Koostanud Kristin Strauss.

Kirjastus Ilmamaa, 2008. 432 lk.


“Mundoloogia lähtub inimese ja maakera suhtest, mis on tekitanud maailma. Maailm on hinnatav jaatavalt, kui teda kannab kõlbeline juhtmõte. /-/ Mundoloogilise mõttesuuna kohta tuleb seega konstateerida, et selle kõlbeline alus sisaldub korra eetikas, mis maailma kannab ta arenemises; korra eetika kõlbluse eesmärk on kooskõla, harmoonia kõige oleva vahel,” (lk 315).


Eesti ajaloo jaoks on Nikolai Maim (1884-1976) eestikeelse õigusteaduse isa, põhjalik riigiõiguse tundja. Tema suureks teeneks Tartu ülikooli ees peale eestikeelse õigusteaduskonna loomise on ülikooli raamatukogu raamatute tagasitoomine Moskvast 1920. aastal.


Nikolai Maimi väljatöötatud maailmateadus mundoloogia on kahe maailmasõja tagajärgede sünnitis, mida on köetud ähvardava tuumaohu pajal. Inimkonna enesehävitamise ja mittemõistmise vastukaaluks pakkub Maim riikideülest koostööd, mis lahendaks nälja ja kustutaks inimeste mõtteist sõja. See oleks maailm, kus kogu inimkond ja planeet Maa oleks ühise koostöö poolt kantud tervik.


Tänast reaalpoliitikat arvestades on Maim humanistlik utopist, kes usub inimkonna koostöövõimesse. Kuigi on olemas alammundoloogiline Euroopa Liit, on riigid maailmas, vastupidi Maimi lootustele, muutumas üha egoistlikumaks. ÜRO on kaotamas tõsiseltvõetavust, olles pigem suurriikide mängukann.


Kolmeosalises kogumikus kirjeldab Maim riigiõigust, hoides põhitähelepanu suveräänsusel. Ta toob miinusena, et paljud riigid korraldavad suveräänsuse sildi taha pugedes inimvastaseid tegusid. Näiteks Kosovo on Serbia ”siseasi”, Tšetšeenia omakorda Venemaa “siseasi”.


Maim soovib, et riikide asemel oleks suveräänne inimkond, sest killustumises peitub oht. Kuigi tänane maailm ise on mundoloogia vastand, peaksime enese säilitamiseks pea liiva alt välja tõstma. Maimi inimkonna ühendamiseks antud ajast on veel 50 aastat järel.