06.03.2009, 00:00
Kuidas läks? Tõnu Kaalep
27. veebruaril avati Tallinna kunstihoone galeriis näitus
“Barbarkiri: kvisling”, mis on ülevaatenäitus graafiku,
tüpograafi, ajalehe- ja raamatukujundaja Tõnu Soo loomingust.
Väljapaneku kuraator ja kujundaja Tõnu Kaalep, kuidas läks?
Võib-olla pole kuraatoril sünnis oma näitust lehes
seletada; aga Tõnu Sood, Eesti ilmselt aegade originaalseimat
kujundusgraafikut, tuleb uutele põlvkondadele ikka ja jälle
eeskujuks tuua. Soo looming, millest ehk kuulsaim on ajalehe Sirp ja Vasar
aastatepikkune kujundamine, moodustab iseseisva peatüki Eesti tihti liiga
laenulises graafilises disainis. Soo on miksinud juugendit, barokki, vene
konstruktivismi ja ameerika psühhedeeliat ja suutnud sellest
kõigest kokku saada ikkagi väga personaalse kujundimaailma, mis
ilmneb nii joonistustes kui ka kirjakompositsioonides. Lisaks
omamütoloogiate konstrueerimine ja nüüdsed, hoopis teistmoodi,
leidesemeist fotolavastuslikud tööd.
“Läbi
aegade on Soo tööd mulle alateadlikku õudust tekitanud, see on
nõiduse ja keemia maailm,” ütleb põlvkonnakaaslane,
disainer ja fotograaf Jaan Klõšeiko ja selgitab, miks Soo roll
Eesti kunstis on võrreldav Tõnis Vindi omaga: mõlemad on
jäärapäiselt sõltumatud ja tänaseni pühendunud
oma asja ajamisele.
* Näitus on avatud (NB!) kuni 8.
märtsini, ning lisaks Kaalepile on näituse kuraatoriks ja kujundajaks
Tiiu Pirsko.