27.02.2009, 00:00
Mäetamme kaksikdebüüt New Yorgis
New Yorgis elav kunstikriitik Karuin Laansoo annab ülevaate Marko Mäetamme Ameerika-karjäärist.
Mul ei ole New Yorgis elatud kahe aasta jooksul varem põhjust olnud
eesti kunstniku näituse avamisele minna. Veebruaris tekkis neid
põhjusi koguni kaks – Marko Mäetamm tegi oma Suure
Õuna topeltdebüüdi. 8. veebruaril avati Long Island City
Dorsky galeriis grupinäitus “Kodu kallis kodu” ning nädal
hiljem Beaconis Go Northi galeriis soolonäitus “Järjekordne
päev minu perekonnaga” (lahti 8. märtsini).
Näituste asukohad on ehk pisut segadust tekitavad neile, kes peavad
Chelsea’t ikka New Yorgi kunstielu keskuseks. Viimase viie aasta jooksul
on toimunud tähtsad muutused ja uus kaart uute keskustega on juba
joonistatud.
Galeriide pidev tung Manhattanist üle jõe
ida poole – madalamate üüride ja avaramate ruumide otsingul
– on tekitanud Long Island Citysse Queensis suure kontsentratsiooniga
kunstikeskuse.
MOMA Kaasaegse kunsti filiaal P.S.1 on piirkonna
suurimaks magnetiks ja asub Dorsky Galeriist vaid mõne minuti kaugusel.
5 Pointzi nimeline grafiti-meka, Skulptuurikeskus ja Noguchi muuseum on teised
olulisemad naabrid. Brooklyn ja Queens konkureerivad tihedalt Manhattanilt
emigreeruva kunstielu võõrustamisel ning uut kodu otsivad
mittetulundusgaleriid püüavad üksteise lähedusse
grupeerumisega tekitada uut toimivat keskust.
Dorsky galerii on Long
Island Citys vana olija ning töötab peamiselt sõltumatute
kuraatoritega. New Yorgis elava itaalia kuraatori Ombretta Agró
Andruffi mitu aastat ettevalmistatud projekt “Kodu kallis
kodu” mahtus galerii programmi esimesena selle aasta neljast
näitusest. Koduvägivalda lahkav grupinäitus tõi kokku
väga omapärase seltskonna alates endisest Warhol Factory
superstaarist Ultra Violetist rootsi animaatori Cecilia Lundqvisti ja
salvadori kunstniku Ronald Moránini.
Mäetamme
tööd leidis Andruff 2007. aasta Veneetsia biennaali Eesti paviljonist
ja pidas seda “armastuseks esimesest silmapilgust”. Kas
nüüd selle pärast, aga “Liivakast” (2006) ja
animatsioon “Perekond” (2007) olid sobivalt platseerunud esimesse
saali näituse avalauseks. Rõõmsat kollast värvi silmust
nokas hoidev ja mängukanni meenutav pelikan on seda laadi nunnuks
maskeeritud õudus, mis toob kokku laste liivakasti ja tapalava.
Sarnase peitemanöövri on teinud Ronald Morán oma
installatsiooniga, kus lastetuba on kaetud ühtlase valge vatiinikihiga,
koos seal leiduvate mängurelvade ja sõjamängudega.
Koduvägivalla teemat lahati avamisele eelnenud paneeldiskussioonis lausa
sotsiaaltöötaja pühendumisega.
Mäetamme
tööde must huumor tundus osalenud psühholoogile igal juhul
kaduma minevat, sest taas kerkis küsimus kunstniku “tegelikust
kodusest olukorrast”.
Beaconi galerii Go North
soolonäituse kohana on märksa ootamatum valik. Manhattanilt üle
tunnise rongisõidu kaugusel asuv linnake on eelkõige tuntud DIA
Beaconi muuseumi tõttu. Tegemist on väikse, üsna
konservatiivse kunstikeskusega, mille uudised enamasti suurde linna ei kosta.
Uskumatult ilusaid jõe- ja mägedevaateid nautivad
kohalikud patrioodid aga ei pea paljuks igapäevast linnasõitu
töö pärast. Pesakond väikseid galeriisid on end paigutanud
nukuliku peatänava äärde, vaheldumisi antiigi- ja
vintage-poodidega. Eesti kunstniku näitus ei jää
tänapäeva kunstile keskendunud Go Northis ühekordseks erandiks,
vaid need kujunevad sellel aastal eraldi seeriaks. Publiku puudust pole ilmselt
karta, sest Mäetamme avamisel oli ruum nii tihkelt kehasid täis
surutud, et liiklemise kä
igus nühiti seinatekstide pliiats maha.
Näitusel
“Järjekordne päev minu perekonnaga” on väljas osalt
uued tööd. Terava koduse elu vaatlejana tuntud Mäetammel on
materjali üha ohjeldamatult ning pihtida seetõttu täpselt sama
palju. Perekond sõidab autoga, remondib korterit ning promeneerib aias
ja rannas. Igast episoodist saab teos – ühelgi argielu kübemel
ei lasta niisama põrandale kukkuda. Ei pääse ka juhuslikult
kodupõrandalt tabatud poolpalja tagumikuga käpukil remondimees ning
kodust leitud üksik auguga meestesokk (video “Sokk”, 2008).
Perekonna kokaraamatusse on kogutud valik retsepte, kuidas väikestest
poistest piimakokteile teha, ning koduse mõrvaseeria ohvrid on
miniobjektidena paigutatud igasse tuppa – magamistoas voodil padjaga
lämmatatult; elutoas, kilekott peas, vaibal pikali; vanni uppunult ning
köögis peadpidi praeahjus. Väikekodanlik nunnupotentsiaal
formaatide osas tundub ammendamatu ja kui usaldada David Lynchi, on “kodu
see koht, kus alati läheb midagi valesti”.