29.02.2008, 00:00
Kapitalism – tundmatu ideaal
Marek Kallin leiab erinevalt tarbimiskriitikutest, et kapitalism parandab maailma.
Bertrand Russell ütles kord: “Maailma probleem on selles, et rumalad
on ülienesekindlad, samal ajal kui arukamad on takerdunud
kahtlustesse.” Ma olen kaugel sellest, et pidada end targaks, kuid ikkagi
paneb mind tarbimiskriitikute jutu puhul imestama nende vankumatu enesekindlus.
On see Naomi Klein, Teemu Mäki või keegi kolmas – nad
tunduvad alati teadvat, mis on inimestele parim, mis on hea ja mis on halb.
Elegantses sõnastuses mustvalge maailmapilt näib masse ka alati
veenvat.
Selle artikli eesmärk pole kuulutada
tarbimiskriitikuid valeprohvetiteks. Pigem tahaks meenutada, et maailmas on ka
halltoone ning suurima materiaalse kasinuse nõudjad osutuvad vahel
hüvede nautijateks nende jagamise asemel.
Ma olen
nõus, et vaesus on
globaliseeruvas maailmas oluline probleem,
ent kas siis kapitalism lõi maailma vaesuse? Ei, ta päris selle
feodalismist ja on inimkonna pika ajalooga võrreldes väga
lühikesel ajavahemikul tootnud enneolematu koguse rikkust. Suvaline
Brasiilia getonoor võib täna loota keskmiselt pikemale elueale kui
500 aasta eest elanud aadlik, rääkimata tegutsemisvabadusest. Kogu
aastatel 1500–1820 toimunud majanduskasv moodustab arvutuste kohaselt
vaid kolm protsenti sellest, mis on toimunud pärast kapitalismi
laialdasemat levikut.
Mäki ilukõneleb
ökoloogiaprobleemidest, mille pärast me peame kahtlemata muret
tundma, kuid mis puutub tema metafoori maakera ärasöömisest oma
jalge alt, siis kas polnud omal ajal ökofanaatikute Al Gore Rooma Klubi,
mis ennustas maavarade lõppu ja looduskeskkonna krahhi juba 1990.
aastaks? Otsekui irooniana tuli “Harmoonia” esietendusega samal
päeval teade, et Holland seab sisse 45eurose maksu kõikidele
riigist väljuvatele pikamaalendudele. Äkki meile pole vaja tarbimise
drastilist vähendamist või ökoutoopiaid, vaid lihtsalt
kapitalismi orgaanilist osa, paindlikku maksustamist?
Mis puutub
nauditava ja hea elu elamisse, siis jällegi: ma elasin 14 aastat oma elust
riigis, mis ei lubanud mulle midagi, mida ma tahtsin, lõpuks isegi mitte
tükikest apelsini. Kellel on õigust tulla mulle ütlema, et
tarbimine on kuritegu? Kas siis märksa kõrgemal tasemel vaimne
nauding on kassi pea maharaiumine ja sellele onaneerimine, nagu Teemu Mäki
kunsti sildi all tegi – mitte hea söök heas restoranis
või hea muusika headest kõlaritest?
Mäki teooria
“rõhumisrattast” näib väitvat, et meil pole
valikut, et me oleme kohustatud ostma reklaamitavaid asju, võtma
pangalaenu jne jne. Ei – inimestel on valik olemas ja kui arvatakse, et
massiivse reklaamiga on võimalik kõike maha müüa, siis
mõelge kas või praegusele kinnisvarakriisile.
Millegipärast ei kohta me tarbimiskriitikuid elamas kommuunides,
üritades oma utoopiaid mikrotasandil ellu viia, näiteks luua
täielikult ennastvarustavat ökosüsteemi osalusdemokraatia
raames. Ei, nad naudivad kapitalismi saavutusi täiega, samal ajal seda
sõimates. Nagu ka Lenin elas nii enne kui pärast
Oktoobrirevolutsiooni luksuses.
Absoluutselt
naeruväärne
on väita, nagu oleks tänapäeva
soomlane või eestlane süüdi selles, et arengumaades keegi
nälgib. See on teadlik valetamine ja statistikaga manipuleerimine.
Tänu kapitalismi põhjustatud tehnilisele progressile ja tarbimise
suurenemisele on näljahädaliste arv kapitalismi levikuga tunduvalt
vähenenud. 30 aastat tagasi elas 37 protsenti arengumaade rahvastikust
näljas, tänaseks on tänu jälgile röövellikule
turbokapitalismile see protsent vähenenud 18ni (kuigi rahvastik on
kasvanud).
Need on ÜRO Põllumajandusorganisatsiooni ametlikud andmed. Ja
pange tähele – näljahädad leiavad peagu eranditult aset
mittedemokraatlikes riikides. Hiina või India – kumma riigiga teil
näljahädad seostuvad?
Kõvasti on kära tehtud
lapstööjõu ümber. Et kuidas ikka Michael Jordan sai
kõrgemat palka kui kõik Nike’i lapstöölised
kokku. See peaaegu hävitas korporatsiooni maine ja pani neid sulgema
tuhandeid töökohti arengumaades. Aga seda vasakpoolsed
silmakirjatsejad teile ei räägi, et Nike maksis näiteks
Vietnamis riigi keskmisest neli korda kõrgemat palka ja tehastesse oli
metsik tung. Ja kuidas sealt vallandatud lapsed olid sunnitud töötama
prostituutidena või kümneid kordi madalama palga eest kohalikele
krahvidele.
Millal saavad
globaliseerumisvastased
aru, et Lääs ei ole ükskõik kui suurte toetustega
võimeline tõstma arengumaid materiaalses plaanis sellele
tasemele, kus nad ise on?
Tarbimisvastaste soovitatud drastiline
impordi piiramine näiteks Hiinast tooks kaasa majanduskatastroofi.
Tänu oma massiivsele ekspordile tõstab Hiina iga kuu vaesusest
välja umbes miljon inimest. See on win-win süsteem, mida
globalismikriitikud tahavad hävitada. Vean kihla, et kui Teemu Mäki
läheks oma jutuga India tehasetööliste juurde, ta kistaks
lõhki.
Vaesus on teatud arengumaade endi tekitatud probleem, selles
pole kuidagi süüdi Lääne tarbija. Nii Nigeerial kui ka
Araabia Ühendemiraatidel on suured naftavarud. Miks vaevleb üks
metsikus vaesuses ja teine supleb rikkuses? Sest ühes valitseb
korruptsioon ja relvade võim, aga teises raha võim ehk
kapitalism. Miks me ei kuule Kleini või Mäki kriitikat nende
Aafrika diktaatorite või korruptantide pihta, kes kogu välismaa
toidu- ja rahaabi oma kaukasse panevad? Ikka on tegemist “valge mehe
süüga”?
“Tööorjus” või
“palgaorjus” on üldse kummalised väljendid. Et
vabatahtlik leping tööandja ja töövõtja vahel on
hoopis orjus? Proovitagu NSVLi-taolises riigis oma tööorjusest
loobuda. Ehk saadakse siis teada, mida rõhumine tegelikult
tähendab.