“Préliminaires”

(EMI)


Enam kui Stones, enam kui Sabbath tähistas Iggy Popi kunagine The Stooges minu jaoks klassikalise maru-rock’i kogu kõikvõimsust. Aja jooksul, üha ja üha kuulates, kuidas too bänd maise maailma seatud ahelaid ragistas, taipasin aga järjest tihedamini küsida, et mida teeb Iggy, kui ta ükskord vanaks saab. Võib öelda, et ega ma ära ei arvanud...


Kes tahab, võib muidugi muiata, kui avalugu, Iggyst endast ainult õige pisut vanema prantsuse poplaulu cover “Les Feuilles Mortes” käima läheb. Aga kui teile tundub, et see suitsuse kohviku lõhnaga jahedas toonis saksofoniga noir-džäss on miskitmoodi camp, siis olete pehmelt öeldes lihtsalt aeglase taibuga. See on palju sügavam ja palju parem. Ma ise muigan ka, aga sellepärast, et üks ammune anekdootlik tõsilugu tuleb meelde. Lugu naisest, kelle tutvumiskuulutus ütles, et ta otsib meest Iggy Popi keha ja Leonard Coheni vaimsusega. Ja kui Cohen talle oma telefoninumbri saatis, jõudsid nad tõepoolest küll vaimse vestluseni, aga mitte kaugemale. See titaanide suur vastasseis keha ja vaimu skaalal tuli mulle meelde, sest Iggy liigutab siin oma sisekaemusi kohati vägagi Leonard Coheni võtmes. Aga kui see on Cohenile tagantjärele omamoodi võit, siis seda on ta ka Iggy Popile. Ta on 61, taeva päralt! Milliseid võite peale vaimsete, peale oma keha üle saavutatud võitude ta veel vajaks? Tema keha ongi siin plaadil võidetud – see sooniline ja võitlushimuline noore Iggy keha, kuid ka palju vanema Iggy sooniline, luitunud, vermeis ja varemeis keha asuvad mõlemad kusagil eemal, tähtsamate asjade taga. “Préliminaires” on väga minimalistlik plaat, ekspressiivsusest samavõrra vaba kui Johnny Cash või Clint Eastwood. Iggy – selgub – on laulja, kes oskab sirgelt seista, kuid hoiab varju, ei ava siin-seal eriti suudki, kuid tema vaim näib töötavat.


Kui me tahame teada, mille kallal Iggy Popi vaim siin töötab, siis tuleks osutada prantsuse kirjanikule nimega Michel Houellebecq, eriti tema neljandale romaanile “Saare võimalikkus”. Iggy laenab sealt ühe põgusa katkendi ja loeb selle nime all “A Machine For Loving” ette. See on koera surma mõtestamise lugu ning kes on korrakski kuulnud 40 aastat nooremat Iggyt “I wanna be your dog!” haukumas, oskab tema väärikalt fatalistlikke tunderõhke paremini jälgida. Aga see tsitaat pole ainus, milleks ta Houllebecqi näib vajavat. Kogu tolle kalduvus jälgida inimese väljakurnamist tema ihade kaudu erutab omaenese väsimustele õiget väljenduskeelt otsivat Iggyt sel plaadil.


See pole päris ühtlane plaat ehk tasemelt, kuid meeleolult tolle tõdemuse kiuste seda enam. Isegi tema (ja meie) seisukohalt tavapärane ja traditsiooniline “Nice To Be Dead” teab teiste siinsete lugude kõrval midagi kaasa rääkida. Aga nagu iga teisegi lauluga siit – ta räägib ainult siis, kui taipate kuulata.
8