Paari sõbraga asutas Kätlin ka islamiteemalise
netilehekülje www.islam.pri.ee tavaeestlaste informeerimiseks.
Kuidas sündis soov astuda islamiusku? Kultuuri ja usu vastu saab
huvi tunda ka n-ö teadlase aspektist, uurijana, ent otsustasite minna
kaugemale.
Juba lapsepõlves oli mul alati teadmine
sellest Kellestki, kes mul pidevalt silma peal hoidis. Kui Eesti Vabariik
taastati ning usust jälle rääkida võis, käisin
pühapäevakoolis, uurisin Piiblit, õppisin-lugesin, aga tunne
oli ikka tühi. Viimaks sai kõiki ebaloogilisusi lihtsalt liiga
palju ning mõistsin, et end kristlaseks nimetades petan vaid iseennast.
Hakkasin uurima muid religioone, islam jäi oma halva kuulsuse tõttu
kõige viimaseks. Kui aga lõpuks sedagi uurima asusin, tundsin
kohe, et see ongi tõde, mida vajasin. See sobis täpselt minu
loogikaga õiglusest ning õigusest maailma ning selle Looja
suhtes. Ma ei hakanud moslemiks, olin seda sünnist saadik olnud, kuid
lihtsalt ei teadnud seda.
Mis teid islamiusus võlus –
mida leidsite seal, mida mujalt ei leidnud?
Islam tundus mulle
kõige lihtsam ja loogilisem, seal ei ole mingeid müsteeriume. Islam
seletas täpselt seda, mida ma ise olin juba varem uskunud.
Olete öelnud, et suuresti oli teie araabia keele huvi taga soov
tutvuda Koraaniga originaalis.
Just! Mina kui filoloog ei
usu tõlgetesse.
Jaotan Koraani tõlked reeglina kaheks
– need, mis on tehtud moslemitele, ja need, mis on tehtud
mittemoslemitele. Haljand Udami tõlge on suunatud mittemoslemitele, see
annab Koraanist lihtsas eesti keeles hea ülevaate. Samas aga ei ole see
tõlge piisavalt spetsiifiline moslemitele, kelle jaoks Koraan on
ühtlasi ka seadusekogumik.
Reeglina loen Koraani araabia
keeles. Ingliskeelset tähenduse tõlget vaatan kõrvale, kuid
alati võimalikult erinevate tõlkijate omi. Osa tõlkeid on
ikka väga kummalised.
Koos igaks juhuks jäetud vabade
päevade ning vaheaegadega saab Koraani aastaga ilusti läbi, kui
lugeda ligi 30 värssi päevas. Seda ei ole ka liiga palju, et
mõtisklemisajast puudu tuleks.
On teil Koraanis ka
oma lemmikkohad, mida loete üle ja üle, kas nende sõnumi
või ilu pärast?
Kõla poolest on minu
suur lemmik suura nr 55 – Ar-Rahman (Halastaja), kuid kauneid
sõnumeid on Koraan läbinisti täis. Eestlastele ehk pakub huvi,
et Koraanis on öeldud: “Usus ei ole sundlust” (2:256),
“Teile jäägu teie usk ja minule minu oma” (109:6),
“Olgu see siis mees või naine, kes teeb häid tegusid ja on
usklik, ta siseneb Paradiisi” (4:124), “Ja ärge laske teiste
vihal hoida teid õiglusest eemal. Olge õiglased” (5:8),
“Usklikud, nii mehed kui naised, on teineteise
aitajad/toetajad/sõbrad/kaitsjad” (9:71), “Me oleme
inimesele kohustuseks teinud heatahtlikkuse tema isade ja emade suhtes”
(31:14), “Ja käit
uge õiglaselt. Tõesti, Jumal armastab neid, kes on
õiglased” (49:9), “Jumal ei keela teil näidata headust
neile ja kohelda õiglaselt neid, kes pole sõdinud teiega
religiooni pärast ega ajanud teid välja teie kodudest” (60:8),
“Loe/õpi/retsiteeri oma Issanda nimel, kes on loonud inimese
rippuvast klombist (embrüost). Loe/õpi/retsiteeri ja su Armuline
Issand õpetab (kirja)sule abil; õpetab inimesele seda, mida ta
varem ei teadnud” (96:1–5) jne.
Mis on teie
meelest islamiusu kohta enim levinud väärarvamused?
Neid on päris palju. Näiteks islam ei toeta nimelt
kuidagi terrorismi ning enesetapp on üks suurimaid patte islamis
üldse. Väga rangelt on isegi sõja korral keelatud
tsiviilelanike tapmine.
Naiste kinnikatmist ei näe islam
ahistamise, vaid privileegina. Enne oli vaid aristokraatidest naistel
õigus end isiksusteks pidada ning kinni katta; ülejäänud
naised olid kõik “lihaletil”. Ka naiste ahistamist ei toimu
islamimaailmas rohkem kui mujal. Üks õige moslem teab, et prohvet
Muhammad ütles: “Parimad teie hulgast on need, kes on parimad oma
naistele.”
Tihti on probleem selles, et teatud kogukonnad
lasevad religioossete seaduste all välja kuulutada seadusi, mis on neile
just antud olukorras kasulikud. Mina ei näe küll mingit
põhjust, miks islami seaduse kohaselt peaks naisi ümber
lõikama või miks naine ei võiks autot juhtida.
Naise haridust hoiab islam väga au sees. Prohvet Muhammad ütles:
“Kui harid poissi, harid mehe; kui harid tüdrukut, harid
rahvast!”
Ka nn aumõrvadel pole islamis mingit alust.
Abielurikkumine on küll surmanuhtlusega karistatav, kuid selle otsuse
võib teha vaid kohus ning naise (või mehe!) süüdi
tunnistamiseks peab olema seksuaalaktile neli tunnistajat. Iseenesest
arusaadav, et kui islamis on õigus mittesobivuse korral lahutada ning
sellest hoolimata inimesed nelja silmapaari all hooravad, tuleb neid karistada.
Mis puutub aga abielueelsesse seksi, siis sellele patule on samuti tunnistajaid
vaja ning süüdimõistmise korral määrab kohus
füüsilise karistuse, mitte surma.
Omavoli ei ole islami
seaduse järgi mingil juhul lubatud.
Mida arvate Taani
karikatuuriskandaalist? Olete ju Taanis elanud ka?
Taanlased on väga vabameelsed. Kopenhaageni raekoja platsil oli esimene
pilt, mida ma nägin, kuidas kaks roheliste peadega homo väga
tõsiselt suudlemisse süvenenud olid. Minu jaoks oli see suur
kultuurišokk.
Karikatuuriskandaal on üks väga inetu
lugu. Siin ei ole enam tegu sõnavabaduse, vaid teiste selge
mõnitamisega. Igaüks võiks paralleeli tõmbamiseks
mõelda millegi peale, mis talle kõige olulisem on (oma abikaasa
või laps näiteks), ja kujutada ette, et nende üle hakatakse
avalikult nalja heitma.
Võib-olla see karikaturist ei tulnud
alguses selle peale, et võiks kedagi riivata, kuna talle enesele see
teema midagi ei tähenda, kuid milleks minna teist korda karu
nõelaga torkima, kui juba üks kord äiata on saadud? See on
sulaselge provokatsioon.
Kas Salman Rushdie
“Saatanlikud värsid” (mis tõi autorile kaasa fatwa) on
ka provokatsioon, ja Theo van Goghi lühifilm naiste allasurumisest, mille
tagajärjel üks radikaalne moslem autori mõrvas? Vahel
jääb mulje, et kõik islami kriitikud, ükskõik kas
ülal- või allpool hea maitse piiri, kuulutavad endale surmaotsuse.
Staaridest ja poliitikutest avaldatakse iga päev tuhat laimujuttu
ja karikatuuri. Miks on just moslemid nii tundlikud?
Koraan ei ole lihtsalt mingi raamat, moslemite jaoks on see Jumala
sõna. Muhammad ei ole lihtsalt mõni riigipea, ta on
moslemite jaoks Jumala poolt saadetud sõnumitooja. Mina moslemina ei
oleks solvunud, kui keegi mind või minu kirjutatut mõnitaks.
Samuti ei ütleks ma midagi, kui kritiseeritaks moslemite käitumist,
nende poliitikat, olukorda ühiskonnas; ma isegi teen seda päris
tihti.
Aga antud juhul ei mõnitata lihtsalt Muhammadi, vaid
kogu tema kogukonda tervikuna, ja kui inimesed islamist sellise pildi maalivad,
siis tahaksid nad sellega nagu öelda, et kõik, kes selle religiooni
omaks on võtnud, on poolearulised, sest nad järgivad SELLIST (s.t
karikatuuridel kujutatud) meest.
Mida arvate aastasadu
väldanud sunniitide ja šiiitide konfliktist?
Juba algusest saadik on see olnud poliitiline konflikt, võitlus
võimu pärast. Kahju, et islamimaailm on seetõttu
lõhestatud. Mina isiklikult poliitikat väga ei armasta ning minu
praktiseerimisse sellised konfliktid ei puutu.
Kas olete
tundnud huvi ka araabia ja pärsia klassikalise luule vastu? Jälgite
ka araabiakeelset meediat?
Araabia luule on
äärmiselt omapärane ning olen lõputult selle üle
imestanud, kui süstemaatiliseks võib poeesia minna. Eestlane ehk ei
tea, et islamieelsel perioodil oli luule araabia ühiskonnas koguni nii
oluline, et kui kaks hõimu omavahel sõdima läksid, siis
kõigepealt retsiteeris kummagi hõimu poeet kogu
sõjaväe ees teise hõimu vastu ja kui üks oli tunduvalt
parem kui teine, siis läks parema poeedi hõim ilma igasuguse
lahinguta võitjana koju.
Põhiliseks lugemismaterjaliks
on mul loomulikult Koraan. Uudistekanalitest vaatan oma
poliitikavastasusest hoolimata vahel Al-Jazeerat, et tasakaalustada
lääne meedia “mulliinfot”.