01.08.2008, 00:00
Ängistus ja vabanemine?
Luminoso näitus loob kunstihoone saalides afektitekitava keskkonna, arvab asjast vaimustunud Katrin Kivimaa.
Luminoso näitus “Bushenwald.com” Tallinna Kunstihoones, kestab
kuni 24. augustini.
Tallinna Kunstihoones avatud näitus
“Bushenwald.com” lööb vaatajale vastu pead. Või
vastu põske või mõistust, kuidas keegi seda
“kohta”, mis korraks üles äratab, nimetada soovib. Ei,
tõsiselt, tunnistades paadunud kunstiteadlase-kriitikuna üles, et
tihti olen kunsti üleküllusest väsinud ning et Luminoso nime all
esineva kunstniku varasemad projektid pole alati olnud “my cup of
tea”, kinnitan, et seekord on tegemist võimsa etteastega.
Luminoso multimediaalsed installatsioonid loovad kunstihoone eri
saalidesse afektitekitava keskkonna – ükskõik kuidas siis
saadud kogemust tõlgendada. Suurde saali ja Vabaduse väljaku poole
avanevasse ruumi on paigutatud kolm motoriseeritud
valguskasti-kõnepulti, mis liiguvad edasi tagasi, hiilides
üllatunud vaatajale vahel ehmatavalt lähedale. Seintele on
projitseeritud rituaalsed etendused, kus alasti tegelased püstitavad
ideoloogia kõnepulte ja liiguvad mahajäetutena tunduvates
siseruumides. Osal kaadritel tunneme ära Tallinna linnapildi, mis
näeb aga välja nagu stseen ameerika filmist.
Teises
saalis on USA presidendi kõnepuldi sisse peidetud pornofilmi näitav
telekas (alla 18 keelatud). Eraldiseisva installatsioonina mõjuvad
tagaruumide voodid-videoinstallatsioonid, mis viitavad üksikisiku
võimetusele suurte korporatsioonide – nafta, õli,
võimsad autod jne – huvide ees. Harry Liivranna koostatud
pressitekst võtab kogu ekspositsiooni kokku: siin kohtuvad “porno
ja poliitika, müsteerium ja morbiidsus, ekshibitsionism ja rituaalne
käitumine, pannes proovile tundlikuma vaataja ja moralisti
vastupanuvõime”.
Alustagem kunstnikust, kuivõrd
(näiline) salapära tema isiku ümber võib tekitada
küsimusi (kunstiilmas osalejad teavad kõik, kellega tegemist, ning
seda ei varja ka avamisuudised).
Autor esineb nime all Luminoso,
mis viitab füüsilisele valgusele, särale – kas
tähendab see seda, et kunstnik hiilgab (enda meelest) kohaliku
kunstimaailma taevas särava tähena?
Võibolla on
egotriplikust tõlgendusvõimalusest antud juhul siiski olulisem
see, et kunstnik heidab valgust teatud asjadele, mis on tavaliselt inimeste
pilgu eest varjatud. Või õigemini, mida inimesed näha ei
taha. Kunstnik teeb nähtavaks ideoloogia- ja majandusmehhanismide toime.
Ta näib ütlevat, et me oleme vaid etturid suurte mängijate
– kapitalistlike korporatsioonide või suurte ideoloogiate laual.
Ning mis veelgi toredam, enamik meist mängib hea meelega kaasa.
Näituse nimest: üks liikuvatest kõnepultidest esitab USA
presidendi George Bushi teksti, mis hoiatab terrorismiohu või
millegi muu sarnase eest (kel teravam kuulmine, püüdku jälgida).
Kunstniku sõnamäng muudab ühe kurikuulsaima natsi surmalaagri
nime – Buchenwald – Ameerika Ühendriikide globaalse
ülemvõimu tähistajaks – Bushenwaldiks. Võrdlus
võib tunduda ülepingutatud ja küüniline, et mitte
öelda ajalooliselt vale ja segadusttekitav, kuid see on kunstniku loodud
paralleel ja mitte ajaloolase oma. Kas kunstnik tahab öelda, et Eestigi on
osa suurest “bushenwaldist”? Pressitekstist loeme, et Luminoso ise
peab näitust kõnepultide võitluseks ehk erinevate
ideoloogiate ja maailmanägemuste kokkupõrkeks. USA, araabia maailm,
Venemaa – need on suured mängijad, kes maailma tasakaalu või
-kaalutust kujundavad. Luminoso antud võti näituse mõistmisek
s on järgmine: “Eesti on väike riik.
Eesti peab
valima peremehe. Eesti on valinud. See teadmine toodab lakkamatult
ängistust.
Vabastagem end ängistusest.”
Mis vahendeid autor ängistusest vabastamiseks pakub? Äkki on
selleks kunst? Või pornograafia? Või müstilis-rituaalsed
performance’id, mis on suure saali seintele projitseeritud? Ehk pakuvad
need etendused vabanemist autoritele-osalejatele, kuid vaataja on jäetud
silmitsi õlise vedeliku või Mercedes-Benzi logoga täidetud
voodiga – see on tegelikkus, milles me kõik magame. Ma ei ole
kindel, kas alasti inimkehadel, kes ekraanidel rituaalseid käike ja
tegevusi sooritavad või suurfirmade logode taustal ja peal aelevad, on
midagi vabastavat öelda. Kuid peaaegu koreograafiliselt mõjub nende
kehade liikumine küll, andes aimust mingist teistsugusest –
inimlikumast? – reaalsusest, mis eksisteerib kasumitootmise ja
brändistumise kõrval. Alasti kehad, mis tegutsevad ideoloogia- ja
kapitalivoodite sees, ei ole täiuslikud, igavesed, rõõmust
pakatavad ega ängist vabad.
Vabanemine, mida ekspositsioon
pakub, seisneb mõttetegevuses – asjade seisule näkku
vaatamises. Kui ristuvad üksikisiku ja suure korporatsiooni
huvid – olgu selleks siis korporatiivne riik või
multinatsionaalne kompanii –, lendavad üksikisiku õigused
üle parda. Muidugi tekitab selline mõte ängistust, kuid selle
ängistusega peab elama, vähemalt vabastab see meid illusioonidest
enda ja maailma suhte kohta. Luminoso nn valgus(tus)projekt täidab
eelkõige tõekõneleja rolli.
PS
Millegipärast sobib “bushenwald.com’i” müra ja
äng minu kujutluses kokku kujutlemaga eesti nüüdisaegse
kollektiivse teadvuse kujundamislaborist – Tallinna linnast, mille
elanikud võiksid varsti edukalt kandideerida kõige
ebasõbralikumate hulka Euroopas.