Loomulikult on tegemist täiesti erineva keskkonnaga. “Kevades” näeme vaid Paunvereskoje ujezdnoje utšilištšet ja tegelasteks on talupojalapsed, filmis “1814” liiguvad ühiskondlikus hierarhias võrratult kõrgemal astmel olevad aadlivõsud.

Kuid oluline on märgata, et filmi kannab vabamõtlemise vaim. Ideoloogilises mõttes korjas Puustusmaa üles vene kultuuri parima osa ja film on ka suunatud sellele vaatajaskonnale, kes hindab vabamõtlemist.

Kui vaadata, kes on filmi kangelasteks – ärgem peljakem seda sõna, see on romantiline film –, siis ei ole seda ei Türgi sõjas käinud sõdurid, arstid ega ohvitserid, ei ole tsaari kindralid ega riigijuht Araktšejev. Kangelasteks on vana direktor, kirjandusõpetaja, kes laseb kirjutada essee roosist, humanistlik-valgustuslik eetikaõpetaja, ja muidugi kuus noort poissi ise. Nad on küll oma aadlinormide kammitsais (duellide sundus näiteks), kuid alternatiiviks pole talupoeg, kes unistab vaid oma kitsest ja talust. Töölisi tollal Venemaal peaaegu polnudki, ainult aadlikud olid need, kes said Venemaad reformida. Ja lavastaja Puustusmaa rehabiliteerib imperaatorivastase dekabristide ülestõusu tähenduse varal ka Venemaa vabaduse ajaloo.

Kaude meenub nn Oktoobrirevolutsioon, mis legaliseeris massi ja alamrahva jõhkruse. Materiaalsed hüved ei ole valikul alternatiiviks. Kuid alternatiiv pole ka isevalitsus, sest Vene isevalitsejale oli lubatud kõik (parlament teda ei kammitsenud).

Film ei ole rangelt võttes ajalooline film, kuid tolle aja vaimu peaks ta edasi andma (kas või rahva ja aadlike äärmine kaugenemine teineteisest: politseiinspektori ja lütseumiõpetajate suhe, krahv Tolstoi koduteater). Tegemist on hea ja tempoka noorsoofilmiga, selles kaalukategoorias tuleb teda ka hinnata. (Kui võrrelda “Nimedega marmortahvlil”, siis viimane on küll kompaktsem ja terviklikum.) Rikkumata noorus võib korda saata midagi head, kui tal on hea õpetaja, näib film ütlevat.

Hindasin niiviisi filmi selle esilinastudes kaks aastat tagasi Eestis. Puškin on üks kuuest ­noorest peategelasest (vanim noormeestest 18, noorim 14, siit ka filmi pealkiri), kes õpivad Tsarskoje Selo lütseumis. Sõpruskonda kuuluvad Puškin, Puštšin, Gortšakov, Delvig, Danzas, Küchelbecker. Puškin avaldas lütseumis 1814. aastal oma esimese luuletuse. Vene ajakirjandus nägi siin ennekõike Puškini-filmi.

Rollitäitmiste asjus analüüsis esilinastust Boris Tuch Postimehes, kes pidas näitlejaansamblit tugevaks ja harvaesinevaks, kuid märkis ka, et Puškin on kõige ebaveenvam tegelane.


Esmaspäeval, 17. mail kl 21.50 ETV 2

taies■■■□
huumor■□□□
märul■□□□
põnevus■□□□
tunded■■□□
erootika■□□□