12.09.2008, 00:00
Erinevad esitajad "'Eesti dubstep"'
Tumedate tippude kogum.
Erinevad esitajad
“Eesti dubstep”
(Lejal Genes/Lejal
Globe)
Aastat neli-viis tagasi vaikselt tantsusaalidesse imbuma
hakanud madal-biite on ametlikele ketastele isegi päris kaua ootama
pidanud. Pinnas on pikka aega olnud kobe: d’n’b uudsus on taandunud
juba ammu millekski turvaliseks, UK-garage’i ja 2-step’i kerglane
kuulsus on vaikselt hääbunud koos klubikultuuride
tagasitõmbumisega. Kui võtta ühte, teist ja kolmandat,
sulabki kokku midagi uuemat, moodsalt sünget, kus tempo on tõmmatud
poole peale, aga seda kurjakuulutavamalt ja hoogsamalt võbisevad peal
bassid ja muu tumedam kraam. Umbes samal ajal sündinud elektroonilisem
minimal on oma juurtega sarnasel pinnasel, see plonksimine on aga
jäänud äraleierdatuna riiulile retroseisust ootama. Tumedus
tõmbab ja kui liiga sügavale ei nähta, siis vähemalt
tajutakse vormi.
Dubstep’i firmamärgiks on bassid,
vonklevad rasvased maod, mida sabast kinni hoides krutitakse. Kõlab
ohtlikult, kuid paraku nii see alati ei ole – halvimal juhul võib
jäljeks jääda tühipaljas peeretus, mis
õhtusöögist hoolimata kõlab ikka ja jälle
kahtlaselt sarnaselt. Kui ikka bassi, siis sellist, mis pasa lahti
võtaks.
Vormitruudus lööb läbi paljudest Eesti
esimese dubstep-kogumiku lugudest, pealesunnitud tumedus võiks vabalt
sõpru leida doom’i ja drone’i urgastest, aga
miskipärast onatakse ikka “orientaalsete” kõlade peale,
mis, kahtlen, on tingitud dubstep’i originaatoreid ümbritsevaist
subkultuuridest, mitte idamaaihalustest. Ma ei ütleks, et nüüd
oleks vaja kannelt sisse tõmmata, aga teatav melanhoolne folk-alge on
juba ka siinsetes lugudes kohati olemas, siiski väga varjatud kujul.
Innovatiivsuse sildi kandmine eeldab julgustükke. Kui miinused ja plussid
kokku heita, saame siit kõva keskmise või isegi veidi üle,
teades, et suurema osa tegijate eksperimentaalsemad, julgemad ja seega palju
põnevamad palakesed istuvad myspace-riiulitel, kellel oma lõbuks,
kellel ootamas järge rahvusvahelisteks manöövriteks. Kui veidike
nimesid esile tuua, siis lehvikusse jääks džunglipea Prospecta,
rahvusvaheline Formal Mutation, kõrgelt gruuviv Gee, melanhoolne Slin ja
kirsina vahest L-OW, kelle “Lost Valley” on dubstep’i
müstikale ehk kõige lähemale pääsenud.