Maasikaõisi täis Himaalaja
Bhutan on pindalalt Eesti-suurune. Tartu rahu järel olime
meie pisut suuremad, vahepeal väiksemad ja nüüd jälle on
Bhutan meist väiksem, sest mõned head aastad tagasi tuli talvel
hiina piirivalveüksus kõrgmägedes üle piiri. Tookord
läksid hiinlased küll ära ja vabandasid kenasti, et
sõdurid eksisid lumetormis, kuid järgmisel aastal tulid uuesti ja
hakkasid kiiruga kindlustusi ehitama ning Bhutan võis seitsmest
tuhandest ruutkilomeetrist suu puhtaks pühkida. Suure naabri asi, teeb,
mis tahab.
Rahvaarvult on Bhutan meist väiksem (täpne arv
pole teada), kolmandiku rahvastikust moodustavad Nepalist tulnud
sisserännanud. Bhutanlasi iseloomustab tugev põlisrahva
väärikus, nendele juba ei räägi kahest võrdsest
kogukonnast või vastastikusest integreerumisest.
Nepallaste
“interrinne” hakkas nõudma nepali keelt teiseks riigikeeleks
ja tapma neid nepallasi, kes olid lojaalsed oma uuele kodumaale. Mõnel
korral isegi heideti nende päid kottides bensiinijaamadesse. Samal ajal
hoiduti tapmast bhutanlasi – eks lootuses, et siis riik ei reageeri kuigi
jõuliselt. Aga läks teisiti. Bhutani sõjavägi on
küll väike, kuus tuhat meest, kuid kõik nad on hea
väljaõppe saanud kutselised sõdurid. Budistid muidugi ei
tohi tappa, kuid kõike seda, mida teha ei tohi, lausa peab tegema siis,
kui sellega saab ära hoida mingi veel suurema häda, sel juhul
nimetatakse keelatut “oskuslikeks vahenditeks”. Paari päevaga
põgenes riigist üle saja tuhande nepallase, valitsusvägedest
sai surma vaid kolmteist meest, kelle mälestuseks on nüüd
rajatud kõrgele Dochu La mäekurule 108 stuupat.
Lisaks
Hiinale on Bhutanil teinegi suur naaber, keda tuleb karta – India. Hiina
alla sattuda oleks vahest halvem, teisalt on aga India juba alla neelanud kaks
Himaalaja kuningriiki, Mustangi ja Sikkimi. Bhutanlased teavad, et
sõjalise jõuga ei saa nad kummagi naabri vastu ja on teinud
panuse oma rahvuslike erijoonte erilisele rõhutamisele: maju tohib
ehitada vaid traditsioonilises laadis (mis on tõesti väga kaunis!)
ja iga Bhutani kodanik on nüüd lausa kohustatud kandma rahvariideid.
(Tahaks näha meie venelaste nägusid, kui lisaks keeleeksamile
nõutaks meestelt mulgi kuue ja naistelt muhu tanu kandmist!)
Bhutanlased ütlevad selle kohta ilusasti, et see ei ole
ümberrahvastamine, vaid lihtsalt seaduse täitmine. Aga eks keelatud
vili ole magus Bhutaniski: pealinnas Thimphus võisin
tarbekunstikooli külastades ise näha, millise patuse õhinaga
käisid peened daamid sealses tekstiiliosakonnas mitme aasta vanuseid
kulunud lääne moeajakirju lehitsemas.
Märjamaalt Põltsamaale kolme päevaga
Bhutani läbib keskelt üks sõidetav tee, millelt hargneb nii
põhja kui lõuna suunas lühemaid ja pikemaid juppe. Eesti
kaardile üle kantult näeks asi välja nii, et maandud pisikesel
lennuväljal Märjamaa lähistel, siis hakkad autoga sõitma
ja kolmanda päeva õhtuks oled jõudnud Põltsamaale.
Kui kogu see tee, mis Bhutanis serpentiinina mägedes üles-alla liigub
ja loendamatute kaljunukkide taga ringitab, sirgeks tõmmata, siis
– jumal teab, kui pikk see tee tegelikult on!
Kõigil
neil kolmel päeval võid näha hommikust õhtuni
kõige haaravamaid looduspilte: korraga avanevad iidsete
seedermändide ja pilvede vahelt vaated lumistele mäetippudele, siis
oled ise pilvedes, siis orupõhjas kärestikujõe kaldal, mis
täis maasikaõisi, siis tõused jälle &
uuml;le kolme tuhande meetri ja läbid kiviklibul toidupoolist otsiva
jakikarja. Igal õhtul on päeva jooksul kogetud ilust,
hirmuelamustest (tihti on möödasõitudel pool autoratast
üle kuristikuserva!) ja kliimamuutustest iiveldus kurgus ja oksemaitse
suus.
Päeva jooksul nähtud ehitustest jätavad
kõige sügavama mulje keskaegsed kindluskloostrid, dzongid. See
on, nagu näeksid kõiki meie kunagisi ordulosse tervete ja
toimivatena. (Bhutani sõdades pole kasutatud kahureid ja ega ju oda,
noole ning mõõgaga kindlusemüürile suurt viga ei tee.)
Trongsa dzong tõi mulle millegipärast silme ette Viljandi
ordulinnuse sellisena, nagu ta võis kunagi olla: foogti ametnikud ja
sõdalased tegelevad oma asjadega, mungad ja preestrid oma asjadega.
Huvitav oli kogeda, et vadzrajaana budism, küll täiesti
erinev kristlusest, täidab siin jätkuvalt just sedasama rolli
inimeste elus, mida võis täita kristlus kunagises Viljandi
ordulossis ja linnas. Rahvariiete kandmise kohustust täidetakse. Lipsu
asemel on Bhutani meestel salli ja õlakoti vahepealne kabnee.
Lihtkodanikel on see valge, ametnikel punase triibuga keskel. Ametimehe
vormiriide juurde kuulub ka mõõk.
Taktshangis
– tiigrikoopas
Mu reisi peamine siht oli külastada
Taktshangi, imekena väikest kloostrit, Bhutani peamist pühapaika.
Kullatud katusega klooster asub Paro oru kohal 900 meetri kõrgusel
kaljulõhes.
Legendi järgi hoiavad teda seal kinni
daakinite juuksed. (Daakineid võiks muidu võrrelda inglitega
kristlikus kultuuris, kuid erinevus on selles, et daakinitega seostub tubli
annus erootikat; ka luust ja lihast naine, kui tal on lisaks veetlusele anda
mehele ka midagi vaimset, võib olla daakini.) Taktshang on kogu
tiibeti kultuuri jaoks väga oluline paik seetõttu, et siin elasid
mõnda aega Padmasambhava (keda tiibetlased austavad lausa teise
Buddhana) ja ta kaaslanna Jeshe Tsohjel, kelle vaimsest suurusest annab aimu
näiteks seegi, et kui ta mägiteel sattus röövlite
küüsi ja vägistati, siis iga röövel, kes temalt
tõusis, oli momentaanselt valgustatud – Jeshe peen energia oli
avaldanud talle sellist mõju.
Takshangis vaatasin ka
ühe üleelusuuruse rituaalses ühtes paari kuldse seeliku serva
alla: sealgi oli kõik realistlikult paigas: mehe liiges peaaegu terveni
naise tupes... kuidagi naivistlikuna mõjus selle all õhus
hõljuv roheline rõõmsa näoga kapsaussi kujuline
Kundalini-madu! Millise vahva foto oleks saanud!.. Nii mitutki puhku ei
jõudnud ära kahetseda, et olin väikese kaamera koju
jätnud, vähemasti Rahvusmuuseumis oleksin sellega vabalt saanud
pildistada õpetusepuu parempoolsel küljel olevat kullatud
rituaalühtes pühakuju – kauneimat, mida olen näinud.
Sõidu eel olin üpris šokeeritud pretsedenditust viisarežiimist: iga päeva eest, mis sa Bhutanis veedad, pead maksma kakssada dollarit. Kas tõesti ainuüksi selle eest, et hingad nende õhku? Selgus, et siiski mitte ainult selle eest, raha sees on ka toitlustamine, öömaja (võid sattuda heasse, võid sattuda viletsasse hotelli), teener – nagu kuningriigi külalisele kohane – ja kui kavatsed minna jalgsimatkale, siis ka kandjad ja kokk. Kas saab aga rääkida kvaliteetturismist, kui igalt poolt vaatavad vastu sildid NO PHOTO, mis mõjub turistile kui näkku sülitamine. (On küll neidki, kes peavad just sellist turismindust eriti peeneks.) Mulle muidugi meeldib maailma parima muusueumi, Briti Muuseumi lahke suurejoonelisus: pildista ja filmi nii palju, kui süda kutsub.