Lavastaja Tiit Ojasoo, kunstnik Ene-Liis Semper.
Osades Rasmus Kaljujärv, Sergo Vares, Gert Raudsep, Elina Reinold
(külalisena), Inga Salurand, Jaak Prints, Mirtel Pohla, Kristjan Sarv,
Andres Mähar, Risto Kübar ja Tambet Tuisk.
Esietendus 16.
mail.
NO88 esietenduse “???” ajastus oli hiilgav. Ei
hakka arutlema, kas siin tuleb tänada Ojasoo ja Semperi
kunstnikuintuitsiooni või on tegemist puhta juhusega. Igatahes tekitasid
parajat elevust pronksikriisi aegu tänavavalgustuspostidele ilmunud
“tiiserid” “Mees, tee lapsi!”. Et kas see on
rahvuslaste vastulöök venelaste mässule? Kellelgi jäid veel
rusikad sügelema?
“???” käib NO teatri
“Nafta” jälgedes, tuues lavale terava ühiskondliku
probleemi – iibeküsimuse – publitsistliku, kui mitte
plakatliku selgusega. Mis paar korda kõvasti välja öeldud,
räägitakse tükis üle ja veel üle ja siis
värvitakse suure pintsliga punaseks. Publitsistikat lavale tuues on ette
teada, et nii juhtub. Samas, lugu meestejõugust, kes asub projekti
korras eesti naistele lapsi tegema, et iivet tõsta, on autoritel hea
leid iibeteema lavaletoomiseks ja veab etenduse kaks ja pool tundi
tempokalt lõpuni.
Probleem lahatakse
läbi
eri vaatenurkadest: laval on lisaks naistele ja meestele,
kes selgitavad vaimukalt, laulu ja tantsuga lastesaamise poolt- ja
vastuargumente, väsinud emad ja tüdinud isad, rahvastikuteadlane,
ärimehed, poliitikud. Hiilgavaim oli episood: eesti mehed vene
suhtekorraldusfirmas. Välja öeldakse “kõik”
eesti-vene rahvusküsimuse teemal ja saal peab selle vaimse verelaskmise
juures hinge kinni, kartes, et kohe jõutakse netikommentaatorliku
avameelsuseni (või seda lootes?). Stereotüüpsed eesti mehed ja
vene äritegelased on selles stseenis kahtlemata ka naljakad, mis leevendab
pinget.
Etendusel on mitu võimalikku lõppu. Alates
targutavast episoodist pseudofilosoofilise Eesti ärieliidiga hakkab asi
pisut väsitama. Üks ilus lõpu koht on pilt, kus trupp esineb
oma “entsüklopeediliste” teadmistega eesti asjade
kohta (jõed, pikkuse järgi; kivimid, tähestiku järgi
jne). Laval olevate näitlejate nimedeloetelu oleks olnud tundeline ja
maitsekas lõpp.
Aga trupi lust etenduse teema juures on olnud nii
suur, aplausi vahele lisatakse veel laulva revolutsiooni ühe
“hümni”, Alo Mattiiseni “Ei ole üksi ükski
maa” groteskne esitus. Pateetiline laulurida “Meil tuleb
üksteist aidata” omandab “???i” kontekstis konkreetse
sisu, et iibeküsimusega peab tegelema kogu rahvas koos, üksteisele
lapsi tehes.
Isamaa-teemat pidevalt absurdini viies
välistatakse “???is” võimalus, et keegi liigset
hingeliigutust tunneb. Etenduse meeleolu kõigub hardusest irvituseni. Ei
ole vist vaja tähelepanu osutada sellele, kuidas lühend
“gep” eestikeelses suulises kõnes hääldub, et
“g” on eesti keeles helitu ja kõlab samamoodi nagu
“k”.
Kaks ja pool tundi vältavat etendust on
lõbus vaadata, sest näitlejad mängivad tõelise himuga.
Noorte (meeste) tükk noortele (meestele). Paika peab teatripoolne
märkus, et etendus on soovitatav alates 10. klassist. Kuskil on kindlasti
ka publiku ealine ülempiir.
NO meesnäitlejate
füüsiline vorm on kadestusväärne, pole kahtlust, et nad
saaksid hakkama projektiga “???” ka elus, kui isamaa
tõeliselt kutsuks.