Jänes on sündinud Moskvas,
kuid ei mäleta sellest linnast midagi, sest pere kolis Eestisse siis, kui
ta oli poolteiseaastane.
Teil on küllaltki haruldane
eesnimi 60ndate keskpaigas sündinud tüdruku kohta. Kas see on
mõne sugulase auks pandud?
Ei ole, aga nimi on
tõesti kummaline. Olen ise ka vanematelt küsinud, miks just Laine.
Lugu oli selline: kaalul oli kaks varianti – Maret, kui laps oleks
sündinud pruunide silmadega ja Laine, kui ma oleksin sündinud
heledate silmadega. Sündisin mina tumedate silmadega. Aga ema leidis, et
tüdruku nimes peab ikka l-täht olema. Talle tundus, et niimoodi
kõlab hästi. Pealegi sobis see kokku mu tolleaegse perekonnanimega
Randjärv. Päris vesine nimi kokkuvõttes.
Mihkel Mutt on öelnud, et kõige rumalamad on need naljad,
mida tehakse inimese nime kohta. Kas teie perekonnanime kohta on ka head nalja
tehtud?
Väga palju nalju on tehtud ja ma ei ole nende
suhtes absoluutselt tundlik. Ma teen neid nalju ise ka. Viimane, mida ise
eredalt mäletan, oli Urmas Oti saates “Happy hour”. Ma
seletasin siis neid “jänesel kõrvad pihku”, “mokk
lõhki nagu jänesel” ja muid asju. Jänes Laine, kes
Postimehes Juurika leheküljel metsaelanike eest sõna võtab,
on üks mu lemmiktegelasi. Ega mul midagi ka selle vastu olnud, kui Edgar
Savisaar valge jänese oma kübarast välja tõmbas.
Rõõm on tõdeda, et ETV sarjas
“Pehmed ja karvased” pole teie pärast vaja uut ja kallist
nukku tegema hakata. Jänes on seal algusest peale olemas. Aga
häält peaks küll muutma. Kes võiks teid järele
teha?
Piret Kalda, kes seda häält praegu teeb,
oskab küllap igasuguseid hääli. Tema võiks edasi teha.
Aga ka Anu Lamp – miks mitte.
Mis tunded teid
valdavad, kui jõuate Tartust sõites sildini
“Tallinn”?
Erinevad tunded. Siis, kui see
praegune silt püsti pandi, meenutas see mulle teatud väravaid, mille
kõrval on tavaliselt veel kaks väikest väravat. Suurtest
väravatest sind viiakse, väikestest tuleb ise käia.
Küllaltki sünge mulje. Ma ei pea ennast kunstikriitikuks, aga selline
emotsioon mind valdas.
Peale selle olen ma olnud kõva
kõneleja Tallinna-Tartu maantee laiendamise poolt. Praegu on mul hea
meel nendest väravatest elusana sisse jõuda, kui olen selle hirmsa
maantee läbinud.
Teie päriseriala on dirigent.
Pole vaja just suurt fantaasiat, et leida paralleele selle ja ministri
ametikoha vahel. Milliseid häälerühmi te Eesti kultuuris
tunnetate, keda on tarvis harmooniliselt koos tegutsema panna?
Ma leian, et kultuuriministeeriumi haldusala on üks
keerulisemaid teiste hulgas, kõige mitmekesisem. Esiteks on kõik
loomeinimesed suured isiksused oma väga erinevate mõttemaailmadega.
Arhitektid ja muusikud, muinsuskaitsjad ja rahvatantsijad, filmitegijad,
kirjanikud, näitlejad – kõik nad on
põhimõtteliselt väga erinevad. Rääkimata spordist,
mis on samuti kultuuri all, aga mida kiputakse tihti ära unustama. Lisaks
loojatele on veel tarbijad, kes tahavad loodust osa saada. Lisak
s ärimehed, kes kultuuri vahendavad, müüvad või toodavad.
Millise teosega seda koorimuusikas võrrelda? Igal juhul on see
suurvorm mitme kooriga, kus hääled omakorda päris laialt
jaotuvad. Kindlasti on seal veel orkester, orel ja selliseidki instrumente,
mida traditsiooniliselt pillideks ei peeta, aga millega saab siiski heli
tekitada – torud näiteks.
Miks peab sport
kultuuriministeeriumi haldusalas olema?
See on ju
kehakultuur.
Meil on ju ka põllukultuurid...
Okei. Sport
tekitab samuti vaadates emotsioone ja elamusi. Ta on vaatemänguline nagu
näiteks kontsert või teater. Teine paralleel on selles osalemine.
Lapsed käivad tantsuringis, aga käivad ka spordiringis. Sport arendab
ja kasvatab inimeses väga mitmesuguseid vajalikke kultuurseid omadusi,
näiteks tahtejõudu.
Eraldi spordiministeeriumi tegemine ainult
suurendaks halduskulusid.
Mis spordialad teile endale eriti
meeldivad?
Ma olen tõsiselt käinud
vehklemistrennis. Aga vaadata mulle vehklemisvõistlusi ei meeldiks,
hoopis võistkonnamänge. Näiteks korvpalli. Olen selles
mõttes nii nõrganärviline, et ei saa eriti vaadata, kui
omad, see tähendab, tartlased mängivad. Kurb on see, et tavaliselt
siis, kui mina saalis viibin, nad kaotavad. Ka Tallinnas hakkan Tartu
meeskondade, Rocki ja Pere Leiva poolt olema. Nagu öeldakse, kodumaad ei
saa vahetada.
Kas ajakirjandus on kultuuri osa?
Kindlasti. Artiklite, aga mõnikord ka uudiste kirjutamine
on ju väga loominguline tegevus. Mina lehelugejana olen vahel
kohtunud uudistega, mida on võrreldes algmaterjaliga väga
loominguliselt interpreteeritud.
Millega seoses tuli
esimest korda teie ellu sõna “kultuur”?
Olin juba nelja-aastaselt muusikaga seotud. Aga selles eas vaevalt et
sõna “koorikultuur” mulle midagi ütles. Meenub koolis
esimestes klassides kuuldud sõnapaar “kultuurne inimene”.
See oli seotud käitumiskultuuriga – “kultuurne inimene
käitub viisakalt”. Mälupilt seob selle kuidagi kooliruumide ja
klassijuhatajaga.
Nagu enamik muid ministeeriume tegeleb ka
teie tulevane peamiselt raha jaotamisega. Aga meil on viimasel ajal olnud ka
üks kultuurikonflikt, mis pole seotud rahaga, vaid on täiesti
põhimõtteline. Pean silmas Tuljaku uusversiooni Viljandi
Kultuuriakadeemias ja selle häbimärgistamist rahvatantsujuhtide
poolt. Kelle poolt te selles olite?
Mina ei erutunud seda
vaadates. Leidsin, et see versioon on vaimukas. Selle esitusega ei kadunud ju
traditsiooniline Tuljak maa pealt. Ma saan aru, et rahvatantsujuhid peavad seda
pühaduseks ja võrdlesid koorilauluga “Mu isamaa on minu
arm”. Aga Tuljak on huumorimeelne ja naljakate sõnadega lugu. Ka
lauljad on seda muutnud, olen ise Tuljakut minooris laulnud.
Inimesed,
kes suudavad enda üle nalja teha, on terve hingega ja tugevad.
Laulust “Mu isamaa on minu arm” saab ka näiteks
punkversiooni teha. Mida te sellest arvaksite?
Ma ei
välista, et seda ongi juba tehtud. Igasuguseid laule tehakse. Aga kui seda
esitatakse üldlaulupeol, siis lauldakse ikka nii nagu alati. Inimesed
tõusevad püsti. Tuljaku uut versiooni ei esitatud ju tantsupeo
lõpetamisel.
Kuidas saab Jänes garanteerida, et
Rebane ehitab Sakala Keskusesse kultuurikeskuse, aga mitte poe?
Niikaua kuni ma pole veel kultuuriministeeriumi uksest sisse
astunud, pole mulle keegi esitanud ka täpset kava, mida seal tehakse.
Arvan siiski, et selle teema juures on üsna palju “hirmul on
suured silmad”
tüüpi suhtumist. Ja kui ma rohkem infot olen saanud, siis pean
jälle hakkama täpsustama, milline on ministeeriumi pädevus seal
midagi käskida ja keelata. Loodan südamest – kuigi üsna
troostitu pilt on praegu ise neid varemeid vaadata –, et jõutakse
konsensusele ja kultuurikorraldajad saavad endile ruumid.
Kas Tiina Lokk hakkab nüüd PÖFFi jaoks rohkem raha
saama, kuna ta astus Reformierakonda?
Hea küsimus. Ma
ei usu, et raha saamine oleks põhjus, mille pärast Reformierakonda
astutakse. PÖFF on tänaseks ennast juba väga hästi
tõestanud. Nagu näiteks ka Anne Ermi korraldatav
“Jazzkaar” ja Viljandi Pärimusmuusika festival. Need on kolm
vaala Eesti festivalimaastikul, neid võib kinnisilmi maailmaturule
paisata. PÖFF ei tähenda ju Tiina Lokki, see on Eesti filmielu
suursündmus.
Sellest kiidukõnest võib
järeldada, et hakkab ikka saama küll.
Ei taha
praegu üldse rahast rääkida, ma ei ole eelarvetega tutvunud. Ma
tean, et ministeeriumi nurgas ei ole kotti rahaga, kust siis ilusamatele
nägudele välja jagatakse. Raha jagamine on väga pikaajaline
protsess, see ei sõltu ministri suvast.
Kas
ministri riietus hakkab silmatorkavalt erinema linnapea omast?
Ei usu. Tartus ei olnud linnapea vormi, mille ma peaks uue
vastu vahetama. Juba siis, kui ma tulin Tartust Tallinnasse konservatooriumisse
õppima, ei olnud mul stiili ega riietuse kompleksi.
Mis on kõige suurem erinevus linnapea ja ministri ameti
vahel?
Linnapea töö oli rohkem mänedžeri,
administraatori töö. Ministeeriumis on selliste asjade jaoks
kantsler. Siim Sukles on viis ministrit üle elanud, elab minugi. Minu uus
ametikoht on rohkem poliitiline. Koosolekuid, ülesannete jagamist hakkab
vähem olema.
Kui linnavalitsuses oli mul 300 kolleegi, siis
ministeeriumis hakkab olema 60. Küllap õpin neid paremini tundma.
Kandideerisite ka presidendivalimistel. Kas hakkas
meeldima?
Kogemus oli positiivne. Sain ennast palju rohkem
tutvustada kui linnapeana. Kui peaksin lähitulevikus presidendiks
kandideerima, aga mitte saama, siis oleksin nõus kordama. Aga meil on
praegu väga hea president, küllap ta valitakse teiseks perioodiks
tagasi. Nii et aega on.
Milline on teie plaadiriiul?
Plaadiriiulil on mul muusikat A-st kuni
O-ni. Mulle
on väga palju plaate kingitud, näiteks nendelt kollektiividelt, kes
käisid kontserdimajas esinemas, kui ma seal direktor olin.
Eriti
sümpaatsed plaadid on mul hoopis autos, kodus mul pole aegagi muusikat
kuulata. Ja minu maitse ei ühti minu perekonna muusikalise maitsega.
Kuulan Bachi, eriti hommikuti, igasuguseid top’e, näiteks
ooperimuusika top’i. Jõulist koorimuusikat – Verdit,
Wagnerit. Hästi palju on mul Frank Sinatra plaate. Eesti muusikast
meeldivad Lauri Saatpalu, Kait Tamra, Johansonid, Kiigelaulukuuik.
Milline on teie lemmikajastu, milles tahaksite elada?
Impressionismiajastu. Mulle meeldib prantsuse impressionistide
filosoofia. “Peatu hetk, et saaksin sind maalida”. Mõnikord
võib ühes väikeses hetkes peituda terve elu. Kui sa suudad
selle oma mällu jäädvustada, võib see sind rasketel
hetkedel aidata. Mulle meeldib positiivseid emotsioone paljundada.
Ministriks hakkamise eest teile pai ei tehta. Kuidas te kavatsete oma
halbu emotsioone maandada?
Olen sellega arvestanud. Ilmselt
hakkan kontsertidel käima, Linnateater meeldib väga. Mul on
Tallinnas kursusekaaslasi ja teisi s&o
tilde;pru, külastan neid. Pole saladus, et ma kasutan enda aitamiseks ka
NRP ehk neurolingvistilise programmeerimise tehnikat. Ega ma seda ilmaasjata
õppinud.
Kas teid on tööasjus raske nutma
ajada?
Täiesti võimatu. Nutma võin
hakata hoopis muude asjade pärast. Mind liigutab, kui mu lapsed
lõpetavad kooli. Mõni väga hea film võib mulle ka
pisara silma tuua.
“Jan Uuspõld läheb
Tartusse”?
Seda ma pole näinud.
Jänese menüü
Viimane kunstielamus?
Tartu kunstikuu tervikuna. Käisin selle üritusi nii avamas kui külastamas. Kunstikuu toimus sel aastal juba neljandat korda, millest mul on väga hea meel, sest see on minu väljamõeldud üritus.
Viimane teatrielamus?
Linnateatris, kui vaatasin “Karin. Indrek. Tõde ja õigus 4”. Olin vaimustuses. Läksin sinna koos 17aastase ristipojaga ja olin mures, kuidas ta selle pika etenduse vastu peab. Aga nelja ja poole tunni järel oli tema jätkuvalt õnnelik ja mina seetõttu topeltõnnelik. Linnateater on kindel värk.
Viimane loetud raamat?
Loen viimasel ajal rohkem sotsiaalteaduslikku ja psühholoogilist kirjandust. Ilukirjandusest oli viimane raamat Paulo Coelho “Viies mägi”.
Viimane plaat, mida kuulasite?
Karl Jenkinsi “Ademus” Viljandi noorte sümfooniaorkestri esituses. Teksti sellel pole, muusika on meditatiivne, põhineb sakraalemotsioonidel.
Viimane film, mida vaatasite?
Ma vaatan nii vähe telekat, et ei suudagi öelda, millal ma mõne filmi algusest lõpuni ära vaatasin. Kinos käin ka väga vähe.
Viimane arhitektuurisaavutus, mida esile tõstaksite?
Tartu A. le Coqi spordimaja. Tõstan esile, et see pole lihtne plekk-karp nagu paljud spordihooned. See on visuaalselt ja sisuliselt hästi läbi mõeldud, hea sisekujundusega hoone.