“Isiklik”
Albert Trapeež
“Üleüldine”
Eesti Keele Sihtasutus, 2008. 75 lk.
Eesti ropp- ja protestikirjanduse klassik Albert Trapeež on sedakorda
oma luuletused avaldanud koos juhtiva kunstimõtleja Leonhard Lapini
omadega ühiste kaante vahel. Nende füüsiline autor on siiski
üks, Trapeež on Lapini kirjanduslik teisik.
Nagu pealkirigi
ütleb, on Lapin intiimsem, Trapeež ühiskondlikum ja
vägisõnalisem. Lapin on nagu Priidu Beier, Trapeež on nagu Matti
Mogu?i.
Luuletajana Trapeežist hoopis vähetuntum, on Lapin
julgelt ja isiklikult erootiline. “Mitte ainult mu kürb / vaid ka
igatsus / tahab sinusse tungida // süda / saadab munandeist /
sõnumeid armastusest.” Selline see Lapini armastus ongi –
ühtaegu hingeline ja ihuline, napis sõnastuses, lihtsat ja
löövat kujundit viljelev. Lapini erootika on eesti luule kohta
väga otseütlev, samas puudub tal Trapeeži ropp jämekoomika, see
on lihtsalt vahetu ja siiras. Tema tunne näib olevat nii ehtne, et
keerukama koega kujundikatet see ei vaja. Luuletaja
kõrvaltööna, on tema luuletused siiski kindlakäelised,
igati professionaalsed, vahel tajud, et autor ei sea eesmärgiks tingimata
täiuslikku viimistlust, purskab poeesiat täitsa vabalt. Andekas on ta
igatahes.
Ihulise lembeluule kõrval leidub
järelehüüdeid lahkunud sõpradele (paar neist üsna
muljetavaldavad), mõttesalme ja juhuluuletusi. Mõni üsna
visandlikki ja lihtsakoeline, aga raamatu üldine jõulise armastaja
hoiak päästab needki ära.
Trapeež on
ühiskonnaelu pahede piitsutaja, kes terve nahaga väljunud
“sitastest seitsmekümnendatest” ning löönud
nüüd oma poeetilised hambad uue aastatuhande euroliitliku Eesti
turja. Kogus leiduvad pikad kakskeelsed poeemid vene torumehest Pariisis ja
eesti litsist Londonis varasemast tuntud rõvenaljakas laadis.
Sõna saavad ka joodikud ja õrna südamega prükkarid.
Trapeeži intiimsemad luuletused on üsna Lapini omade moodi, poliitiline
mürakaru oskab ka Loojast, filosoofiast, tähtedest ja kuust
mõelda.
Lapini ja Trapeeži tugevused on vahetus, julgus ja
löövus, maskuliinne mürgel poeetilise portselani poes.