04.07.2008, 00:00
Metsik instinkt Seine’i kaldal
Fanny de Sivers tuletab meelde üht äraunustatud foovi.
Näitus “Vlaminck, üks metsik instinkt” Pariisi
Luxembourgi Muuseumis kuni 20.j uulini.
Igav. Vlaminck on igav,
ütles mulle üks tuttav kunstnik, kes seda ajakirjanduses
kõrgelt kiidetud näitust Luxembourgi Muuseumis arvatavasti vaatama
ei lähe, kuna tal on oma ateljees vaja askeldada ja luua
võimalikult mitte-igavaid pilte.
Minu meelest on juba Maurice
de Vlamincki (1876–1958) isiksus üsna põnev. Tema
karjäär algab jalgrattaga, mida võib pidada kõige
populaarsemaks prantslaste spordiharrastuseks.
Isegi Picasso oli
vaimustatud: “Jalgratas on täiuslik skulptuur!” Sellega sai
küll natuke raha teenida, aga äraelamiseks tuli veel muid vahendeid
appi võtta, ja nõnda mängis Vlaminck õhtuti
kohvikutes viiulit...
Aastal 1900 avastab Vlaminck van Goghi ja
Matisse’i teosed, loobub jalgratturi-ametist ja hakkab maalima. Viis
aastat hiljem toimub suure kisa ja kära saatel näitus koos
Matisse’i ja Braque’iga Pariisi “Sügisesalongi”
raamides, ja sellest koorub välja fovism, mis viitab teatavale
“metsikusele” värvide käsitluses.
1908
jäävad “puhtad värvid” kõrvale ja paistab, et
Cézanne’i mõju võtab võimust. Sõja
ajal saadeti ta ühe Pariisi eeslinna relvavabrikusse tööle ja
1919. aastal, pärast Esimese maailmasõja lõppu ilmuvad
maastikupildid tumedates värvides. Ja varsti näitab Vlaminck, et ta
oskab ka kirjutada: 1929 ilmub “Hädaohtlik
pöördepunkt”, kus ta kirjeldab oma pettumusi, loodusearmastust,
vaimustust neegrikunstist jne.
Teise maailmasõja ajal (1944)
võtab ta osa saksa okupantide poolt organiseeritud grupireisist
Saksamaale ja pannakse selle eest paar aastat hiljem pokri.
50.
aastatel austatakse teda suure näitusega, kus mitmed kriitikud
“moodsa maalikunsti reeturi” vastu kisa tõstavad.
Tänavune Pariisi näitus pakub külastajale 69 teost (millest
viimane on maalitud 1915), sealhulgas 19 keraamikaeset ja paar aafrika
skulptuuri, millest Vlaminck eriti lugu pidas.
Kahtlemata on
Vlamincki loomingu algusperiood kõige paeluvam. Värvid on
eredad ning jõulised. Tundub, nagu voolaksid need pintslist, mis haarab
silmapilgu ja jäädvustab selle suure kiiruga lõuendil, mida
siis kunstisõber võib tundide viisi vaadelda. (Jutustatakse, et
Vlaminck tegi kaks pilti sel ajal, kui Derain sai vaevalt ühega
valmis!)
Mitte ainult värvid, vaid ka valgus on
“intensiivne”, pealetungiv. See sünnib teatavasti inimeses
eneses. Sest Vlaminck ei käinud Lõuna-Prantsusmaa
rannapäikeses inspiratsiooni otsimas nagu mitmed teised, nagu näiteks
sõber Derain, sest ta kuulus ju kunstnike hulka, kes pidid
“kuradit sabast tirima”, nagu prantsuse keeles öeldakse, kui
sissetulekuist jätkub vaevalt hinge sees hoidmiseks.
Tema
meeleolud ning ideed kerkivad Seine’i maastikest, sest ta on ju Pariisi
eeslinna laps, kasvanud selle jõe kaldal, vaadelnud paatide vaikset
ujumist, nautinud maanteel vaadet majakatustele all orus, “mida
oleks võinud peaaegu käega katsuda”. 20. sajandi algul oli ju
Pariisi ümbrus suhteliselt puhas ning rikkumatu. Kui Vlaminck oleks
näinud praeguseid vabrikuid, garaaže ja kuurialuseid, mida
tänapäeva kaldad on täis topitud, siis oleks ta võib-olla
maalimisest loobunud...
Millega aga seletada seda suurt muutust, mis
paljusid kriitikuid vihastab? Muide, targad asjatundjad on sageli kimpus oma
kommentaaridega. Mõtlen praegu Kazimir Malevitšile, kelle
must-valge geomeetria ja minu meel
est üsna absurdne “suprematism” taganesid vanaduse
lähenedes konkreetsete looduslike motiivide ees. Sellist pööret
peetakse sageli “seletamatuks”. Aga tuleb meeles pidada, et iga
normaalne inimene areneb, ja et tema hingeelu annab ka loomingule oma
värvingu. Ka geomeetrilisest “puhtusest” võib varsti
ära väsida...
Paistab, et Vlamincki säravatele
nägemustele, kus taevas võib olla punane, puud enam-vähem
sinised või roosad ja rohi helekollane, paneb piiri kunstniku
materiaalsete vahendite sundus. Ta ise tunnistab oma metsikust: ta on
“barbar, õrn ja täis vägivalda”. Ta tahaks ka oma
loomingut teha üha dünaamilisemaks. Aga ta ei leia kuskilt punasemat
punast ja sinisemat sinist kui need, mida värvipoest ostetakse. Ja need on
ta enda arust juba põhjalikult ära kasutanud. Nüüdsest
peale muutub tema maailm halliks, pruuniks, roheliseks, mida mõni peab
igavaks.
Kunstniku “Autoportreelt” (1911) vaatab vastu
kandiline nägu väikese suitseva piibu ja diskreetse
vurrukaunistusega. Aga pilk sinihallidest nööpsilmadest puurib
läbi esemetest ning olevustest ja näeb arvatavasti juba seda, mis
peitub nende taga.