Ohvri portree kodus
“Vaikijate hääled”.
Raamat soolisest vägivallast.
Koostanud Helve Kase. Põhjamaade Ministrite Nõukogu Infobüroo. EV
Sotsiaalministeeriumi Võrdõiguslikkuse Büroo. Eesti Avatud Ühiskonna Instituut.
Tallinn, 2001. 446 lk.
Tänapäeval jäävad piirid teaduskirjanduse ja
ilukirjanduse vahel üha ahtamaks. Tõsiseid teemasid käsitletakse nagu seepe ja
seepides käsitletakse olulisi ühiskondlikke nähtusi. Filmides põimuvad
dokumentaalkaadrid ja väljamõeldud lood. Pealtnäha lihtne naistekas võib
osutuda lähemal vaatlusel sotsiaalfilosoofiaks ja teaduslikke artikleid
illustreerivad näited argielust. Erialakirjandust saab osta rahva
raamatupoodidest ja Teaduste Akadeemia raamatupood kaupleb postkaartide ja
ajaviiteajakirjadega. Printsiip on üldarusaadavus ja üldkättesaadavus.
Nii
on ka soolist vägivalda uuriva raamatuga “Vaikijate hääled”, mis on ühtaegu nii
tõsiseltvõetav teaduskirjandus koos kõigi kättesaadavate arvandmete ja
üldistustega kui ka haarav lugemine 22 naise ja 4 mehe saatusest.
Raamat
koosneb kolmest osast: ohvrite eluloolised intervjuud, ekspertide –
pedagoogide, arstide, vaimulike, juristide jt intervjuud oma praktikast
ja sotsiaalteadlaste analüütilised artiklid. Võimatu on välja mõelda rakurssi,
kuhu vägivalda – naistevastast vägivalda – selles raamatus asetatud poleks.
Teema on tõsine, delikaatne, moodne – läbi uurimata, kui uskuda, et esimene
uuring naistevastasest vägivallast korraldati alles 1993. aastal
Kanadas.
Perevägivald, nagu nimigi ütleb, toimub koduseinte vahel ja sinna
see ka jääb. Harva, kui kannatav pereliige (naine, laps, aga mõnikord ka mees)
oma muret politseisse või turvakodusse kurtma läheb, sest seadusesilm on
perevägivalla käsitlemisel abitu. Peresisene asi, ütleb politsei ning võtab
asja uurida alles siis, kui vigastused on tõesti eluohtlikud. Ega ohver isegi
ei tule selle peale, et väljastpoolt kodu abi otsida. Miks? Sest vägivallal
pole ühest definitsiooni. Isegi see, et vägistamine on vägivald, pole alati
arusaadav, rääkimata siis hirmutamisest, sõimamisest, laimamisest ja
segamisest, mis ka kõik ÜRO määratluse järgi vägivallaaktid on.
Ka
raamatust “Vaikijate hääled” ilmneb, et mõne naise jaoks on vägivald see, kui
ülemus teda töö juures puupeaks sõimab, teine aga laseb ennast ja oma lapsi
joodikul aastaid vaeseomaks kolkida, samas toidab ja katab seda tõbrast edasi,
nagu poleks midagi juhtunud.
Ühte teavad politseinikud ja kriminoloogid
hästi: palju suurem tõenäosus on langeda lähedase inimese vägivalla ohvriks kui
juhusliku maniaki küüsi tänaval. Otsi vaenlast omade hulgast.
Kuigi Eesti
statistika nii intiimse nähtuse nagu perevägivald kohta on pehmelt öeldes
lünklik, võib öelda, et me pole siinkohal hullemate näitajatega kui need maad,
mida armastame nimetada heaoluriikideks – Soome, USA, Kanada. Statistika on
ühtviisi masendav nii neil kui meil. See peaks tähendama, et vägivalla juuri ei
saa otsida pelgalt sootsiumi tasandilt, vaid sügavamalt, indiviidi ja psüühika
tasandilt. Vägivalda võib küll vaadelda ja analüüsida, kuid tõestusi selle
kohta, et uurimistulemuste avaldamise järel vägivalda meie ümber vähemaks
jääks, ei ole. Ei saagi olla, sest vägivald ei ole nii primitiivne kuritegevus,
vaid keerukas ja salakaval mentaliteetide süsteem.
Nii ei sobi küll öelda,
kuid raamatus sisalduvad ohvriintervjuud, lood elust enesest, on põnevam
lugemine kui mis tahes ilukirjandus. Teaduslikust seisukohast on need küll vaid
illustratiivne materjal, kuid oma tüüpilisusega kõnekamad kui
(ebausaldusväärne) statistika.
Naiste lood on küll väga erinevad, kuid
nendest kooruvad välja mõned üldised ohvri tunnused: selle raamatu Kangelanna
on kuulekas, eneseusuta ja leplik naine. Lisaks üldine abitus ja kirjaoskamatus
inimsuhetes, emotsionaalse IQ madal tase.
Rohkem kui kirjeldused purjuspäi
laamendavatest meestest vapustas selles raamatus mind ühe kõrgkooli
kateedrijuhataja arvamus. Ta ütles oma üliõpilasele, kuue lapse emale, et võtku
see dokumendid välja, niikuinii pole tal kõrgharidusega midagi peale hakata.
Kuigi naisel olid head hinded õpinguraamatus.
Panin ka tähele ühte
küsimust, mis esitati kõikidele ohvritele ja mis pealtnäha nagu ei sobinudki
ühte ritta küsimustega intsesti, alkoholi, narkootikumide, peksmiste kohta.
Küsimus kõlas nii: “Kas mõtlete oma riietusele ja välimusele, kontrollite oma
käitumist, et mitte põhjustada meestepoolset ebasoovitavat tähelepanu? Kas
naine peaks teie arvates sellistele asjadele tähelepanu pöörama?”
Juba
küsimuseasetus oli minu jaoks absurd: kas te kontrollite oma käitumist ja
välimust, et mitte põhjustada tähelepanu? Selliselt mõtleja juba vaatabki
maailma ohvri silmadega: parem olla silmatorkamatu, tähelepandamatu ja
ettevaatlik. See on saaklooma elukogemus. Pooled selles raamatus
intervjueeritud naistest vastasid, et jah, nad arvestavad selle võimalusega
ning püüavad oma välimuse ja käitumisega endale pahandust mitte kaela kutsuda.