Kaivanto liigirikkus
Helsingi Taidehallis häälestas Kaivanto mullune detsembri-näitus
esmakohtumisel järgmisteks piiritlusteks: soomlaste vaprus Talvesõjas,
Magritte’i diskursus, Soome põhjala-maastik. Tallinna Kunstihoones on osa
kuulsaid töid, näiteks lõputusse perspektiivi kaugenev üldsegi mitte
claude-monet’like vesiroosidega kaetud veeväli (“Õitsev meri”, 1973) ja
naisvorme meenutav, üleni tulpides maastik (“Hommik”, 1972), mida liigitatakse
kunstniku ökoloogiliste hoiatustööde kilda, asendatud mitmesuguste
psühholoogiliste, kunstniku ego-maastikega.
Laiemas panoraamis avaneb ka
Kaivanto mitmekihiline seostevõrk kunstiajalooga, kunstniku eruditsioon, kirg
olla kontaktis eri ajastute ja kultuuridega – antiigist ja kristlusest
Rousseau, Rodini ja Fellinini. Ning kõike seda saatmas palsamina pehmendava
allhoovusena paradiisisaar Põhja-Hämest – Arkkusaari, mille kohta on kunstnik
ise lausunud: “Seal näeb kõike, nagu seisaks kõrval, kaugelt ja selgelt.”
“Mälestusi Arkkusaarilt” (1974) on segatehnikas töö, kus käe- ja
loodusdetailid, linnupead ja inimnäod ning õitsev männikasv kui hubiseva
leegiga küünal.
Kui Taidehalli ekspositsioonis olid magritte’liku
“nägemisgrammatikaga” seostatavad tööd koondatud suurimasse, avasaali, siis
Tallinna-näitusel kohtame kalapeaks muunduvat pöialt, fallose ja linnutiibade
sümbioosi kõigisse näitusesaalidesse laialipillutatuna. Samuti leiab
kõigis saalides vaheldusrikkas kooseksistentsis skulptuurid, objektid ja maalid
ning segatehnikas joonistused neljast loominguaastakümnest.
Vahelduvad
tegelased eri ajastutest ja põlvkondadest, sümboolsed figuurikompositsioonid
(“Tõusev, vastupäeva osutav sinine mees”, 1992; “Prints Balthasar Carlose
ratsut meenutav hobune”, 1992, mis meenutab Picasso haavatud hobuse kujundit,
jt), militaarne kujund – nikeldatud pronksist kiiskav kiiver,
indiaanisümboolika (“Üks isiklik tragöödia”, 1969–89), ekspressiivsed
näovisioonid, macho-kujund ja peopesast lahtirebenenud sõrmed, mitmed-mitmed
loojangud – “päike kastab ketta merre ja tõuseb siis uuesti üles, punasena,
uuendatuna, nagu oleks ta olnud all ja joonud”. Knut Hamsuni “Paani” – või
ükskõik millise Põhjamaa kirjaniku looduskirjeldus sobib Kaivanto psühho-
peisaaže sõnas saatma. Ökoloogilistest kujunditest on valdav kõrkjamotiiv –
Arkkusaari aastatuhandeid puhas liivarand on ühe inimpõlve jooksul hääbumas
vohavasse kõrkjastikku…
Lapsepõlve saatnud sõjavägivald
(ekspositsioonis koolipoisiaegsed joonistused teise ilmasõja
lennukeist-tankidest) on kasvanud patsifismiteemaks. Üks mõjuvamaid – pinnast
rammiv kiivris pea – “Tank kõrbes” (1973– 2001).
Näituse igas ruumis leiab
ka autoportree või sisekaemusliku enesessepöördumise. Peeglisse kraabitud
“Autoportee. Pariis 9.12.1977” mõjub kui eaka da Vinci silmavaade elupõhjast.
Arusaadavalt ei soosi isiknäitus kunstniku vaatlemist kontekstis, kuid
vähemalt peaks Kaivanto näitus igale Eesti vaatajale olema mõjuv ja meeldejääv
fakt seni mälus domineerinud soome geomeetrilise minimalismi kõrval. Isiklikult
mulle mõjus ergastavaimalt magritte’lik sisunihete vormistamine visuaalsete
tajuefektidena n-ö soomeliku sisuga täidetult. Kui Eesti värskeim Magritte’i
arendus Alice Kaselt tundub fragmentaarsem, subjektiivsem, psühholoogilisem,
siis Kaivanto on eelkõige seotud oma maa ja rahvuse ajaloo juurtega.
Näitust vaadates vormus üha selgemaks ka tunne, et viimane aeg on üle
saada nn modernismi sisendatud kompleksist, et XX sajandi kunstieksperimentide
pärandi kasutamine on hirmsasti out või siis lihtsalt (labane) postmodernism.
Tundub võimalik kasutada üht paralleeli, ja nimelt: kui renessansi
poolteistsajand töötas välja uued kujutamisprintsiibid (joonperspektiiv,
anatoomiline (inim)figuur jms), siis kasutati neid järgemööda neli sajandit ega
nimetatud seda postrenessansiks. Samamoodi võiksime nüüd valehäbita võtta
aktiivsesse loovasse kasutusse kogu nn modernistliku (foovidest alates, või
pisut varasemast) tehnoloogilise pagasi ja seda näiteks neli sajandit kõrvu ja
sümbioosis renessansliku realismikaanoniga rakendada. Seda tegelikult
tehaksegi, aga veel ei tõlgendata eriti täiskõlalisel ja positiivsel toonil.
Mõtlesin sellele, kui lugesin Kaivantot kaitsmas traditsioonilist visuaalset
kunsti, maali ja skulptuuri (teab mitmendat korda juba sel teemal sõnu
pruugitakse!). Kunstniku lausutu – “tänapäeval ei peaks me vajama uusi
kujutamisvorme” – on heas korrelatsioonis näitusetööde suure
liigirikkusega.
XX sajandi moodsa kunsti nn puhtad vormiuuendused on
rakendatavad sisukategooria piiramatu arvu vastete korral. Kimmo Kaivanto
looming on ülimalt sisutihe ja vormilt modernne, ja seda mitte sellepärast, et
tegu on post- ja perifeerianähtusega metropoli koha- ja ajaklišee
suhtes.
Kimmo Kaivanto näitus kestab Tallinna Kunstihoones 17. veebruarini.