“KanaNahk” teelahkmel
Video- ja performance’i-festival
“KanaNahk 2002”
Rakveres ja
Haapsalus 25.-26. juulil.
Kolmas “Kananahk”, selle suve ilmselt oodatuim
kunstiüritus Eestis, ei pakkunud varasemate kordadega võib-olla sarnast
kvaliteeti, kuid igav polnud ta ka sugugi. Keelemängud ja apokalüptilised
teemad andsid festivalil tooni.
Efektselt juhatas festivali sisse kanada
kunstniku Sylvie Cottoni tabusid trotsiv kehakunsti etendus “Minu keha, minu
stuudio: homöopaatia”: rituaalne enesepesemine päädis pesuvee pudelisse
kallamise ja ärajoomisega. Pärast 1980. aastat (Noorsooteatri
“Multiplitseeritud inimene”) nägin ma Eestis teist korda stiilipuhast ja
tehniliselt nauditavat multimeediumit (Chicago kunstnikest näitetrupi “How to
Manage Fear”).
Tuntud keelemänge Gary Hilli laadis etendas omamoodi inglise
kunstnik Clare Charnley. Haapsalu Kultuurikeskuse laval “pidas” Charnley
eestikeelse kõne Eesti kunstipoliitikast, korrates papagoina järgi lauseid,
mida talle kõrvaklappi luges Katrin Kivimaa. Tänu näitlejameisterlikkusele tegi
Charnley saalis lolliks nii mõnegi vaataja, kes ei osanud vahet teha sõnalisel
simulatsioonil ja tõel. Teine inglane Tom Gilhespy esitles seestpõlevate
pakkudena geniaalseid tarbedisaini objekte. Lõbusalt testis
kommunikatsioonivahendite kättesaadavust riialane Eriks Bozis. Slava Mižin,
Konstantin Skotnikov ja Dmitri Bulnõgin Novosibirskist tõestasid oma
monthypythonliku anaalhuumoriga filmikestes, et Venemaa tegelikkus inspireerib
endiselt lõputult absurdseid olukordi, mida Lääs enesestmõistetavalt tüüpilise
veneliku totrusena määratleb. Kuid sellise vaatepunkti piiratust on Oleg Kulik
ammu tõestanud. Naerdes siberlaste filmide üle, naersime me õigupoolest iseenda
üle, või kuidas? Igal juhul on naer terviseks.
Eestlastest jätsid mulle parima mulje Jüri Ojaveri soolisi rollimänge
kujutav performance ühes Haapsalu kõrtsis, Jaan Toomiku ja Jaan Paavle
müstiline suitsu haihtumise aktsioon Haapsalu vanal lennuväljal, mis mängis
efektselt kujundi tähenduslikkusele, ning Avangardi-duo (Margus Tamm ja Sandra
Jõgeva) situatsionistlik sotsiaalpsühholoogiline eksperiment pensionäridega.
Kandes ingliskeelsete optimistlike tekstidega T-särke, jalutasid Tallinnast
kohale transporditud pensionärid mõlemas linnas vapralt ringi, osutades
sümboolselt nagu elavad skulptuurid ühiskonnas tõrjututena käsitletud
vanusegruppide alternatiivsetele ja eneseirooniliselt positiivset programmi
kiirgavatele sotsialiseerimisvõimalustele.
Üldse, Avangardil tasub silma
peal hoida, nende iroonilised aktsioonid muutuvad järjest mitmetähenduslikumaks
ja läbimõeldumaks, aga ka teravalt provokatiivsemaks (kollektiivse alateadvuse
süümega manipuleeriv environment “Happy Holocaust” naerugaasises Rakvere
teatriruumis, milles juutidest ameerika kunstnikud suutsid näha ainult nende
mõnitamist) nagu mõne teisegi Toomiku tegevuskunsti magistrandi etendused
(Ester Faimani Haapsalu kalmistu kõrval ristteel korraldatud performance
“Kaelani sees kuni surma saabumiseni” poomisrituaali ja Püha Õhtusöömaaja
aineil). Festivali “maskoti” (Teet Veispaku defineering) Allan Sudaki alias
Elaani etteaste mõjus skandaalselt diletantlikuna – nende sõnadega iseloomustas
tema tööd eelmisel aastal ka Heie Treier, pehmendades karme sõnu siiski
selgitusega, et äärmuste talumine on “KanaNahka” sisse programmeeritud. Mina
nii ei arva, isetegevuslased peaks professionaalide ürituselt ikka eemal
hoidma. Kas tase polegi oluline?
Tehes üldisemaid kriitilisi märkusi, mõtlen esimese “KanaNahaga” võrreldes
tänavuse programmi ajalise intensiivsuse ja kontsentreerituse puudumisele ning
välismaiste staarkülaliste puudumisele, kes teisel korral kergitasid hoobilt
festivali rahvusvahelist renomeed. Festivali transformatsioon Eesti
kaootilisuselt kõige täiuslikuma urbanistliku struktuuriga linnast kenasse, aga
unisesse kuurortlinna lisas “KanaNahale” küll revolutsiooni eksportimise vaimu
leftwing’ilikus mõttes, kuid sellega idee piirdus – Haapsalus esitletud videod
ja performance’id polnud kohaspetsiifilised, vaid universaalsed. Sama hästi
oleks festivali teine päev võinud toimuda Võrus. Ärgu saadaku must valesti aru,
ma ei pane kahtluse alla geograafiliselt erinevaid tegevuspaiku, ma tahaksin
sel juhul lihtsalt rohkem lähtumist kohalikust kontekstist.
“KanaNahka”
pöörase entusiasmiga vedavad Teet Veispak, Jaan Toomik ja Paul Rodgers on seni
festivali juhtinud ilma kindla ideelise programmita. Vähemasti mina pole seda
kusagilt lugenud, kui tegevusprogrammiks formaalselt mitte pidada keskendumist
tegevuskunstidele ja videole ning professionaalidele. Loomulikult on pealkirjas
kõik ära öeldud, mille tekitamine festivali eesmärgiks on, aga siiski.
Olukorras, kus Eestis on teisigi tegevuskunsti festivale, hakkab hägustuma
“KanaNaha” identiteet, mis seni toetub tegelikult ainult organisaatorite
autoriteedile ja tutvuskonnale.
See pole etteheide. Suund performance’ile kui spetsiifiliselt lavastuslikule
tegevuskunstile on asendumas aga situatsionistlike etteastete ja anarhistlike
häppeningidega, mis on olnud rohkem Paide tegevuskunstifestivali “Aeg. Ruum.
Liikumine” pärusmaa. Sealjuures on huvitav mõlema festivali promostrateegia.
Paide festivaliga kaasneb alati kataloog eessõnade ning teoste kirjeldustega,
“KanaNahal” pole ei katalooge ega põhjalikke pressiteateid. Kui Paide festival,
mis mängib välja kontrakultuurilisuse ja luuserliku hipilikkuse kaarti, on
sujuvalt pakendanud oma imago kunstimaailmas hästi müüvasse
institutsionaliseeritud vormi, siis “KanaNahk” käitubki nagu 1960. aastate
avangardliikumine, silme ees kunsti demokratiseerimine ja vabastamine
institutsioonide orjusest. “Kananahal” peab publikuga rääkima kunstiteos ise,
mitte kuraatori seinatekst, ning vaatajale ei suruta asjaosalise arvamust
peale.
Mis saab edasi? Seda näeme järgmisel aastal. Soovin parimat.
Loe
ka B 8