Jazz/funk/hip-hop biidid, mis vajaksid veidi vürtsi.

Tru Thoughtsi lipukirjaks on algusest peale olnud eklektika - iga stiil ja iga biit sobib, peaasi, et oleks hingega tehtud ja keeraks jalad sõlme. Soul, funk, hip-hop, jazz, breakbeat, drum'n'bass - mida iganes. Aga mis siis nüüd? Võib-olla mulle ainult tundub, aga näib, nagu hakkaks minu ühe lemmikplaadifirma sära tuhmuma. Enamik artiste kipuvad tammuma Quanticu (Tru Thoughtsi saundi defineerija ja vaieldamatult kompanii mees nr 1) poolt ettenäidatud rada. Tru Thoughtsi eklektikast on saamas omaette suletud stiil, mis ei lase uut ja tundmatut enam nii naljalt ligi.

Kahjuks pole ka Alex Cowan aka TM Juke selles suhtes päris puhas poiss. Vaieldamatult on tal kõrva hip-hopi, funk'i, free jazz'i ja souli peale ning debüütalbumi meeldivalt robustsest lõika-kleebi-tehnikast on nüüdseks võrsunud miski, mida võiks nimetada arvestatavaks laulukirjutamisoskuseks. Ma ei oleks näiteks uskunud, et ma just sellelt plaadilt leian üle pika aja R&B loo, mis mind liigutab - Elmor Juddi lauldud "Electric Chair" kõlab superseksilt nagu D'Angelo esimesed pärlid - minimalistlik, patune ja kergelt hakitud biitidega.

Aga Tru Thoughtsi nimi kohustaks justkui millekski enamaks. Mingi väike üllatus võiks ja peakski olema. Näpuotsatäis eksootilist vürtsi dubstep'i, techno, indiroki või kas või kantri kujul. Mingi uudne vibratsioon erakorraliseks kõrvamõnuks. Aga noh, ega plaat siis sellepärast veel halb pole. Mulle tegelikult täitsa meeldib. 7
Lauri Tikerpe

Miljoonasade
"Kasvukipuja 20 vuotta"
(Warner)

Soomeroki kesktase.

Võib liialdamata öelda, et eestlastel on Miljoonasadega oma suhe ja 80ndatel kõlanud hitte, nagu "Lapsuuden sankarille", "Miljoonasade" ja "Marraskuu", mäletatakse tänaseni. Bändi 20. sünnipäevaks välja antud kogumik annab võimaluse tagasivaateks ühe soomeroki kui mitte just esimese suurusjärgu tähe, siis ikkagi markantse artisti loomingule. Kuulamisele tuleb ansambli aktiivsest tegutsemisperioodist (1986-1998) ligi 40 laulu, mis on järjestatud ajaliselt. Kui debüüdiaegsed palad, mis kannatavad Heikki Salo kohati uskumatult halva vokaalse soorituse all, on ka saundi ja arranžeeringute koha pealt üpris kandilised, siis järgmise heliplaadi "Laukauksia viulukotelossa" ajaks (mida võibki ilmselt pidada ansambli loominguliseks kõrghetkeks) on üldine professionaalsus juba ublisti paranenud. Tegelikult on Miljoonasade polkast-rokini-tüüpi tantsubänd, aga laulud nagu "Marraskuu", "Voipallo" või "Ootko muistanut, Iiris" ületavad žanripiirid, isegi kui tekstides sisalduva (ja Miljoonasade puhul olulise) sõnumi vastuvõtmine on keelebarjääri tõttu raskendatud.

Teisel - 90ndaid kajastaval - plaadil on bänd muutunud stiiliühtlasemaks ja puhttehniliselt veelgi paremal tasemel, aga pole praktiliselt enam laule, mis massist esile kerkiksid. 5
Andri Riid

JJ Cale & Eric Clapton
"The Road to Escondido"
(Reprise)

Titaanide uni. JJ poleks pidanud seda plaati tegema.

Eric Claptoni ja JJ Cale ühine plaat oli kirjutatud tähtedesse, see oli sama vältimatu nagu kaubarongi ja joobnud juhiga veoauto kokkupõ ;rge kusagil Eestimaa kolkas asuval raudteeülesõidul.

Kuid siiski oleks saanud ja oleks pidanud tegema pingutusi, et seda sündmust ära hoida. Sest kui Eric ja JJ raudteel kokku põrkasid, siis esimene isegi ei pidurdanud, tõenäoliselt isegi ei märganud väikest ja delikaatset takistust rööbastel.

Ma ei saa aru, miks arvustajad selle plaadi ees poevad? See on väga silmakirjalik käitumine. Ma usun, et JJ Cale poleks pidanud seda tsirkust kaasa tegema. Sest Claptoni kreedo on esitatud tema loos "Hard To Thrill". Jah, tõepoolest, millega saab Claptonit veel üllatada? Mitte millegagi! Ja kas selle tõestamiseks oli vaja CDd teha?

Ja kust on Claptonile tulnud pähe mõte hakata ise plaadiümbriseid kujundama? See on talumatu kitš, mis kindlasti edukalt kandideerib maailma 100 kõige inetuma plaadiümbrise konkursil.

Palun, ärge enam niimoodi tehke! 3
Priit Hõbemägi

Xiu Xiu
"The Air Force"
(5RC)

Ilma veidrusteta indie-kokteil.

Joan Chen'i "Xiu Xiu: The Sent Down Girl" on selle bändi arvates maailma masendavaim film, nii et igati sobiv ka bändinimeks. San Jose kvarteti viies plaat on väidetavalt Xiu Xiu (hääldub nagu "shoe-shoe") kõige lihtsamini seeditav teos. Tõsi või mitte, igatahes on tegu pikantse kõhutäiega. Sulgege hermeetiliselt stuudiosse Scott Walker, Kate Bush ja Joy Division ning andke neile kuulata mõned post-punki ja Warpi kogumikud. Tulemus on küll stiilideülene, kuid siit puuduvad veidrused, psühhedeelia ja muu moodne segadus. Kuigi peale jääb selgus ja arvestus, külm siiski ei hakka. Lähim analoog uuemas indie-muusikas on ehk Deerhoof, mille trummar Greg Saunier osaleb plaadil ka muusiku ja produtsendina. Grupi omapära on pigem tervikust saadavas emotsioonis kui osavuses erinevaid elemente segada. Kordumatu õhustiku eest kannab suurimat hoolt laulja Jamie Stewart, kelle tämber à la R. Smith /S. Walker on otsekui loodud edastama elu karmimaid tõsiasju. Muusika kui lumeta talveöö, aga ilma gooti-klišeedeta. Kindlasti üks aasta värskemaid teoseid. 8
Tauno Maarpuu

Leo Abrahams
"Scene Memory"
(Bip-Hop)

Kitarriheeroste ülestõusmine.

Leo Abrahams toimib kehana (kitarrimehena) eri artistide juures, nagu Roxy Music, Ronan Keating jt. Sellest teeme järelduse, et tegu on virtuoosiga. Lisaks sellele on Abrahams ka helilooja - see on juba tema teine sooloplaat. Esimene oli traditsioonilisem kitarrimuusika (u nagu pop Durutti Column), see on rohkem ambient, helikesksem, kuigi võtmesõna on "kompositsioon". Kui keegi mäletab sellist kitarristi nagu Jeff Beck, siis see on üle saja aasta esimene plaat, mis mulle teda meelde tuletas. Sügavad, kajarohked ja aeglased, magusad, kuid võimsad, suure amplituudiga kitarrikäigud. Selline kadunud suund on 20ndates kitarristi puhul rabav. Eriti tähelepanuväärne on üle aegade kauneimaid traate tõmbav melanhoolne "Below Ground". Just see on asi, mida viimasel ajal kitarrimuusikas üldse näha pole olnud, kuna tavapäraselt tegeldakse kas selle elektroonilise väärastamise ("Empty Shell", "Soon") või mahedamat sorti sordiinialuse ludistamisega ("Scene Memory"). Minimalistlikud "Love Unknown" ja "Anemone" on oma väljapeetud, pidulikus ja nukras laadis samuti huvitavad. 8
Erkki Luuk

Michael Bro ok
"RockPaperScissors"
(Canadian Rational/bigHelium entertainment)
Häid ja mitte nii häid mõtleva inimese vikerviise.

Kitarrist Michael Brook on vaikne ja vahel liiga tähelepandamatu tegija vist; viimased aastad veetnud põhiliselt Hollywoodi meepottide ligidal, mängides Hans Zimmeri ja teiste filmimuusikastaaride stuudiotes. Esimene mitte-soundtrack või koostöö üle 14 aasta on laia joonega teostatud projekt, Brooki töödeldud kitarrile lisanduvad Bulgaaria koor ja orkester, hea idamaise kõlaga viiuldaja Claude Calhoub ja lauljad Lisa Germano, Paul Buchanan, ammu surnud näitekorüfee Richard Burton, kes deklameerib Dylan Thomast. Siin lauldakse kooris ja üksi, lõpp, "Pasadena Part Two" on paras pärtfripp.

Kui paar bulgaarlaste kõõrutustega meeleolumuusikateost nii halvemat sorti Oldfieldi moodi poleks... 7
Tõnu Kaalep

PJ Harvey
"The Peel Sessions 1991-2004"
(Island/Universal)

PJ musitseerib Peeli juures.

Polly Jean on teinud legendaarse John Peeli BBC raadiosaate salvedesse 60 träkki, ja päris kindlasti mitte ühtegi sitta lugu. Albumile valitud 11 sees on mitmed vähem tuntud asjad. Nagu nais-auteur märgib, spetsiaalselt Johni mälestuseks. Välja antakse ükskord ilmselt kogu kraam, sest Peeli-sessioonid on pea alati n-ö erilise hingega. Stuudio-live'id, sisuliselt. Nii kõlab naise jõuline juure-muss vahetumalt, intiimsemalt kui albumitel. Raadioonu ise oli suur Polly fänn ja... nende vahel oli kerge säde. Platooniline mõistagi! Ajatu asi. 9
Tõnu Pedaru