30.05.2008, 00:00
Ära vaata tagasi, mind ei ole seal!
Režissöör Margus Paju lahkab uhket eluloofilmi, kus Bob Dylani mitmepalgelisust annavad edasi kuus näitlejat.
“Kus on Bob Dylan /
I’m Not There”
Režissöör Todd Haynes. Osades Cate Blanchett, Heath Ledger,
Richard Gere, Ben Whishaw,
Marcus Carl Franklin, Christian
Bale, Charlotte Gainsbourg jt.
Alates 30. maist kinos Sõprus.
Kui Ameerika folkmuusika ikoon Bob Dylan 1967. aastal oma
kontsertreisil Londonit külastas, saatis teda kõikjal D. A.
Pennebakeri kaamera, mille tulemusena valmis filmiajalukku läinud dokfilm
“Ära vaata tagasi” (“Don’t look back”). 40
aastat hiljem teeb Todd Haynes mängufilmi “Mind ei ole seal”
(“I’m not there”, filmi levitaja Tallinnfilm tõlkis
küll pealkirja küsimuseks “Kus on Bob Dylan?”).
Poeet? Prohvet? Lindprii? Pettur? Staar? Kuidas kujutada meest, kes hoolimata
ühiskonna ootustest on alati püüdnud oma teed otsida ning on
näidanud meile enda kõige erinevamaid loomingulisi ja isiklikke
palgeid. Režissöör Todd Haynes on leidnud selle kameeleoni
kujutamiseks suurepärase viisi, tehes Dylani paljunäolisusest eri
inimesed. Vürtsi lisab ka fakt, et kuue Dylanit kehastava näitleja
seas on üks mustanahaline poiss ning üks naine. Vähe
sellest! Haynes segab eluloodraamat maagilise realismiga, mis laseb meil
tunnetuslikult sügavamale Dylani mütoloogilisse maailma rännata.
On ju maagiline realism just see žanr, mida loetakse üheks parimaks
inimese maailmatunnetuse väljendajaks ja meediumiks. Lugu algab
lahkamisest. Valge lina all lamab surnukeha. Skalpell liigub mööda
nahka. See on film, milles lahatakse Dylani elu.
Lahkamise esimene
episood algab mustanahalise kitarriga poisikese (Marcus Carl Franklin)
kohtumisest kahe hulgusega. Kaubarongi vagunis on illegaalsetel teelistel
küllalt aega, et lugusid jutustada, ja seda too poiss mõistab, nii
lauldes kui ilma. Tema nimi on Woody Guthrie.
Või on tema
nimi Bob Dylan? 1950ndate Ameerikat näidatakse siin pigem Tom Sawyeri
aegsena ning me saame aimu ühest Dylani laulude juurte harust –
mustanahaliste kurbadest blues’idest. Vahepeal jõuavad aga noore
Dylani seiklused ajaloolisele tõele vastava stseenini, kus noor laulik
oma iidolit, kõigi poolt unustatud ja haiglas surevat tõelist
Woody Guthriet külastas.
Neurootiline, tumedat poeesiat ja
irreaalselt kõrgelennulisi sõnamänge retsiteeriv Dylan ilmub
meie ette poeet Arthuri (Ben Whishaw) karakterina, kes üliteralise
pildistilistikaga kaadrites istub ülekuulamiselaua taga. Väline
sarnasus loob paralleeli 19. sajandi prantsuse poeedi Arthur Rimbaud’ga,
kes vaatamata oma lühikesele kirjanduslikule tegevusele (kogu tema luule
on kirjutatud nooremalt kui 21) on avaldanud 20. sajandi modernistlikule
kultuurile sügavat mõju.
Peale punkliikumise ja Jim
Morrisoni on Rimbaud’ mõjusid tunnistanud ka Dylan.
Huvitavalt mõjub sealjuures režissööri valik panna Dylani
üheks alter ego’ks just Rimbaud, sest Dylaniga seoses meenub
tavaliselt suurtest poeetidest esimesena hoopis Dylan Thomas (mees, kellelt
Rudolf Allen Zimmerman oma uue perekonnanime Dylan võttis).
Poliitlaulik, 1960ndate sotsiaalne südametunnistus ja hääl.
Sellisena ilmub meie ette filmi kolmas tegelane Jack Rolland (Christian Bale).
Folkbardi lugu jutustatakse peaasjalikult läbi tema kõrval
seisjate ja lähikondsete silmade. Lisaks filmitegelaste
äratuntavatele prototüüpidele on selles osas hulganisti viiteid
inimeste mällu sööbinud Dylaniga seotud fotodele, olukordadele
või sõnavõttudele. Jack Rollandi debüütalbum
“Travelling on” meenutab kujunduselt üksüheselt
“The Freewheelin&
rsquo; Bob Dylanit”.
Toetuspunktita võitleja kaotab
aga kiirelt käest ka iseenda ning pärast emotsionaalset
kokkuvarisemist lõpetab Rolland kristliku sektikiriku pastorina, lauldes
ja jutlustades oma tervet mandrit täita võiva häälega
vaid väikesele kogudusele kristlikele vendadele.
On omamoodi
saatuse iroonia, et perekonnast eemale jäämise ja puruneva armastuse
teemat kehastavat Dylanit, filminäitleja Robbie Clarcki, mängib
varalahkunud Heath Ledger, kellele see jäi eelviimaseks filmirolliks.
Clarcki ja Claire’i (Charlotte Gainsbourg) tormilise armumise ja mehe
tööst ning loomingust johtuva võõraks jäämise
teema on emotsionaalselt filmi üks tugevamaid liine. Ledger ja Gainsbourg
toovad filmi reaalse kohaloleku tundega momente, samas kui enamik teisi
tegelaskujusid filmis jäävad tänu stilistilisele lahendusele
intellektuaalsemale tasandile. Clarcki ja Claire’i lahkuminekustseeni
tummalt karjuv valu on filmi üks liigutavamaid momente, millele kahtlemata
lisab traagikat ka Ledgeri hiljutine surm.
*
Ühte kõige
keerulisemat, samas kütkestavalt ja mõistatuslikult mõjuvat
Dylanit mängib režissööri briljantse leiuna Cate Blanchett.
Dylani järjekordse alter ego Jude Quinni lugu algab Dylani kuulsast 1967.
aasta kontserdist Newporki folgifestivalil, kui folkbard koos oma bändiga
ootamatult elektrikitarrid kätte võttis. Haynes on leidnud selle
kontserdi emotsiooni edasiandmiseks väga tugeva laenguga kujundi. Veidi
aega seljaga publiku poole seisev Dylan häälestab justkui pilli,
pöörab siis koos bändiga näo rahva poole ning tulistab
publiku suunas automaatidest täisvalangu. Seejärel nägemus kaob
ja Dylanil on käes elektrikitarr, rahvas on nördinud ja Dylan
vilistatakse välja.
“Teadsin algusest peale, et
Jude’i rolli peab mängima naine ja õige varsti jõudsin
ka Cate’ini.
Ta on väga füüsiline
näitleja. Vaadake vaid tema rollide füüsilisi transformatsioone.
Selle perioodi Dylan on aga füüsiliselt väga teistmoodi, kogu
tema liikumine. Vaadake ainult, kuidas ta käsi klaverilt tõstab,
see on täiesti eba-macho’lik.” Nii kirjeldas Blanchetti rolli
kinnitamist režissöör Todd Haynes.
Jude on kõige
õrnem ja haavatavam Dylan kogu filmis. Võiks isegi öelda, et
kõige katkisem, kuid seda mingis loominguliselt vajalikus ning
tervistavas mõttes. On ju muinasjuttude loogikast teada-tuntud fakt, et
enne eluvett tuleb juua surmarohtu.
Jääb üle veel
vaid viimane Dylan, kes on inspireeritud lindpriikujust 1973. aasta vesternist
“Pat Garret ja Billy the Kid”, millele Dylan muusika kirjutas ning
kus ta ise ka näitlejana kaasa lõi.
Billy the Kidist
(Richard Gere) saab omamoodi ajatu tegelane, kes stoppardliku ajarändurina
kannab vaba Ameerika ja vaba maailma teemat, nii metsikus läänes kui
tänapäevas.
Kõik need lood ei ole aga jutustatud
selgelt jaotatud järjekorras ega järgi koha ja aja ühtsuse
printsiipe. Lugude ja aegade läbisegi jutustamisest ning
põimumisest tekib hulk uusi üksteist kõnetavad teemasid ja
ideid.
Haynes suudab vältida biograafiliste filmide
põhilist viga, kus autori armastus oma portreteeritava vastu on tugevam
kui armastus filmikunsti vastu. Liites kokku Pennebakeri ja Haynesi filmide
pealkirjad saame tulemuseks “Ära vaata tagasi, mind ei ole
seal!”. Mis võiks iseloomustada paremini Dylani julgeid
kannapöördeid täis elu?