U-She & Holger Czukay
“Time and Tide”
STRONG>(Dignose)


Bändide prooviruumid on vastikud, peldikud haisevad ja inimesed käituvad ettearvamatult, on Czukay kurtnud. Hoopis hügieenilisem on bändi teha netis! Esimene plaat ongi tohutu hulga helifailide lõputu edasi-tagasi kopeerimise tulemus, kunagi BBC poolt Czukayle remiksimiseks antud musta rahvamuusika muutmine ainult netiavarustel ilmnevate inimestega, loksuv elektrooniline kuhjatis, mis sisaldab kõike võimalikku ja võimatut nagu internet ise. Tõele au andes oli Czukay muusika ka netieelsel ajal samasugune.
Teine plaat esindab järjekordset näidet suurte plaadifirmade veidrustest. Põhiosas juba 1995 EMI-le salvestatud album ei ilmunud seal kunagi. No ma ei tea. See on pea täiesti mainstream-pop, ma ei oleks iial uskunud, et vana radikaal Holger Cz. midagi nii tavalist teha võiks. Või hirmutas magnaate Czukay elukaaslase, kunstnikust ja lauljannast U-She esinemine Velvet Undergroundi Nico reinkarnatsioonina? Veenvalt esineb, pean ütlema. Jõuline plaat. 6/8


TÕNU KAALEP

The Breeders
”Title TK”

(4AD)


Indie-loosung small is beautiful osutab iselaadset fundamentalismi. Edetabelipopmuusika, ütleb see meile, võib numbriliselt ju valitseda, kuid tema tundetoonid on võltsid ja ta rikub oma pugejaliku tahtmisega meeldida meie kujutlusi täiuslikust poplaulust. Indie-ideaal siin kõrval on puhas ja veatu justkui igavene tõde. Mis tegelikult tähendab ju, et indie-pop on pigem konstruktsioon, abstraktne vormieksperiment kui midagi muud, impulsilt pigem art rock kui punk. Sel põhjusel ta mulle tihti meeldibki, tõestuseks mõni siinsetestki hermeetiliselt vaoshoitud pop-šabloonidest nagu “Sinister Foxx” või “The She” või “Off You”.
“Title TK” on The Breedersi esimene album pärast 1993. aastat. Tookord oli grunge-palavik ja plaadil “Last Splash” nad omajagu isegi rokkisid. Nüüd enam suurt mitte. Produtsent Steve Albini on siia lavastanud kaalutletud lo-fi-hinguse. Mingit rusikasse surutud mässumeelsust ei kosta. Instrumendid seisavad kõik kummaliselt eraldi ja urgitsevad endale omaette tõrksat, jonnakat olemist. Ja kuigi Kim Deal (kunagi ansamblis The Pixies) ei oska endiselt laulda, on selles süüdimatuses senisest rohkem kunstipärast süütust. 7


TÕNIS KAHU

Jim Black
“Splay”

(Winter & Winter)


New Yorgis elava väljapaistva trummar-perkussionisti teine album isikliku AlasNoAxis-bändiga. Jim Blacki sound on väga raju. Kohati rohkem rock kui jazz, tugineb tema komponeeritud muusika kahe skandinaavlase – Skuli Sverrissoni ja Hilmar Jenssoni detailselt täpsele kitarri/bassi rifi-akordi masinale ja iseenda raskekäelisele trummimängule. Chris Speedi klarneti- ja saksofonikäsitlus on peamiselt garneeringulise iseloomuga.
“Splay” on jazz-rock sõna otseses ja meeldivalt moodsas mõttes. Kompositsioonid on paraja pikkusega – nii kuus-seitse minutit, jättes aega ja ruumi avanguteks, arenguteks ja kulminatsioonideks. Dünaamika toimib aeglastest meloodilistest klarnetihetkedest tõusvalt ja rulluvalt supertiheda ja megajõulise improvisatsioonilise müravalli kõikematva üleujutuseni. Jim Black näitab jälle, et oskab luua väljendusrikkaid kompositsioone ja need tagatipuks efektselt kõlama panna. 8

KOIT RAUDSEPP

Gotan Project
“La Revancha Del Tango”

(iYa Basta!)


Elektrooniline musica nouvelle kohtub melanhoolse Argentiina tänavamuusikaga. Gotan Project tuleb küll Prantsusmaalt, kuid nende muusika on üpris omapäraselt ja tänapäevaselt inspireeritud argentiina tangost. Christoph H. Müller, Eduardo Makaroff ja Philippe Cohen Solal segavad kokku dub’i ja downbeat’i akordioniga. Lisavad vokaalsämplingud ja kurva nais/mees-vokaali. Romantiline ja elektrooniline. Kaunis ja tehnoloogiline. Lisaks nimetatud kolme mehe omaloomingule esitavad nad vahvalt arranžeerituna Frank Zappa pala “Chunga’s Revenge” ja Argentiina romantilise jazzmaestro Gato Barbieri “Last Tango In Paris”. Üdini kreatiivne ja juurteni sümpaatne plaat. 7

KOIT RAUDSEPP

Robert Owens
“Love Will Find Its Way“

(Unisex)


Owens, suur armastusemees, on mu suuri lemmikuid, maailma vaat et parim house-vokalist. See 2CD võtab kokku Chicago legendi 15 aasta pikkuse karjääri esimese osa. Valiku on teinud mees ise: loomulikult “Ordinary People“, loomulikult “I’ll Be Your Friend“, Fingers Inc, nimilugu. “Bring Down the Walls“ kõlab endiselt seksikalt, “Was I Here Before?“ peaks rahuldama nii kõvakoorelise kui ka pehme hausi austajaid. Ka Mr. C “A Thing Called Love“ ja Photeki “Mine To Give“ on peal.
Viimase “Can’t Come Down“ ja Layo & Bushwacka “Low Life“ aga pole. Owensi häälele, nagu öeldud, pole midagi ette heita; punkte võtavad vähemaks mõned põhjad. Robert on soovinud uuele põlvkonnale meenutada 80ndate tähtsust, MTV-generatsiooni tähelepanu on aga lühiajaline. Kui Owens on olnud piisavalt mees moodsa tantsumuusika muudes vormides kätt proovima (nt hiljutine London Elektricity tehtud drum’n’bass), miks pole ta siis julenud neid siia panna? Ohvriks toodud pikkadele, sügavatele, venivatele, iganenud house-jõgedele, häh.
Aga see “Darkman“... no see on ikka midagi erilist. 7

MÄRT MILTER

Green Velvet
“Whatever”

(Music Man)


Chicago dj ja produtsendi Curtis Jonesi (tuntud ka kui Cajmere) aastaid ala ringkondades mainet kogunud projekti teine albumireliis. Viimasel ajal house-biitidelt elektromaailma libisenud Green Velvet on hüpnootiline ja agressiivne. Humoorikas ja provokatiivne. Tema elektrooniline punk heidab ülimalt väljakutsuvas maneeris kinda ameerika reivi- ja narkokultuurile. Tulemuseks albumi õnnestunuim pala, teravalt pilkav “La La Land”. Kohati muutub aga efektne rütmirobootika pisut üle vindi keeratuks. Mõned palad on nii vormi kui sisu poolest isegi minu jaoks liiga paranoilised. Need, kus Curtis Jones karjub jube koleda häälega. Kuid head materjali jätkub, sest enamik plaati on veatult produtseeritud stiilne ja moodne synthcore, tuues meelde Green Velveti ajatud “The Stalkeri” ja Answering Machine’i”. Kuigi jah, mainitud palad on siiski uuematest endiselt paremad. “Whatever” pole tervikuna küll mingi elektroklassika, kuid taolisest muusikast huvitatuile ikkagi essential. 6

KOIT RAUDSEPP

Alex Gopher with Demon presents
“Wuz” STRONG>
(Poumtchak/V2)


Halvim, mis võib muusikuga juhtuda, on sattuda mõne inglise stiiliajakirja rubriiki “uus Prince”. Alex Gopher oli seal koos Romanthonyga. Ja näed siis nüüd. Airi poiste sõber Alex on teinud plaadi vaatamiseks. Väga ilusad linnafotod kaanel ja mõlemalt poolt must CD. Ka muusika kallal on vaeva nähtud. Aga miks peaks keegi muusikat tehes nägema vaeva? Miks peab käsu – olgugi sisemise – peale seda tegema? Mul on lihtsalt tunne, et Alex Gopher ei tahtnud nii väga seda plaati teha.
Kui Gopheri eelmine album “You, My Baby & Me” oli mõnusalt hullutav kilekoti-funk, siis “Wuz” on enamjaolt üks tüütu klaustrofoobne keerutamine.
Headest kohtadest. “Long Islandis” on oma salalik üdi. Three Degreesi sample’i najal keksiv “Use Me” tuleb, väga eneseirooniliste puusanõksude saatel, aga siiski, kohale. Muul ajal on “Wuz” nagu vana maja, kus isegi ei kummita. See on vist muusika diskole, kus kõik on vait, keegi ei tantsi, aga koju ka ei lähe. 5


ERIK MORNA

Swan Lee
“Enter”

(GoGo Records)


Miks meil pole nii omapärase häälega lauljatari nagu Pernilla Rosendahl? Mis teerulliga nende noorte neidude häälepaeltest seal Otsa-koolis üle sõidetakse, et nad kõik häälitsevad nagu rikkis Kare Kauks? Miks kõlab Eesti peavoolupop, nagu oleks Linnahalli kelder endiselt ainus muusikasalvestamise koht vabariigis? Kui kaua sõidetakse Oidi, Naissoo ja Rannapi seljas? Miks on meil palju häid kohti Eurovisiooni lauluvõistlustelt, aga vähe häid uusi laule? Ansambli Swan Lee kodumaa Taani on samasugune Euroopa põllumajanduslik ääreala nagu Eesti, aga nende debüütalbum “Enter” tõestab, et selliseski paigas on normaalse, Briti standarditele vastava popmuusika tegemine täiesti võimalik. 7

MART JUUR