Hea uus elu?
“Tüütu mees”
Režissöör Jens Lien.
Osades Trond Fausa Aurvåg, Petronella Barker, Per Schaanning,
Birgitte Larsen jt.
Esilinastub kinos Sõprus 13. aprillil
Norra film astub pikkade sammudega oma lähinaabritele järele.
Võib-olla ei pannud te seda PÖFFi üldises saginas
tähelegi, aga kohal oli päris huvitav valik Norra viimastest
filmidest, mis üle pika aja ka A-kategooria festivalide
võistlusprogrammidesse pääsenud. Ka reedest Sõpruses
linastuv “Tüütu mees”, mis alustas oma festivaliringi
läinud kevadel Cannes’is, kus ta kriitikute žürii oma
väljapeetud stiiliga ära võlus.
Lavastaja Jens Lieni
nimi ei tohiks võõras olla – mäletate ehk veel seda
vihmaussikasvatamisega tegelenud Jonny Vangi nimelist tegelast? Omas ruraalses
argiabsurdis oli film meisterlik, mis sest, et lihtsakoeline.
“Tüütu mees” künnab absurdivagu sügavamaks, aga
sedakorda Fritz Langi mõttelise järeltulijana metropolis, betooni
ja klaasi püha abielu keskel.
Bussist astub maha kummaline,
natuke karva kasvanud mees. Ta sõidutatakse nimetusse halli suurlinna,
talle antakse korter, korralik ülikond, teda tutvustatakse uue
tööga. Vaikselt seab ta end sisse, ajab habeme, viksib kingad.
Küsimata seejuures midagi, kuid salamisi siiski selle uue elu üle
imestades ja ärevust tundes.
Tekib suhe, kolitakse kokku,
korraldatakse reedeõhtuseid pidulõunaid. Viimase peal disain ja
viimseni disainitud vestlused. Ja kuigi kõik on täiuslik, ei tee
vein purju, ei ole toidul maitset, ei lõhna tänavad ja ei
lõhna ka naine voodis. Ärge saage valesti aru, mitte millegi
üle ei saa kurta, kõige eest on hoolitsetud. Aga… Hirmus
äng tuleb peale. Selline kafkalik. Ja paranoia. No ja lõpuks ei
jäägi muud üle kui (uuesti?) rongi alla hüpata. Aga ka
selle eest on hoolitsetud.
Ega “Tüütu mees”
väga palju püüagi varjata, et tegu on allegooriaga
tänapäeva moodsast, aga hingetust heaoluühiskonnast, kus need,
kellele näivuse ja pealiskaudsuse paraad peale ei lähe, on abitud
ning näevad ühe väljapääsuna elust lahkumist.
Võib-olla on huvitavam aga see, et me saame juba päris hästi
aru, et süüdlase nägu, sellist ühe suupoolega muigavat
groteskset grimassi, me näha ei saagi. Mingit vandenõud ei ole. Ei
ole seda punaste sametkardinate taha varjunud niiditõmbajat à la
David Lynch.
Sest kui inimene annab vabatahtlikult – parema,
mugavama, turvalisema elu nimel – käest oma vaba tahte ja lakkab
küsimast, siis edaspidi näebki ta seda süüdlasegrimassi
vaid peeglist. Küsimuseks jääb, miks selle filmi peategelane
Andreas (Trond Fausa Aurvåg) ja veel mõned üksikud selle
täiusliku maailmaga rahul ei ole? Miks nad hakkavad taga igatsema elu,
või siis tulevikku suunatult, unistama elust, kus on koht juhusel,
ootamatustel, emotsioonidel, inimlikkusel, eksitusel, valul, kirel?
Tüdimus täiuslikkusest?
Aga ma ei ütle üldse, et
aafriklane, kellel kinnisideeks pääseda rikkasse ja
võimalusterohkesse Euroopasse, või lõuna-ameeriklane, keda
tõmbab nagu liblikat elektripirni poole see “Ameerika
unelm”, oleks vähem zombi kui need piltilusa täiusliku
turvalise maailma elanikud, kes tahavad enamat. Kui me ise end zombistasime,
kas me saame ise end taas inimeseks muuta? Selles on küsimus.