15.05.2009, 00:00
Eesti ilmumine Hiina rahvale – EXPO 2010 paviljon Shanghais
Enne märtsi lõppu oli kindel vaid see, et rajatis peab olema püsti täpselt aasta pärast. Äsja välja selgitatud paviljonikonkursi võidutööd uurib Anneliis Aunapuu.
Shanghai EXPO on välja kuulutanud positiivselt urbanistliku peateema:
“Parem linn, parem elu“. Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus
korraldas koos Arhitektide Liiduga konkursi Eesti paviljoni ideele ja
visuaalile.
23 töö hulgast pääses
lõppvooru üheksa, neist neljale anti preemia. Žürii pidas
tööde taset suhteliselt ühtlaseks. “Neil oli kõigil
potentsiaali, ükski ei küündinud selgelt üle teiste,
seetõttu kaalusime hoolega, enne kui SaveCity kasuks otsustasime,“
kinnitas žürii liige Andres Põime, kahetsedes kergelt, et
arhitektidel polnud seal suurt midagi hinnata, sest tegemist oli suuresti ju
valmismooduli dekoreerimisega... Aga selge see, et kohatu olekski raskel ajal
priisata, tuli leida kompromiss.
Veider – arhitektidele
tingimusi seadnud konkurss õigupoolest arhitektuuri luua ei lubanudki,
sest seekord tuli ekspositsioonile peavari kujundada renditud paviljoni
baasil... Konkursitööde loomiseks sobivate meeskondade koostamise
probleeme kirjeldas Karin Hallas-Murula möödunud nädalal
Sirbis. Soolalattu näitusele välja pandud tulemusi vaagides pani
ta imeks kogu esitatu veidi kramplikku positiivsust ning tehniliste nippide ja
sõnaseppade pillerkaari.
Paistab, et Eesti müümine
on meil juba liigagi harjumuse asi, tikub tekkima rutiin ja võtted
kipuvad korduma.
Rahvuslik ja meelelahutuslik
Väljavalitud võidutöö üks vedajatest
Ionel Lehari kinnitab, et nende töö sündis heas
koostöövaimus, kuna tiimi liikmed olid juba ammust aega tuttavad. Nii
ei läinud energiat raisku meeskonnatöö juhtimise ega egode
silumise peale.
Kokku istudes olid nad esmalt üritanud
mõista, millega on tegemist – on see näitus, reklaamiprojekt,
lõbustuspark, arhitektuur, sisekujundus, kunst või kaubanduslik
väljapanek?
“Kui ma Hannoveris meie porgandipaviljoni
vaatamas käisin, nägin, kuidas selle sisu jäi
meelelahutuslikkusele lootusetult alla. Lähedal Itaalia paviljonis aga
tajusin, et ka puhtkaubandusliku väljapaneku teele minek kahandab muljet,
isegi kui tegemist on maailma tippudega. Nüüd püüdsime
leida keskteed lustakuse ja sügava sisu vahel,“ jutustab Lehari.
Tuli loovida mööda ohust olla liiga ülemeelik, aga ka
mitte laskuda “rahvamajanduse saavutuste näituse“ tasemele.
Sõnastati eesmärk: rääkida olulistel teemadel
huumorivõtmes.
Savecity.org’i väline ja sisemine
lahendus on kontseptsioonilt suhteliselt iseseisvad. Mõlemad aga
edastavad tugeva visuaalse sõnumi, nii rahvariidetriibulised
elemendid väljas kui ka üleelusuurused hoiupõrsad
sees.
Kergel metallkarkassil triibustikupaneelid plaanitakse
lasta kududa taaskasutusrõivastest kaltsuvaiba printsiibil, mis on
üdini eestilik mõtte- ja teguviis. Roosad hoiupõrsad
sümboliseerivad samuti säästlikku meelt, kandes igaüks
ühe probleemlinna nime kusagil maailmas – mis näitab meie
globaalset haaret ja silmaringi.
Mitte maja, vaid
teatrilava
Kaltsuvaiba-paneelide ilmastikukindluse osas
jäid žürii arhitektid kahtlevale seisukohale – kui ei
võta vesi materjali, siis võtab päike värvid...
Kõrvalseisjale aga näib, et materjalile võiks läheneda
kui näituseinventarile, mis peab vaid kuus kuud vastu pidama, aega on ka
katsetusteks, sest idee triipudest ja taaskasutusest on ju väga
võluv.
Üks õnnestunumaid ideid paviljonis
on näitusesaali pikkade astmetena t
õusev põrand.
“Kuubiku siseruum on väga
osavalt tööle pandud,“ kiidab Andres Põime,
“siinne skeem on vaieldamatult kõigist teistest parem.“
Põranda tõustes tasahilju esimesest korrusest teiseks,
jäävad ühe otsa alla ruumid konverentside-kontsertide
korraldamiseks, asjaliku ekspositsiooni pinnad ning teised vajalikud ruumid,
mida saab vajadusel paindlikult ühendada.
Laugetel astmetel
kõhutavad läikivad klassikalised hoiupõrsad, kes
võtavad vaikse tänuliku ruigega vastu külastajate
sümboolsed annetused vastavale linnale. Põrsaste tibatillukesed
jalad jätavad nad oma ümarale kõhule kiikuma – see
pidavat sümboliseerima ebastabiilsust, mille tekitavad käärid
priiskamise ja puuduse vahel.
Kes puhkab, kes
pingutab
Mõeldes vaatajale, kes süveneda
suudab, on näitusesaali seinal jooksmas videoprogramm, mis on kokku
pandud suurte arhitektide utoopiatest, nägemustest ideaallinna otsinguil.
Need urbanistlikud fantaasiad virgutavad vaataja kujutlusvõimet, vahele
pikitakse mõtteavaldusi ka Eesti inimestelt. Põrsaste vahel on
aga neil, kel süvenemisvõime juba otsa saanud, hea üksteist
pildistada, ja astmetel on hea jalgu puhata. (Meenub, et Hannoveri paviljoni
kõige populaarsem paik oli pikk ja lai trepistik selle ees.)
Projektiga kaasneb virtuaalruum, savecity.org, kus toimuma hakkav annab
tööle veel ühe mõõtme.
Näitusesaali seinte ja põranda pinnakatte valik ja
organiseerimine on järgmiste kuude töö.
Ehk teostub
ka autorite idee katta ka tuhanderuutmeetrise Eesti paviljoni katusepind
sinimustvalgete palakatega – ikka selleks, et see oleks Google Earthi
kaudu hästi äratuntav, kui ta seal seisab kahe
sõõri, Taani ja Soome paviljoni naabruses.
Raskel
ajal tuleb ära kannatada ka kadeduseussi nakitsemine, kui silm satub vaba
arhitektuurimängu esitlevatele naabritele: ilmutuslikule valge hiidkausi
moodi soomlaste paviljonile (JKMM) ja taanlaste megabüroo BIG
rõngasse keeratud kanttorule, mille spiraalpindu mööda saavad
külastajad jalgratastega ringiratast sõita...
Näitus EXPO paviljoni konkursitöödest Arhitektuurimuuseumi
võlvkeldris jääb avatuks kuni 24. maini.
Tähtsaid nimesid:
Võiduprojekti “Savecity.org” taga olid Ionel Lehari, Kristian Paljasma (Identity), Illimar Truverk, Priit Hamer (Agabuš, Endjärv & Truverk Arhitektid), Janno Roos, Andres Labi (Ruumilabor).
Teise koha pälvinud projekti “Tuuletaru” autorid on Inga Raukas, Oliver Soomets, Priit Mikk, Mart Mikk, Jan Graps ja Ken Ruut.
Kolmanda preemia saanud projekti “Valge jänes” loojateks on Priit Pent, Hille Ermel, Raul Järg, Kalle Kingsepp.
Konkursitöö “Hoidis” autoritele – Gert Sarv, Oliver Alver, Kard Männil, Loreida Hein, Eduard Tihhonov, Kristo Kaskpeit ja Paavo Pilv – määrati ergutuspreemia.
Žürii: arhitektid Kalle Vellevoog ja Andres Põime (AL), sisearhitekt Mari Kurismaa (ESL), Rain Teimann (Eesti Reklaamiagentuuride Liit), Maria Alajõe (EAS) ning Siim Raie (Eesti Kaubandus-Tööstuskoda).
Võiduprojekti “Savecity.org” taga olid Ionel Lehari, Kristian Paljasma (Identity), Illimar Truverk, Priit Hamer (Agabuš, Endjärv & Truverk Arhitektid), Janno Roos, Andres Labi (Ruumilabor).
Teise koha pälvinud projekti “Tuuletaru” autorid on Inga Raukas, Oliver Soomets, Priit Mikk, Mart Mikk, Jan Graps ja Ken Ruut.
Kolmanda preemia saanud projekti “Valge jänes” loojateks on Priit Pent, Hille Ermel, Raul Järg, Kalle Kingsepp.
Konkursitöö “Hoidis” autoritele – Gert Sarv, Oliver Alver, Kard Männil, Loreida Hein, Eduard Tihhonov, Kristo Kaskpeit ja Paavo Pilv – määrati ergutuspreemia.
Žürii: arhitektid Kalle Vellevoog ja Andres Põime (AL), sisearhitekt Mari Kurismaa (ESL), Rain Teimann (Eesti Reklaamiagentuuride Liit), Maria Alajõe (EAS) ning Siim Raie (Eesti Kaubandus-Tööstuskoda).