8 plaati
Free Tallinn Trio
“Full Moon”
(AVA
Muusika)
Hoolega tasakaalustatud vabamäng.
Kui ma
avangardi kuulan – kas või sedasama Eesti oma
free-improvisatsiooni siin –, siis hakkan ma kuulajana vastu. Minuga
räägitakse uues ja argikommunikatsiooni raiskamistest puhastatud
keeles, kuid ma klammerdun heal meelel harjumuspärase grammatika ja
loogiliste tähendusstruktuuride külge. Ja miks ka mitte? Ma ei oska
ega taha teisiti. Ja pealegi, kas pole see suuresti asja mõte? Sest
avangard – nagu näiteks ka sadomasohhism, mille reegleid ta tihti
järgib – on mäng ja see toimib paremini, kui sa vastu hakkad ja
lubad enese ümber veenmiseks mõnesugust vägivalda
rakendada.
Free Tallinn Trio on hoolega tasakaalustatud tervik, seda
muidugi. Kuid kõik kolm üksikelementi on siin ometi igaüks
eraldi reljeefselt äratuntavad ja mängivad seda eelmainitud
mängu omal viisil. Lauljatar Anne-Liis Poll on neist selles funktsioonis
ehk kõige probleemsem. Vähe sellest, et ta eemaldub muusikaliste
žanrite loogikast – ka äratuntavate emotsioonide koodid jätab
ta teadlikult välja arendamata. Tema hääl mängib
abstraktset, sosinate ja karjetega raamitud mängu, laseb end oma
foneetilises transis eemalt vaadata ega kõneta mind eriti. Pianist Anto
Pett ning kitarrist Jaak Sooäär aga teevad oma rollidega
tööd pisut tolles “hea võmmi - kurja võmmi”
võtmes. Pett on range, jäik ja vähese, kuid mõjuva
kõneviisiga. Sooäär töötleb seevastu ka
pealtnäha kõledamad suhtlushetked minu ja muusika vahel soojemaks,
avaramaks, liberaalsemaks. 7
Tõnis Kahu
Whitesnake
“1987 – 20th Anniversary Special
Edition”
(EMI)
Soft-metal Zeppelini ainetel, paksus
sünnipäevakarbis.
Tõepoolest. “1987”
on puudlisoengus hard rock’i klassika. Plaat, mis tõukas David
Coverdale’i diktaatorinuia all rassinud ansambli korraks supertäheks
– briti soft-metal-trupp lõi hittide “Is This Love”,
“Here I Go Again”, “Still of the Night” ja “Give
Me All Your Love” tuules läbi isegi Ühendriikides. Kus,
meenutagem, oli 80ndate keskel juba nendetagi ilusate karvaste poiste
üleküllus. Ja lööklugude vähem sütitavatest
koopiatest koosnev kommertshevi “1987” müüs seal
läbi 8miljonilise kuhja.
Mida teha selle plaadiga praegu,
sõltub mõistagi ainult sellest, kus olid sina ja sinu maitse
aastal 1987. Mäletan, et vihkasin oreliga auto-ballaadi “Here I Go
Again”, aga nautisin kõike muud – “Is This
Love’i” suuri süntesaatoreid ja lõbu, mida pakkus
“Still of the Nighti” sarnasus nii Zeppelini “Black
Dogiga” kui Zeppelini “Whole Lotta Love’iga”. 20 pikka
aastat hiljem oleme taas koos ja ma ei tüki väitma, et
“1987” on geniaalne üksi raamatupidamise seisukohast.
“1987” on veatu teos. Kuldne meelalahutus-hevi, mis on
tänaseks puhtaks diskoks muutunud ja kõlab jupp maad musikaalsemalt
ja isegi tõsisemalt kui mis tahes uus-Arctic-Monkeys.
Olge head,
aidake mul meenutada, kes krt oli see huligaan, kes küsis Robert Plantilt
kuskil pressikonverentsil, et: kas te olete vaese mehe David Coverdale?
Või kelle nali see oli? 8
Siim Nestor
Maroon 5
“It Won’t Be Soon Before Long”
(A&M)
Falsetiga ja falsetita popmuusikat Californiast.
Nimetage tosin Rod Stewarti lugu. Mina sellega hakkama ei saa. Samuti ei oska
ma 15 aasta pärast nimetada tosinat Maroon 5 lugu. Selliste bändide
puhul tekib muusikalise mälu efekt, et seda lugu ma tean, aga nimetada ei
oska. Või ongi sajad poplood omavahel nii sarnased. Näiteks
maroonide “Won’t Go Home Without Yous”, vean kihla, et see on
Puff Daddy Police--kaverist “I’ll Be Missing You” salamahti
konverditud kidraluup. On võimalik ühel hägusel momendil
tõesti arvata, et “Kiwi” on tegelikult Prince’i lugu?
God knows.
Jajaa, võib rääkida, et see plaat ei muuda
popmuusika konstruktsioonides midagi ja toimub lihtsalt vanade ideede viisakas
töötlemine. Teiseks räägid armastajate rock’ist ja
näitad Stingi pilti. Aga, no kamoon, sürreaalne on kuulata
bändi, mille puhul ei saa nagu hästi aru, mis aastast nad tulevad ja
kes laulab. Kui Maroon 5 mõnda lugu poes kolm korda kuulda, siis kardan,
et võib kummitama jääda. Valge poisi boogie “Makes Me
Wonder”, mis paneb uskuma, et solisti kõris on orgaaniline
vokooder, ongi juba pea sees. Selle eest boonuspunkt. Lisaks kuuldava
tõe eest, et Adam Levine laulab ae- ajalt nagu Phil Collins.
7
Aleksander T. Yostafa
Uku Kuut
“Santa Monica”
(Bigtree)
Natuke
liiga pehme seriaalimuusika.
Plaadiga kaasa tulnud paberil
kirjutab Uku Kuut, et tegemist on pehme-džässi sugemetega muusikaga ning
et siit leiab erinevaid meeleolusid soojadel suveõhtutel
unistamiseks ja niisama mõtete mõlgutamiseks. “Soovitan
plaati täiskasvanutele,” lõpetab Kuut plaadi promo. Nojah,
ega mul siin palju lisada nüüd polegi. Nagu pealkirigi, nii on
ka need helid siin ikka veidike liiga seebisaagalikud, vähemalt minu
jaoks. Siirup, suhkur ja mesi üheskoos on nats karm ja silme ette kargab
telepilt jõukast Ameerika keskklassist 80ndatel, kus laitmatult
föönitatud seitliga perekonnapea ainsaks mureks on see, kas poja
pruudiga semmimine on moraalne või ei.
Samas on siin plaadil
väga palju lahedaid, nendesamade 80ndate sündisaunde, Herbie Hancocki
virvendusi ja ühe laulu pealkiri on ka jumala äge (“Eestlane On
Kosmoses”). Kahjuks lugu ise pole nii ulmeline, nagu pealkirja järgi
võiks loota. Ma ei tea, võib-olla kuskil arutult kuuma California
päikese all võiks see plaat rannas päikesepistega ringi
tuiates saundträkiks täitsa sobida, aga siin ja praegu on ikka mu
jaoks natuke liiga tapeet. 4
Lauri Tikerpe
The Afghan Whigs
“Unbreakable (A Retrospective
1990–2006)”
(Rhino)
Maskuliinne emo.
The
Afghan Whigs oli 90ndate Ameerika alternatiiv-skenes üks
omanäolisemaid bände. Kuulsaks said nad grunge-laine harjal, oskasid
aga ajada täiesti omanäolist soul-rock’ilikku rida. Neile
polnud võõrad ka gospel, R&B ja Motown. Veenvust pole nende
muusika kaotanud ka kümme aastat hiljem, hoolimata sellest, et
tõelist läbimurret neil kunagi polnudki. The Afghan Whigs on
jäänud eelkõige pühendunud fännide ja kriitikute
lemmikbändiks.
Nende esimesest (ja arvata võib, et ka
viimasest) kogumikust võtavad enamiku ootuspäraselt enda alla lood
edukatelt albumitelt “Gentlemen” (93) ja “1965” (98),
kuid esindatud on ka “Congregation” (92), vastakaid arvamusi
tekitanud “Black Love” (96) ning üksikute lugudega ka paar
muud plaati. Pluss eelmisel aastal spetsiaalselt lindistatud kaks uut pala.
Selline tükitamine The Afghan Whigsi peaaegu-kontseptsioonialbumite
seisukohast kõige parem muidugi ei ole. Vaielda võiks ka
mõnede lugude arusaamatu väljajätmise üle. Siinsest
valikust tuleb ehk kõige paremini välja Greg Dulli geniaalsus
laulusõnade kirjutajana. 7
Mart Kuldkepp
Kubichek!
“Not Enough Night”
(30:30)
Kõrtsi-rock’i bravuuriga staadionitäide.
Kui
te tahate, et teie armastatud bändidel oleks sellised
staadionimõõtu paatosega resoneerivad kitarrid à la Mogwai
või Idlewild või – miks ei – isegi Coldplay,
võite proovida sellele Newcastle’i bändile ehk isegi
mõningase õhinaga läheneda. Aga kui olete neile 12 laulule
esimese ringi peale teinud, siis saate isegi aru, miks teise ringi järele
enam teab mis tarvet ei ole. “No Enough Night” koosneb nimelt
keskmise kõrtsi-rock’i bravuuriga, ent visandi kaaluga
kompositsioonidest ja neid laulab vokalist (Alan McDonald), kelle emo
kõlab hetketi nagu Vaiko Epliku demo. Nii et jäägem ikkagi
kitarride juurde, eks? Sest isegi kui terviklugudena võetult on
“Hope Is Impossible” või “Start As We Meant To”
ühed õõnsalt õhkavad “sügavlemised”
kogu oma häbitus püüdlikkuses, pole nad vähemalt
ebameeldivad. 4
Tõnis Kahu
Various Artists
“Box of Dub: Dubstep and
Future Dub”
(Soul Jazz)
Londoni jätkuv kehtestus
dub’i pealinnana.
Paljud dubstep’i ja
traditsiooniliselt dub’iks nimetatava muusika fännid on internetis
avaldanud arvamust, et see kogumik väärib omandamist ainuüksi
Buriali loo “Unite” pärast. Tõsi ta on, Burial lipsab
üha uuesti maagilistesse sfääridesse. Kuid pidage, siin on
veel.
“Box of Dub” on kompileeritud sedasi, et need
dubstep’i ja 21. sajandi dub’i juured maa seest nina
välja ajaksid. Produtsendid nagu Skream, Digital Mystikz ja Kode 9
räägivad meile pigem masinas põõnavast
bassikummitusest, kui tegelevad viimati söödud toidu maos tagurpidi
keeramisega. Tayo meets Acid Rockers ja Sub Versions feat. Paul St. Hilaire
püüavad uuendada keelt, mida 70ndatel rääkisid
ganja’st täidlaste peadega Jamaica tuusad King Tubby ja Scientist.
Respiraatori taha peitunud Scuba destilleerib veest välja jälle seda
õigemat tantsimise dubstep’i.
Dressid selga ja dub
käima, sest asjalikke dub’ikogumikke ilmub harvemini kui uudiseid
ganja’t popsutavast Lindsay Lohanist. 9
Aleksander T.
Yostafa
Ulrich Schnauss
“Goodbye”
(Independiente)
Veel üks kivi shoegaze’i püramiidi.
Veel sel
aastal esines Ulrich Schnauss Tallinnas koos paari Eesti bändiga. Kontsert
olevat olnud väga hea, ise ei olnud kohal. Intervjuus ühele eesti
võrguajakirjale nimetas Schnauss end marksistiks (võib-olla tegi
nalja). Pagan, marksistilt ootaks ikka “maailmapurustuslikku”
saundi, toorest, ihumahladest leotatud muutuste retoorikat. Niipalju siis
rumalatest eelarvamustest, sest Schnauss on tükkis midagi muud.
Võimalik, et Schnauss on hoopis planeedi parim kiht-kihis-kinni
tüüpi saundide ehitaja. Ulrichi musa pole parimail hetkil tibusammugi
hõredam kui suuresti austatud Kevin Shieldsi looming. Ja tema
vägevad heliseinad, kuulake “Medusat”, ajaks neil Berliini
õllemarksistidel ilmselt silmad kenasti punni. Enamgi veel, las kuulavad
Schnaussi ambientseid palasid “Einfeld” või “In
Between The Years” ja las mõtlevad, kas nad on kunagi kuulnud
Brian Eno ja Clusteri vaimustavat koostööd 70ndatel. Stereolabilik,
süntesaatoritaevastega ära hajutatud “Stars” võiks
MTV2st aga kas või kaks korda järjest mõnede briti
tühikargajate asemel tulla.
Marksist, nagu taipate, võib teha
väga sümpaatset muusikat. 8
Aleksander T. Yostafa