18.04.2008, 00:00
"'Lavastaja ei ole jooksupoiss või vahemees"'
Lavastaja, meediaekspert, kaitseliitlane ja korporant Jaanika Juhanson (30) toob uues koduteatris Rakveres lavale Ilfi ja Petrovi surematu "'12 tooli"', avastas Veiko Märka.
Jaanika on pärit Keilast. Esimese kõrghariduse (peaaineks
teatriteadus) omandas Tartus. Teise (lavastaja õppesuunal 2007)
Viljandis. Praegune töökoht on tal Rakveres, tegelikult elab aga juba
Kultuuriakadeemia ajast Tallinnas. Mis linnast tal endal kõige kaunimad
mälestused on?
“Need on nii muutlikud asjad. Hetkel, kui
sa midagi teed, pead olema selles hetkes ja selleaegne kodu on kõige
parem kodu. Need perioodid on olnud väga erinevad. Keila on kauge
lapsepõlvelinn – arvestan, et lapsepõlv kestis keskkooli
lõpetamiseni. Tartu oli klassikaline ülikooliaeg kõige
juurdekuuluvaga. Sinna mahtus ka aasta töötamist Vanemuise
pressiesindajana.” (Ka Kaitseliitu astus Jaanika Tartus ja kuulub selle
malevasse tänaseni.)
“Viljandi aeg jaotub minu jaoks
kaheks: töötamine Kultuuriakadeemias ja õppimine sealsamas.
Rakveres pidin tegelikult lavastama ainult ühe tüki, aga
jutuajamistel peanäitejuhiga selgus ootamatult, et meie ideed
klapivad, ja üsna kiiresti pakuti, et ma võiksin siia päriselt
lavastajaks tulla. Rakvere teater on üldse hea õhkkonnaga
koht.”
Esimesed lavastajakogemused sai Jaanika varases
lapsepõlves. Vanemate väitel olnud tal kalduvus hoovi lapsed
trepile üles rivistada, neid laulma sundida ja ise dirigeerida. Esimene
pärislavastus oli Viljandis sisseastumiskatsetel – katkend
“Romeost ja Juliast”. Õnnestumise taga oli ka hea
näitlejate valik – nii Sten Karpovist kui Kaili Viidasest on
tänaseks saanud kutselised näitlejad.
Viljandi
Kultuuriakadeemias lavastajaks õppides palus juhendaja Kalju
“Koma” Komissarov kõigil kirja panna, mis näidendid
neid huvitavad. Jaanika nimekiri oli nii pikk, et Koma öelnud:
“Näha, et sul on kümne järgmise aasta repertuaar
paigas.” Siis näitas Jaanika veel nimekirja lisa ning Koma
järeldas: “Ahah, kolmekümne aasta repertuaar.” Lisaks
Ilfile ja Petrovile on selles nimekirjas muuhulgas Shakespeare, Gombrowicz,
Witkiewicz ja Gorki. Rohkem kui näitekirjandust on selles aga paeluvaid
teoseid instseneerimiseks.
Viljandis oli Jaanika vahepeal nii
üliõpilane kui meediasuhtluse aluste õppejõud. Oma
sõnul suutis ta üsna ruttu ühest rolli teise minna, sest ei
andnud ju loenguid enda kursusele. Ainult paar korda juhtus, et ta automaatselt
istus loengu alguses õppejõu toolile ja taipas alles siis, et
tema koht on auditooriumis.
Juhanson: “Minu jaoks on
“12 tooli” raamat, mida võin suvalisest kohast lahti
võtta ja mis on mulle igatepidi oluline. Hea tuju raamatute nimekirja
eesotsas. Ma ei mäletagi, millal seda esimest korda lugesin.”
“12 tooli” pakub mitmeid
tõlgendamisvõimalusi. Seda võib võtta kui
tüüpiliselt nõukogulikku teost. Või
tüüpiliselt venelikku. Aga ka üldinimlikku rikastumiskire
kajastamist. Võib rõhutada rohkem naljakat, humoristlikku
külge või kriitilist satiiri, mõlemat on raamatus
piisavalt.
Juhanson: “Mina valisin suuna “muinasjutt
täiskasvanuile” ehk üldinimliku külje. Kaks konkreetset
märksõna, mida ma trupile selle lavastusega seoses olen
rõhutanud ja mille ümber me keerleme, on “elujanu” ja
“mängurõõm”. Ostap Benderi kujus ei domineeri
mitte petturluse pool, vaid mäng, rõõm ja tohutu kirg elu
järele.”
Jaanikat võlub avameelne mäng.
“Mitte nii, et teeme nagu päris.” Groteskipool ja teadlik
ülemängimine on ka lavastuse komponendid. Teg
u ei ole tüüpilise ajastutükiga. Isegi toolid pole nikerdatud
meister Gambsi laadis, vaid seitsmekümnendate klubitoolid.
90ndate lõpus Vanalinnastuudios mängitud “12 tooliga”
Jaanika tuttav ei ole ega kasuta ka selle instseneeringut. “Mul
on igasuguste dramatiseeringutega see probleem, et kipun
neid ise tegema.”
“12 tooli” on väga
meestekeskne raamat, naised on seal üsna kõrvalised. Miks
nüüd järsku naislavastaja sellega tegeleb?
Juhanson:
“See mees-naisküsimus ei pea ju kunstis ega kirjanduses
üldse tähtis olema. Ma võin ennast täiesti vabalt ka
Ostapiga või Vorobjaninoviga samastada. Minu jaoks pole piire nais- ja
meeskirjanduse vahel. Ja kas minu eelmine lavastus, Villu Tamme “Haned
võlgu” Teatrilaboriga Von Krahlis on kuidagi spetsiifiliselt
naiselik tükk? Või enne seda “Krabat” ehk meie,
Teatrilabori variandis “KrabattabarK”? “
Ühes leheloos on Juhansoni kohta sellised sõnad:
“Maailmade tekitamine tähendab ka seda, et Jaanikat ei huvita eriti
autori eksponeerimine. Pigem üritab ta näidata, mida tema kirjanikus
nägi.” Praegu arvab ta – “12 tooli” kontekstis
–, et Ilf ja Petrov on talle loomulikult tähtsad.
“Aga “eksponeerimine” on vale sõna, õige
oleks “illustreerimine”. Kes tahab tõsiselt Ilfi ja Petrovi
kohutavalt head teksti nautida, see lugegu raamatut. Mina ei saa olla nende
käepikendus, nende töö on tehtud ja kaante vahel. Lavastaja amet
ei ole olla jooksupoiss või vahemees.”
Kui suure
varanduse tagaajamine sunniks Jaanika enda oma kutsetööst loobuma?
“Ma kardan, et ma ei raatsiks loobuda. Olen nii pikalt selle
lavastajatöö poole liikunud. Läksin seda üsna vanalt ja
teadlikult õppima, nüüd tahaks mõnda aega sellel alal
püsida. Olen pateetiliselt mõelnud, et kui oleks valida
kõikide elukutsete seast, siis mu esimene valik oleks ikka
lavastaja.”
Ja kui lavastajana töötamine ära
keelataks, hakkaks Jaanika näitlema. Jaanika on töötanud nii
pressiesindajana kui meediaõppejõuna. Mida ta “12
tooli” pressiteates rõhutaks? “See pole nüüd
küll sobiv vastus, aga meie reklaamijuht kukkus rõdult alla ja
murdis rangluu. Nii et pressiteade ongi põhimõtteliselt minu
koostatud. Võin selle sulle saata.”
Jaanikal on ikka
olnud mitu tööd korraga käsil. Nii ka praegu. Paralleelselt
tööga Rakveres lavastas ta Raadioteatris Henno Käo ainetel
kuuldemängu “Oliüks”. (See on tema kolmas
kuuldemäng.) “Haned võlgu” ilmub peagi nii plaadi kui
raamatu kujul – kui Villu ainult teksti ära toimetab. “Aga
tegelikult on kaks viimast aastat mulle kõige olulisemaks asjaks
Teatrilabor endise Salongteatri ruumides. See töö ei katke ka
Rakverre minekuga, sügisel on plaanis välja tuua audiolavastus Olimar
Kallase koomiksiraamatu “Seiklus Sekontias” põhjal.
Mida lavastaja enne 19. aprilli “12 tooli” esietendust
kõige rohkem kardab?
“Seda, kas naljad ikka hakkavad
täis saali ees tööle.”