Intuitsioon on ikka vist igal inimesel olemas...
Jah, aga igaühel on teda eri määral. Igaühel on ka teadvus, aga kõik ei kasuta seda samal määral. Intelligentsus on seotud teadvusega, aga ka see on igaühel erinev.


Kas sa oled lugenud india rahvajutte? “Siseimpeeriumis” on midagi tajutavalt sarnast.
Vaata. See kõik on üks. Mingit vahet ei ole, kus sa oled. Kõik on olnud varem. Kui sa sinna lähed, siis saad aru... Ma pole kogu veda-kirjandust lugenud, küll “Bhagavadgitat” ja veel mõnd asja. See, kuidas nad voolavad ja mida nad sinuga teevad, kui sa neid loed, on maagiline. Nad sõna otsese mõttes sütitavad.

Praegu olekski sobiv aeg jõuda TM i juurde, aga ma tahan veel kino digitaalseks muutumisest rääkida. Kas sa ei nuta taga 35millimeetrise filmilindi sügavust ja detailitäpsust?

Jah ja ei. Vanal heal filmilindil on muidugi oma võlu, aga ta on teistpidi ka väga piiratud meedium. Pildi kättesaamine on nii neetult keeruline, pikk ja kurnav protsess.
Digikino juures võlus mind kohe see (pildi) räpakus, sellesse n-ö halba kvaliteeti armusin ma esimesest silmapilgust. Mul polnud digile üleminekuga mingit probleemi.
Kõige tähtsam on muidugi see, et nüüd on pärast võtteid pildiga mitu ­korda lihtsam manipuleerida. Ma ­ütleks, et tegelikult on meeleolude ja tunnete skaala digitaalse salvestusega palju laiem.

Digipilt on just hämaras filmides kuidagi eriti efektne...

Jah, ta väreleb ja voolab, ta on nagu elus asi. Temaga tekib täiesti ootamatuid efekte... On neid, kes ütlevad, et see on jama, see on praak. Aga sellest “jamast” saab väga võimsa emotsiooni.

No ja näitlejad tunnevad ennast võtteplatsil ka paremini, kui kaamerad on väiksemad ja võttemeeskonnad intiimsemad...
Just. See on kohutav, mis vanasti võtteplatsil toimus. Sina üritad seal kõigest väest luua oma maailma, sinu ees on näitleja, kes loob karakterit, kõik on paigas.... Ja siis ma pööran natuke pead ja näen tüüpi nokkmütsi, põlvpükste ja raadiosaatjaga. Et mis asja!? Mul on platsil ringi vaatamisega ikka tõsine probleem. Sest siis kukub kõik jälle kokku.
Ma olen veendunud, et see tohutu meeskond, kes seal ümberringi sebib, mõjutab maailma, mida sa luua püüad, ja päris kindlasti mitte positiivselt.

Kuidas konkreetse filmi maailm sulle end ilmutab? Näiteks kuulus punane tuba. Kuidas see tuli? Kas kohe tervikuna – põrand, kardinad...?
Punase toa põrand on tegelikult Harry korteri lobby põrand “Eraserheadist”, mille ma maalisin. Ja mulle see meeldis. Aga punane tuba – väike Mike tagurpidi kõndimas ja punased kardinad, ja see emotsioon.... see tuli küll jah kõik korraga pauhti.
Ma tegime just “Twin Peaksi” piloot­osa. Ameerikas on nii, et piloodi lõpp jääb lahtiseks. Aga seekord oli pandud lepingusse punkt, et Euroopa televisiooni jaoks tuleb teha ka lõpplahendus. See oli täiesti absurdne.
Olime juba Põhjast tagasi LAs, mul kogu aeg see lõpplahenduse mure kuklas tiksumas, produtsent ajas just mingeid asju, ma ootasin teda, oli ilus päev, toetasin käed auto katusele. Katus oli mõnus ja soe. Nautisin seda katuse soojust ja põmaki – tuligi punase toa idee.

Tunnen kohustust see vestlus n-ö koju viia, ehk siis kõnelda ka natuke TMist, selleks sa ju siia tulid...
Koju jõudmine ongi kõige mõte. Ja kodu on ühendatud väli, kust kõik tuleb. Ja kui seda kodu pidevalt külastada, siis läheb kõik väga heaks. Seal on kõik tööriistad olemas. Kõrvalnähuks on negatiivsuse kadumine. Ja neg atiivsuse kadumisega kaasneb vabadus. See on nii ilus.


Ka sa oled kunagi meditatsioonis pettunud ka, et tulemused ei tule nii kähku kui vaja?

Ei, asi on selles, et mõned meditatsioonid tunduvad paremad kui teised, aga “tööd tehakse” igas meditatsioonis. Nii see lihtsalt on, et vahepeal on erkroheline oaas, ja siis tuleb kõrb, ja siis tahab inimene alla anda ja käega lüüa. Aga kui kõrb ületada, palun väga, tuleb jälle roheline oaas.
Masina puhastamine on kõige olulisem asi, masina puhastamine sodist, mida sa ise sinna kogud. Kusjuures keegi teine ei vala solki su masinasse, ikka sa ise. Mida puhtam on masin, seda suurem on elamus. Jätka valitud rajal, ära kiirusta midagi takka, võta vabalt. Võta seda nii, nagu ta tuleb.

Kas sa mõnikord vihastad ka?

Mõnikord, aga mitte tihti. Sa võid vihastada, juhul kui see teenib eesmärki, aga sellest tundest kinni hoida on mõttetu ja see kulutab masinat. Maharishi vihastab ka, aga vaid millisekundiks! (Lynch nõjatub ettepoole, tõstab esimest korda poole tunni jooksul häält ja üritab millisekundit sõrmede vahele haarata). Järgmisel hetkel on see kadunud, nagu peoga pühitud! Nii ei mürgita emotsioon ei sind ega keskkonda. Sa lihtsalt koged asju, aga need ei võta sinust kinni ja ei jäta sinusse jälgi.


Aitäh, ja jõudu!
Oli tore sinuga vestelda. Edu filmide ja maalimisega!

 

Taavi Eelmaa isiklikust ­TM-kogemusest

Minu suhe transtsendentaalse meditatsiooniga ei ole veel piisavalt pikk, et äraseletatud juttu puhuda. Suhtun sellese rahuliku kergusega ja ilma ootusteta. Nimetatud tegevus meeldib mulle ja sellest piisab. Seega ei leia põhjust laitmiseks ega ürita ka eestkõnelejaks hakata.

Huvi sai alguse soovist leida midagi, mis pidurdaks mu eskaleeruvat tülgastust elu vastu. Tahtsin vältida sattumist olukorda, milles viibis näiteks saksa romantist von Kleist, kes enne Wannsee järve viskumist oma päevikusse kirjutas: “Tõde on see, et mitte miski maailmas ei sobinud mulle.”

TMiga tegelemine tundus piisavalt trotslik, et hakata vastu hea maitse tüütule dikta­tuurile ja seltskondlikule kohustusele olla lodevalt sarkastiline. Teiseks põhjuseks sai David Lynchi usaldusväärne hääl, kes oma raamatu “Catching the Big Fish” audioväljaandes ikka ja jälle transtsendentaalse meditatsiooni juurde tagasi tuleb. Leidsin, et midagi, mille suhtes olen isegi üliskeptiline olnud, on hea aines nullist millegi täiesti uue ja risustamatuga tegeleda.

Ma ei müstifitseeri seda praktiseerimist kuidagi ega ürita sellele rohkem tähendusi omistada, kui mu arusaamine võimaldab.

Iseenesest juba iga inimene, kes päevas kaks korda kakskümmend minutit vaikselt paigal istub, toob maailma head juurde – ta ei tuia ringi ega tüüta kedagi oma ambitsioonika mulinaga.