Led Zeppelini vari jälitab Robert Planti samasuguse paratamatusega, nagu “Briljantkäsi” Juri Nikulinit surmani saatis. Ja muidugi on omajagu tõtt väidetes, et tuliuue BMWga testisõitu tehes pole mõtet uunikume meenutada. Aga jah, muusika pole autotööstus. Olgu peale, mõelgem too uus Robert Planti “Dreamland” siis mõnevõrra sobivamasse konteksti, mis on mehe sugugi mitte nõrgad sooloplaadid, olgu neid siis tõesti kõigest seitse tükki kahekümne aasta jooksul.
Cover’ite kergena näivat rada on Plant varemgi väisanud, ent mitte sellisel määral kui nüüd. “Dreamland” koosneb valdavas (ja paraku ka paremas) osas tõlgitsusversioonidest, mis mõnel juhul (“Song To The Siren”, “Hey Joe”, aga eriti “Morning Dew”) tõesti ettevõtmist väärt näivad olevat. Samas on Planti enese kribitud tükid kuidagi õlgu kehitama panevad, eriti kui tema soolodebüüdi “Pictures At Eleven” aegseid pärle kõrvale veeretada. Aasta tagasi Paralepa rannas mõjus “Dreamlandi” kraam kui liiter Red Bulli otse veeni, stuudioseinte klaustrofoobia on selle aga teadagi millist juha pidi teadagi kuhu uhanud. “Dreamland” on OK plaat, kuid seda pole kahjuks teab kui palju. Robert Planti puhul vähemalt mitte. 5

MIHKEL RAUD

Roland Gift
“Roland Gift”

(MCA)
Kerge on sellest plaadist üle vaadata. Sest see on nii lame. Mis sealt tagant paistab siis? Üks kõigi aegade tugevamaid debüütalbumeid, 85. aasta Fine Young Cannibals. Roland Gift oli kaheksakümnendate viimase poole ikoon.
Aneemilise popi ja suhkruvaba souli ajastul polnud eurooplased harjunud, et keegi neile nii isase häälega laulda võiks. Vahepeal oli Gift avalikus mõttes täitsa vakka. Nüüd kõlab ta sama jõuetult kui see jama, millest ta omal ajal aitas üle olla. Roland Gifti sooloalbum oleks nagu aastast 89. Rod Stewarti ja Ronan Keatingi viimastest plaatidest erineb Gifti töö sama palju kui poekali limonaadist. Koostis sama, maitseained veidi erinevad, ainsaks väärtuseks nostalgia. Väänates kümme aastat noorema Rolandi sõnu, “Mature & Overcooked”. 3
ERIK MORNA

Nils Petter Molvaer
“NP3” STRONG>
(Sula/Universal)
Ma arvan, et see on norra mutanttrompetisti – nii nimetab end küll väga sarnase sound’iga ameeriklane Ben Neill, aga mis sest – parim plaat. Ja kõige hassellilikum; kui sellisel erilisel töödeldud trompetisaundil on klassikuid, siis on selleks Jon Hassell. Molvaer jätkab Hasselli muusika tehnitsistlikumat suunda, mida iseloomustavad võimsad, kuid masinlikud taustad tundlikule trompetile, tehnitsistlike ja etniliste rütmide sulamine, hästidoseeritud pinge, hämarad sämplingud. Ühes loos räuskab jutlustaja nagu Eno/Byrne plaadil “My Life in the Bush of Ghosts”.
Minu jaoks õhkub siit parimail hetkil vabanemist ja ekstaasi. Võibolla on see vabanemine ECMi müüdist? Vabanemine siltidest, nagu džäss näiteks? Vabas õhus suveöösel valjusti kuulamise plaat, aga kus seda ilma heakorraeeskirju rikkumata saaks teha? 7
TÕNU KAALEP

Isan
“Clockwork Menagerie”

(Morr Music)i

Kuivõrd siin on 14 aastatel 1996–1999 7..12-tollistel (ja kogumikel) ilmunud rariteetsemat lugu, võib seda nimetada Isani omalaadseks back catalogue’iks. Nagu arvata võib, pole see see “päris” Isan – üdini rahulik ja unnevajunud –, millega praegu harjunud oleme. Sama palju kui sellest, mis Isanist tegelikult sai, annab “Clockwork Menagerie” aimu sellest, mis tast oleks võinud saada. Seega on plaat – vähemalt tunnetuslikult – isegi huvitavam kui Isani uue(ma)d albumid, ja muidugi ka muusikaliselt vaheldusrikkam. Eksperimenteeritakse rohkem, katsetatakse eri laade, emotsioone ja segusid, mille juurde hiljem enam tagasi ei pöördutud. Kõige paremad ja üllatavamad lood on vist “Betty’s Lament”, “Phoeb” ja eriti “Remegio”, mis ajab kergelt psühedeelse ekperimentaalse elektroonika rida a la Leaf (label). Isani fännile ülivajalik, ülejäänuile väga huvitav. 9

ERKKI LUUK