus, oli eks-The Smithsi kitarristi Johnny Marri
kaasalöömine. Legendaarse lugudepunuja käekirja ja
kõlasid aga üldiselt väga ei kuule. MM jääb
muutumatult iseendaks, ehk siis kuuleb 80ndate lõpust tuttavat
indie-värki, Talking Headsi, Tom Waitsi... Viimast on eelkõige
vokalisti häälekasutuses. Frontmän Isaac Brock annab
mõnes loos ära oma hinge, paaris ka oma sisikonna kauba peale.
Meloodiline, meeleolukas, meeletu ja meeleheitlik. Samas mitte just palju
erutavat kogenud melomaanile. Peaks aga rahvale peale minema küll.
7
Tõnu Pedaru
Patti
Smith
“Twelve”
(Columbia)
Patti ja 12 kaverit.
Mis selle kõige mõte on? Mõte meie jaoks siin
ja tema jaoks seal. Kena muidugi, et Patti Smith armastab üht-teist
rock-muusika n-ö varasalvest, aga miks ikkagi tahab ta sellest ka teistele
rääkida? Äkki ei anna need laulud talle rahu, painavad ja
piinavad ööl ja päeval, on kasvanud liiga suureks, et neid
ainult endale hoida?
Raske uskuda, sest paraku ei kohusta see plaat
kedagi millekski. “Twelve” rahuldub pea kõiges vähima
ühisnimetajaga kusagil leige meinstriimroki naabruses ning nõustub
selle nimel tuimaks pleegitama nii mõnegi hea meloodia või
rütmikäigu või orkestratsioonitriki. Loetlegem ohvreid. Paul
Simoni veider afro-pop “The Boy In The Bubble”, The Rolling Stonesi
ülbe egoparaad “Gimme Shelter”, Jefferson Airplane’i
nägemuslik “White Rabbit” – kõik need karakteriga
katked muusikaajaloost kõlavad siin just nii, nagu alalhoidlik,
neutraalne täiskavanurokk ikka kõlab. Ainus lugu, millel on ka
Smithi versioonis mingi oma siseelu, on Nirvana “Smells Like Teen
Spirit”. Ootuspärane valik vahest küll, kuid ikkagi omal moel
murelik, pisutki küsiv ja bandžoga pealegi. Muidu aga... kas ma
küsisin, mis selle kõige mõte on? 5
Tõnis Kahu
HND
“Patu
raamat”
(HND)
Pop-rock, mis ampsab Padari & The Suni
eduloost.
Poliitikas tuleb päris tihti ette, et üks
erakond või kandidaat näppab konkurendi pärisosaks peetud
idee, et sellega konkurendi valijaid enda poolele meelitada. Muusikaärist
ja poliitikast paralleelide otsimisega ei saa küll väga kaugele minna
(seda e
nam, et muusikabisnises on hääletajal kaugelt enam kui üks
hääl), aga tundub küll sedamoodi, et HND on oma
debüütalbumi kokkupanekul Tanel Padar & The Suni eduloost nii
mõndagi kõrva taha pannud. Ilmselt pole juhuslik ka asjaolu, et
koosluse lauljaks on valitud just n-ö Tanel Padari koolkonna esindaja.
Eelneva põhjal ei pea tegema järeldust, nagu HND-l omapära
puuduks, seda, et tegu on tunduvalt rajuma bändiga, peaksid ka kurdid
kõrvad kuulma ja mitte ainult. Ning kui plaadi alguses olevad lood
mõjuvad lõdvalt seotud riffide jadana, mida retsitatiivsusele
kalduv vokaal tervikuks siluda ei suuda, siis alates neljandast loost
tõmbab album end käima ning kõik asetub omale kohale. Kui
üldse millegi kallal norida, siis on see ülipüüdlikkus.
Päris mitu lugu on suurema väljendusrikkuse või millegi veel
kaunima otsingul lihtsalt ülearranžeeritud. Näiteks laulu “Kui
sa vaid saad” refrääni taustal kõlav klaveriklimberdus
kõlab kohatult ja plaati lõpetavas palas märatsev
keelpillikvartett liigitub juba lausporno valdkonda – seda arusaamatum,
et polüfoonilise muusika loomine ei saanud muusikute eesmärk kuidagi
olla. Plusspoolelt võib aga “Suruisten laulujen maa” kohe
eesti muusika kullafondi kanda. 8
Andri Riid