9 plaati
Heiki Mätlik ja
Andres Uibo
“Spectrum.
Estonian music for guitar and organ”
(ER)
Organilised
ilusõnumid.
Mis sa kostad – klassikaline muusika on
maas! Ta on ajakirjas Muusika ja koledatel, igavatel plaadiümbristel.
Liiga tagasihoidlikel olemistel, kuhu kunagi ei minda. Kus sa seal oled, mida
mõtled? Ei tea enam, mis tooni võtta, kuhu istuda ja astuda. Ma
ei tea isegi, kust otsast seda juttu alata. Asi on nii, et hea, et
üldse.
Andres Uibo ei ole mitte Toomas “kes peeretas”
Uibo, vaid ilmakuulus orelimuusik, kes mängib orelit nii, nagu sa
uneski pole näinud. Enamasti kõlab see nagu elav rong, mille
vagunid kaugel omasoodu, aga enamasti ikka koos, ühise eesmärgi nimel
täitsa grandioossetesse kõrgustesse jõuavad. Jah! Ja seal ei
olegi muid pille, peale ühe pilli, mille nimi on akustiline kitarr. Ja
Heiki Mätlik on kitarril. Tinistab nagu linnuke oreli kohal. Oo, see on
hea, tõesti – nii hea. Seda enam, et see on lihtsalt elav
ülesvõte ja puhas kodumaine looming. Nii on, ja saab olema, kui ka
sina seda kuuled, usu mind. 7
Erkki Tero
Elton John
“Rocket Man.
The Definitive
Hits”
(Mercury)
Peavool kogu oma
“hiilguses”.
Ei mõista mina Eltonit. Ega saa
ka tema fenomenist aru. Peaks nagu olema popstaar, aga no andke andeks,
lavalist seksikust ja karismat on tal sama palju nagu Raimo Aasal või
Gunnar Lohol. Või oleks siis hääl midagi erilist. Või
sõnad. Või muusika. Olgu see “Bennie And The Jets”,
“Rocket Man”, “Don’t Let The Sun Go Down On Me”,
“Candle In The Wind”, “Sacrifice” või
mõni muu lugu, ikka annavad tooni Beatlesi ja Beach Boysi siirupised
meloodiad ning pateetilised staadioniballaadid. Ei kuule ma ka erilist hinge
põhja kaja. Liialt kalkuleerituna ja meelelahutuslikuna kõlab
tema muusika, mis on omas ajas ikka nii kinni, kui vähegi saab.
Suurem osa selle plaadi lugudest on vallutanud tabeleid 70ndatel, vaid
“Tinderbox” pärineb käesolevast aastast, aga kõlab
muidu samamoodi nagu kogu ülejäänud materjal. Saundid on
lihtsalt veidi viimistletumad, muud midagi. Ainuke huvitav asi Elton Johni
puhul on minu jaoks see, et tal olla maailma suurim päikeseprillikogu.
Samas olen ma jällegi päris kindel, et ühel teisel tuntud
kollektsionääril, Pulpi Russell Senioril, on tunduvalt seksikamaid
prille. Aga noh, maitse asi muidugi. Nagu ka Eltoni muusika, mis tegelikult
meeldib ju ikka päris mitmele (miljonile) inimesele. Nii et midagi peaks
temas nagu olema, aga ma kardan, et mina seda küll kunagi üles ei
leia. 1
Lauri Tikerpe
Fall Out Boy
“Infinity on High”
(Universal)
Noorte- ja alternatiivmuusika argipäev.
On juba paljukorrutatud tõde, et aastat viis tagasi tuurid üles
võtnud Ameerika pop-punk/emo skene püsib praeguseks suuresti vaid
inertsist käigus. Mõned bändid, nagu My Chemical Romance, ongi
uppuvalt laevalt lahkumas ja otsivad uusi väljapääsuteid,
teised, nagu Chicago äärelinna Fall Out Boy, rühmavad tublide
mall-metal-tööhobustena edasi ja püüavad žanri piiridesse
jäädes toime tulla. Ja seegi pole halb valik, sest eks haibi
vaibumine sorteeri lõpuks tõelised ellujääjad
välja.
“Infinity on High” on fännidele
mõeldud album, kompaktne ja enesekeskne. Võrreldes eelmisega
(“From Under the Cork Tree”) on bänd oma näo uuel plaadil
veelgi kindlama käega välja joonistanud ja lood raskest
äärelinnaelust moodustavad pehmete kitarririffide ja
südantlõhestava vokaaliga nii orgaanilise terviku, kui veel
üldse saab. Kuid FOB-d ei peaks alahindama. Lähemalt vaadates
(kuulates) leidub nükkeid näiteks R’n’B ja 70ndate disko
suunas; albumi valmimisel on abiks olnud Jay-Z ja soulimees Babyface. Siiski
pole hetkekski kahtlust, millega täpselt tegu on. Oma sihtgruppi teab Fall
Out Boy hästi ja pettumust neile ei valmista. Aga teistel on kardetavasti
suva. 5
Mart Kuldkepp
Rotting Christ
“Theogonia”
(Season Of
Mist)
Kreeklaste tõsiselt traagiline metal.
Kui
tahate, et rock-muusika oleks päriselt, sügavalt traagiline, siis
kuhu täpselt te seda otsima lähete? Nick Drake? Joy Division? Olgu
nii, aga ikkagi jõuate selles suunas edasi minnes peagi soiguva indie ja
argise alternatiivkantrini ning siis näete juba isegi, milles siin
probleem on. Sest see pole traagika. See on hoolitsetud
“miserabiilia”, enesehaletsus suure algustähe ja kesise
kõnevõimega.
Friedrich Nietzsche kirjutas oma
“Tragöödia sünnis...” 1872. aastal
dionüüsilistesse rituaalidesse kätketud ülevast tragismist,
nende võimest tunnetada sügavalt inimese enese hävingu
paratamatust, ülistada ja imetleda seda. Nietzsche mõtles sinna
juurde Wagnerist, aga oleks võinud fantaseerida ka näiteks sellest
plaadist siin – 20aastase staažiga Kreeka metal-bändi arvult
kümnendast.
Rotting Christ teab, et tõeline
tragöödia on just nimelt rituaal, tegu, sündmus ja mitte
lihtsalt meeleolu. Teab sedagi, et tõeline tragöödia vajab
kangelast, vajab teda liialdusliku ja ülemäärasena, alles siis
saavad hukk ja langemine olema absoluutsed. Rotting Christ teab üldse
palju, teatraalselt palju – isegi liiga palju mõne maitse jaoks.
Muusikaliselt ka, sest kõlaline kirevus ja meloodiline sarm on
“Theogonia” vaieldamatu trump. Kuulake ära “Enuma
Elish”, plaadi parima kitarrisoologa “Helios Hyperion”,
lõpulaulu “Threnody” majesteetlik leinamarss. Kuulake,
kuidas virtuoossed murdepunktid lahustuvad gootilikku atmosfääri, kus
monstroosse taluvusvõimega rifid ääristavad kõlalisi
viiteid Antiik-Kreekasse, Araabiasse ja mujale. Virilamad võivad
vihjata, et sedamoodi eklektiliselt pidetuna lõpetab bändi liider,
laulja ja kitarrist Sakis Tolis heliloojana mõnes Mel Gibsoniga
Hollywoodi kangelasfilmis. “Nemecic” juba peaaegu et sobikski
sinna. Aga isegi see lugu – suurejooneline eksootiline kitš-metal
nagu ta on – meeldib mulle. 9
Tõnis Kahu
Machine Head
“The Blackening”
(Roadrunner)
USA lääneranniku post-thrash-energiakokteil lihvitud headuses.
Groove-thrash’i krestomaatiline alusepanija, vahepeal
aastateks nu-metal’i kärbsepüünisesse takerdunud Machine
Head on tagasi, seekord hoolikalt disainitud, konstrueeritud ja kõigile
kaanonitele vastavaks lihvitud albumiga, millele kitsamat
žanrimääratlust kui “tänapäevane metal”
võib otsima jäädagi – ansambel eesotsas
rütmikitarristi-laulja Robb Flynniga ei kirjuta niikuinii millelegi alla.
Tõeliselt kaasakiskuvad, ent oma kliinilisuses veidi püüdlikud
rifid vahelduvad mahlaste soolodega, tumedaid tundekeeli sõrmitsev
mõuramisvokaal puhaste-eleegiliste melo-emotsemistega, millele Flynni
vanusest tulenev kogemustepagas piisavalt veenvust ja kaalu lisab.
Tõtt-öelda mõjuvad need “ilukohad” isegi
väärikamalt kui ajutised roppustevalangud (“Slanderous”)
ja üleskutsed vägivaldsele võitlusele nimetute-näotute
Rõhujate vastu (“Clenching the Fists of Dissent”,
“Halo”), kuid millegagi tuleb ju teismeliste kõrvalt
meelitada ka vanu austajaid. Nii ongi plaadi tugevaima pala “Now I Lay
Thee Down” sõnum nii ambivalentne, et kõlbab
tõekspidamisi riivamata kaasa laulmiseks igaühele, kes keskeale
lähenevast nüüdishevist hoolida viitsivad. 7
Mart
Kalvet
The Ponys
“Turn the Lights Out”
(Matador)
Sinu päevad päästev ja täitev rock.
Põhimõtteliselt on The Ponys nagu ameeriklaste oma
Shelton San. Tugev toodang tuleb mitmendat aastat, kes kuulevad, need kiidavad,
aga esikaantel on ikka keegi teine.
Etteruttajatele: “Small
Talk” on see lugu, mis teil kähku vaja on. Aga tulge kähku
tagasi!
Niisiis.
Selle bändi eelmise albumi müüs Siim
Nestor mulle Raadio 2 otse-eetris. Tundmatu nimi oli, kuid plaat sai mu omaks
paari sekundiga. Ma nüüd ei teagi, kas selle
kõlapildi kohta öelda vana kooli “ehe” või uue
kooli “puhas kuld”, aga Steve Albini oskas nende tegelaste
toored huikamised ikka kuradi puhtalt lindistada.
Nii ma sattusingi
ühe plaadifirma konksu otsa. Selle firma nimi on In The Red.
Kui ma
nüüd kuulasin The Ponyse uut albumit, meenus üks firma, mille
konksu otsas ma olin, ütleme, tosin aastat tagasi. 4 AD.
4 AD
tähendas ühel juhul sinust ja minust suuremate kajamasinatega
võimendatud und (Cocteau Twins? Dead Can Dance?) ja teisel juhul alasti
betoonkuubikus rokkivat inimliha (Pixies. Birthday Party).
See plaat, tobe
öeldagi, asub nende kahe vahepeal. Ta kas äratab oimetud ellu
või viib elusad transsi – tundub, et vahet pole. 8
PS Vanematele lugejatele: asendage teile tundmatud nimed nimedega
David Bowie, Shaun Ryder ja Kooperatiiv Kuldnokk.
Erik Morna
The Bluetones
“BBC Radio Sessions”
(Mercury)
Britpopi mälestused raadiokontsertidest.
Kunagi britpopi laineharjal edu nautinud bänd on üllitanud
omamoodi best-of-kogumiku perioodist 1994–2000. Kuigi valiku on teinud
bänd ise, tõrgub sulg seda täisväärtuslikuks
paremikuks nimetamast. Esiteks seetõttu, et välja on
jäänud hilisem materjal, ja teiseks – lood ei kõla siin
kaugeltki nende parimal kujul. Koondades stuudio-live-salvestusi John Peeli ja
BBC Evening Sessionitest, on plaadi meeleolu midagi tavapärase live-albumi
ja stuudiolugude kogumiku vahepealset. Puudu on heade kontsertplaatide energia
ja stuudiosalvestuste detailirohkus, mistõttu mõjub plaat pigem
kvaliteetse prooviruumilindistusena. Ehk on asi lihtsalt sõnakolmiku
“John Peel Session” maagilises ja (liig)positiivset eelarvamust
soodustavas mõjus, aga oma tippaegadel sarmikalt melanhooliat
psühhedeeliaga põiminud bänd kõlab siin pahatihti
lihtsalt kurva ja jõuetuna.
Parimatel hetkedel, mis kahjuks
lõppevad esimese nelja looga, võib plaat sundida haarama riiulist
The Bluetonesi debüütalbumi “Expecting To Fly”, et
meenutada, milles siis õigupoolest asi oli. Vahelehel leiduvad
vabandused, et bänd tundis legendaarsete stuudiote ees aukartust ja oli
seetõttu pabinas, on küll armsad lugeda, aga plaadile palju juurde
ei anna. 5
Tauno Maarpuu
John Cale
“Circus Live”
(EMI)
Nutika
veterani veenev live-dokument.
Mõned asjad lähevad
vananedes ikka palju paremaks, äkki rohkemgi kui teatud veinid Kalevi
riiulilt, tundub. Velvet Undergroundi vioolamängijana alustanud John Cale
on hea näide nüüd juba üle kuuekümnesest esinejast,
kes kummalisel kombel püsib endiselt pädevana, väljaspool
tavalist ajalooliselt olulise, kuid samas “parim-enne-läbi”
artisti maailma.
Topeltkontsertalbum, proovivideotega DVD lisaks, on
salvestatud Amsterdamis, Varssavis ja Los Angeleses. Muidugi on materjal
tuttav, aga noormuusikuist taustabändid ja Cale’i enda energilisus
teevad imet. Mitmed igivanad lood, kas või velvetite “Femme
fatale”, saavad üllatava uudiskuue. Kõige tipp on omaenda
minevikku minek, mis ilmneb Elvise “Heartbreak hoteli” kahes
erinevas kaveris, kõigepealt juba aastakümneid tuntud traagiline,
hüsteeria piiril versioon, siis proovivideos sealt veel edasiminek
teispoole õuduse piiri, vaiksesse masinlikku nürimeelsusse. Eri
kümnendite sooloplaatidelt pärit lood sulavad tervikuks, mis
tõestab, et tänavu 65 saav artist on olnud harvanähtavalt
ühtlase kvaliteediga; ja võib-olla on tema jaoks just praegu
parimad ajad... 9
Tõnu Kaalep
Spirit Catcher
“Night Vision”
(20:20
Vision)
Mahe ja retrolik sündi-house.
Kui
tantsumuusika artist paneb oma heliteose pealkirjaks “Night
Vision”, siis võib vist ette kujutada, milliseid meeleolusid ta
muusikaga vaimusilma ette manada proovib. Öine linn, vilkuvad tuled,
neoonvalgus, reklaamisäbru – jah, muidugi, nii cool...
Spirit
Catcher – Belgia produtsendid-DJd Jean Vanesse ja Thomas Sohet –
kasutab öiste piltide maalimiseks 80ndate saunde. Peaaegu terve
“Night Vision” oleks kui instrumentaalversioonid nimetatud
kümnendi boogie’st ja klubi-R’n’Bst, mis on 4/4
rütmidega hoogsamaks tembitud ja pisut rasvasemate sündiakordidega
ning täidlasema bassiga moodsale kõrvale sobilikumaks seatud.
Spirit Catcher on kui rikka mehe Metro Area. Mis ei tähenda, et Metro Area
oleks tingimata kehvem, ei – rikkale mehele lihtsalt meeldib rohkem
selline poleeritum, läikivama ja lääge kõlaga mahe-house.
Ma ei julge nüüd enda peale võtta väidet, et
“Night Vision” on läbinisti banaalne ja degenereerunud
tantsumuusika. Kui ühe jalaga oleks nagu lamedal kommertslikul peol, siis
teine jalg on peol, mille õhustikus on ka hiilivat elektrit. Aga
samas... Kui jalad on erinevatel pidudel, ega see kõige parem variant ei
ole. 5
Siim Nestor