“Esimene raamat”

Tõlkinud Vilma Matsov. Vagabund, 2008. 366 lk.


Nukker on kirjutada teosest, mille välja andnud väärtkirjanduse kirjastus on just lõpetanud tegevuse. Memuaristikat ja autobiograafiilist proosat koondavas “Luukambri” sarjas ilmunud Ossip Mandelštami lese mälestusraamat keskendub aastatele 1934–1938, luuletaja esimesest arreteerimisest kuni selgusetuks jäänud asjaoludega surmani vangilaagris.


Juba teisel leheküljel, kui Mandelštamidel on õnnestunud hankida külla tulnud Anna Ahmatovale õhtusöögiks üksainus kanamuna, kõlab ukselt “üllatavalt selge, talumatult kõnekas koputus”.


Vahistatu äraviimisele järgnevat läbiotsimist jälgiv autori pilk on erakordselt läbinägelik: kogu raamatu vältel analüüsib ta nii ohvrite kui hävingu täideviijate psüühikat ning jõuab lõpus arusaamisele, et totaalse terrori tingimustes valdas abituse tunne eranditult kõiki, mitte üksi neid, keda tapeti, vaid ka tapjaid.


Üks hingesööbivamaid raamatu momente on lootusetuse psühholoogia käsitlus. See on seisund, milles vintsutatud inimesest kaob lõpuks hirm ja selle asemele asub tinane ükskõiksus.


Paradoksaalsel moel on hirm “valguskiir, elutahe, enesejaatus. See on sügavalt euroopalik tunne”, mil inimene hoiab veel kinni enese väärtuse ja õiguste tajust. Küsimust “Mille eest?”, mida lähedaste kadudes ikka ja jälle endale esitati, pidas autor aga peaaegu sündsusetuks, sest süsteemi ilmselge kuritegelikkus pidanuks välistama selles mis tahes loogikaotsingud.


Sõjaeelsed massirepressioonid ei ole aga raamatu ainus teema. Need aastad olid ka OM-i (nagu abikaasa luuletajat nimetab) väga pingeline loomeperiood. Pärast pikka vaikimist 20. aastatel otsisid luuletused taas tema kaudu väljapääsu. Just niisugusest luule sünniviisist on kirjutanud teisedki poeedid. Lähivaates paistis see autorile nii: OM-i painas algul vormitu, siis aga konkreetne sõnadeta muusikafraas. Ta püüdis sellest vabaneda, kuid seda ei summutanud miski. Siis hakkasid läbi muusika kumama sõnad, mis sundisid liikuma huuli. Protsess oli pikaldane ja viimaks, terviku ilmudes, tuli eemaldada lünkade täiteks sisse lipsanud juhuslikud sõnad. See oli piinarikas enese kuulamise aeg.


Niisugune loomeprotsess, mida võib pidada inimelu eredaimaks väljenduseks, seguneb raamatus lugematute elude hapruse ja peatse lõpu sünge eelaimusega. Peab tõesti koos raamatu kirjastajaga lootma, et see eheduse ja aususe poolest silmapaistev raamatusari avastatakse kas või tagantjärele senisest napist vastukajast hoolimata.