30.05.2008, 00:00
Luuletaja portree enfant terrible’ina
Juhan Viiding oleks 1. juunil saanud 60aastaseks. Kirjastuse Ilmamaa tellimusel on Mari Tarand kirjutanud oma vennast raamatu, millest avaldame mõned väljavõtted.
Ma kirjutan Juhani lapsepõlvest ja noorukieast, ajast, mil olin
lähedal ja mida ma kõige paremini tunnen. See on tõepoolest
luuletaja lapsepõlve raamat, kuid mitte ainult. Kirjeldan pinnast,
millest võrsus luuletaja Juhan Viiding – ainelist olu
sõjajärgses Tallinnas, vaimset õhustikku üldisemalt ja
eriti meie kodus. Tahes või tahtmata seisan väga sageli ja
üpris pildi keskel mina ise ja minu suhteliselt pikale veninud
lapsepõlv. Ühesõnaga, see ei ole Juhan Viidingu elulugu,
vaid pigem mälestusteraamat.
Juhan on minust seitse aastat
noorem ja ta elas minuga ühiste seinte vahel kuni abiellumiseni, oma pere
loomiseni. Ajatelje teist otsa olen nihutanud natuke kaugemalegi Juhani
sünniaastast, kõnelen ka esivanematest ja juurtemaast. Täiesti
teadlikult olen vältinud materjali kogumist mujalt, Juhani sõprade
ja teekaaslaste suust. Kirjutan sellest, milles ise enam-vähem kindel
olen. Siiski on paar erandit, mille põhjendatusest lugeja loodetavasti
aru saab. Mõnd Juhanile olulist inimest olen püüdnud
portreteerida. Isa, ema ja õed on kaasas muidugi kõikjal ja
alati. Kuid siiski on mu raamatus veel üks tegelane, veel üks meie
pere liige – see on kirjandus ja LUULE, mis meid ühendas ja toitis,
nagu küllap ka paljusid selle raamatu lugejaid. Ja Tema pidev kohalolek
õigustaks mu raamatut ehk ka Juhani silmis, kes loojate eluloolise
tausta ületähtsustamist muidu hea pilguga ei vaadanud.
**
Meie kodu asus Tallinna südalinnas Pärnu maanteel majas nr 23. Kui
ma praegu sellele vaimusilmas tagasi vaatan, näen sel väikesel
lõigul Vabaduse väljakust üles Tõnismäeni otsekui
tihendatud, kokkupressitud kujul suurt tükki aja- ja kultuurilugu.
Ehituslikult paiknes ja paikneb seal ju rida kolmekümnendate aastate
arhitektuuri ilusaid näiteid. Pärnu maantee majas 23 on elanud
inimesi, kelle tegevus Eesti loosse jälgi jätnud: Aino ja Oskar
Kallas, Paul Rummo ja tema venna Jaan Rummo pered, Semperid, Nigol Andresen,
akadeemik Jüri Nuut, Juhan Schmuul, Ita Saks. Siia majja sündis
Juhan Viiding ja elas siin oma lapsepõlve esimesed neliteist aastat.
Pärnu maantee majas number 23, ma ei tea täpselt, millises korteris,
said kokku Otto Tiefi varivalitsuse liikmed, need “kolmanda tee
meesteks” kutsutud, ja nende portfell tähtsate dokumentidega leiti
hiljem vastasmaja keldrist. “Palace’i” hotelli poolt tulles
jõuame aga majani, mille all kurikuulus “Kawe” kelder.
**
Juhan ei olnud paha poiss, oli koleerik ja rääkis
kohutavalt palju. Klassijuhatajatunnis tuli mõnikord viis minutit
pärast tunni algust öelda: “Juhan, mine nüüd sina
natukeseks ajaks ukse taha, et me saaksime teistega rääkida.”
Aga õige varsti pistnud Juhan pea ukse vahelt sisse ja küsinud
armsal moel, kas ta tohib tagasi tulla.
**
...elu argipäev
tähendas tulekuid-minekuid, õppimisi, viiuliharjutamisi,
söögikordi, asjade otsimist – ratas pidi pöörlema.
Ühiskorteri kitsastes oludes langes selle käigushoidmine ema
õlgadele. Ja äkki oli õlitatud masinavärgi vahel
väike krigisev liivaterake – see oli Juhan, kellele lihtsalt ei
olnud omane teistega arvestada ja alluda. Tollal muidugi ei räägitud
hüperaktiivsetest või indigolastest, kelle erilisust murda ega
muuta ei tohi. Enfant terrible kujunes Juhanist tasapisi, ent
sõnakuulmatuse nähud ilmnesid juba õige varakult.
**
Onu Märt Laarman sulgus oma sisepagulusse väga täiuslikult.
Teda tunti kui meest, kes ei käinud iial kinos, kes ei kuulanud ühtki
raadiojaama peale ragisevate välismaa
saatjate ja kes oma mõtteid jagas ainult väga kitsas ja
usaldusväärses sõprade ringis. Kord noore ajakirjanikuna oli
mul lihtsameelsust paluda onul rääkida raadiosaates eesti aabitsa
loost.
Teadsin tema raamatuloolisest huvist ja aabitsate kogust.
“Eesti Raadio? Misasi see on?” küsis onu ja ta näole
ilmus see eriline põlglik ilme, mida tundsin.
**
Ema oli
väärikusepiirid üsna kitsilt tõmmanud. [–]
Jääb saladuseks, keda siis ema päriselt eeskujuna kujutles. Ta
ju ei tahtnud olla proua, seisis oma maalapse päritolule väga
lähedal.
Ja kasutas sageli väljendit “haritud
inimene nii ei tee”, ise hinges põdedes oma ametliku hariduspaberi
puudumist.
Mulle tundub, et omaenda ideaalid oli ema juba vaat et
koolipõlves kindlaks määranud. Need olid nii kõrged ja
kõigutamatud, nii täiuslikult õiged. Inimene pidi
püüdlema ainult tarkuse, ilu ja kõrge moraali poole.
Tahtejõulise iseõppijana rühkis ema oma eesmärkide
suunas.
Endastmõistetavalt pidid tema väärtused
omaks saama ka lastele. [–] Leebemaks ja leppivamaks lähedaste
inimeste nõrkustega muutus ta alles vanas põlves. [–] alles
pärast 60. eluaastat sai ta uuesti tegelda nende asjadega, mis teda
nooruses olid paelunud, aga millele aeg ja olud olid kriipsu peale
tõmmanud. [–] Kuid see pole siiski raamat emast. Emast, kes pidi
oma elu viimased kaheksa aastat poega taga leinama
**
Juhani
tutvus- ja suhtlusring oli äärmiselt lai, sest tema huvi inimeste
vastu oli erakordne. Ja kadestamisväärse kergusega võis ta
läheneda võhivõõrale inimesele, kui selles miski teda
inspireeris. “Ma kohtasin täna võrratut vanameest,”
võis mõnikord kuulda ta suust. Oma liikumises tänavail,
vanakraamipoodides ja kohvikus ta lausa kogus huvitavaid tüüpe,
liitis neid oma pildigaleriisse, kus juba ees ootasid vana kellassepp ja
mööbliäri kärumees ja teab kes kõik veel.
**
Ei mäleta, et Juss oleks mõtteid mõlgutanud
näiteks Tartu ülikoolist. Kuidagi nii loomulik ja ainuvõimalik
tundus lavakooli mineku mõte meile kõigile. Ja siin me
(vähemalt mina küll) olime juba ette kindlad, et nüüd
astuvad ta jalad õigele teele. Ega me tollal ei mõelnud:
esiarmastaja või esivõitleja välist kuju tal vahest pole.
Meie silmad nägid teda muidugi nii, nagu olime harjunud vaatama: vaimsus,
vaimsus ja vaimukus ennekõike! Veel ei olnud me teadlikud
nähtamatust luulest, mis juba neil päevil pidi hõljuma selles
Harju tänava korteri raamatutolmuses kapitaguses toas. Mida ja kui palju
meie sellest nägime? Kust jookseb piir poisikese vahel, kelle väikesi
pühendusi pudenes ka õdedele, ja äkitselt tõelises
luulepalangus oleva nooruki vahel? Neid väikesi luulekatsetusi on mu
sahtleis. Neljateistaastane poiss igal juhul mängib luuletajaks saamise
mõttega. Juhani suure eeskuju Heiti Talviku nimi vilksab siin ja tema
mõju on äratuntav nii mõneski kujundis.
**
Parve
kogu viimane luuletus (“Kas mõistab järeltulev sugu, / uus
kauge seltsimees, / et meie põlve ajalugu / on meie
värssides?”) sai hiljem tuntuks Noorsooteatri luulelavastuses.
Lavastaja Mati Unt andis Parve küsimusele omas ajas julge ja
mõtlemapaneva vastuse. Aga minu kadunud isa Paul Viiding oli 1958.
aastal lehekülje äärele kirjutanud: “Küllap ta on.
Aga ega üles küll ei leia. Selle eest on hoolt kantud, et värsid
ajalugu ei peegeldaks.&rd
quo;
**
Aastad läksid, Juhan küpses luuletajana, mina
küpsesin lugejana. Siis peatus maailm Juhani jaoks ja tema luule sai
lõplikuks, hakkas elama iseseisvat elu. Seda loetakse ja lauldakse ja
kuulatakse heliplaadilt. Vanade austajate kõrvale on astunud
täiesti uus lugejate põlvkond.
Kui sügiseti Betti
Alveri luulepäevadel kogunevad Jõgevale koolinoorte luuleteatrid,
on mõni neist ikka ja jälle pöördunud Juhani luule poole.
Sel loomingul on ka oma sügav tõlgendaja ja eritleja Hasso Krulli
näol, kes on koostanud ja järelsõnadega varustanud
mõlemad Juhani surma järel ilmunud koguteosed, “Kogutud
luuletused” ja “Tiibadega raamatu”. [–] Mulle on osaks
langenud kaasa elada, kord lähemalt, kord kaugemalt, sellele, kuidas
koorest rabeleb välja valge laululind, kuidas nukust areneb
ööliblikas oma kirgliku teispoolsuse igatsusega. [–] Aga mina
ei taha lasta Juhani käest. Me läheme ikka edasi piki randa üle
heliseva luiteliiva ja, Heiti Talviku sõnadega: “Sinna kaome,
rinnas kuldne seeme, / igavese päikse võrsuv and.”