Tänapäeva jutlustaja

“Ütlen ausalt, minu arust on teie ajakiri sitt,” teatas Pjotr Mamonov kuulsa muusikaajakirja Rolling Stone Vene väljaandele saadetud lugejakirjas.
80ndatel Nõukogudemaal ja kaugemalgi tuntud underground-tegelane Mamonov (Eestis on tänagi fänne, keda bänd Zvuki Mu külmaks ei jäta) on viimastel aastatel asunud omal kombel ajama n-ö õiget Vene asja. Sisulist Vene asja ja mitte mingit deržaava jura.
Nimelt häirib kuulsat muusikut ja näitlejat see, et ajakirjas, kus poole ruumist hõlmab nagunii tõlkematerjal, on Vene originaallood tüütu klants. Igast vähegi lootustandvamast artistist on tehtud mingisse imelikku formaati pressitud tobu. Ei omapära ega sisu. Kõik on popsaa.
Päris ehtsa Vene asja äratundmisest rääkides toob ta näitena oma vana sõbra Brian Eno, kes olla ostnud Venemaalt suveniirina kaasa ühe tikutoosi – vineerist tugevdustega kõige tavalisema tikutoosi, mida vaid Venemaalt leida võib. Eno pani selle toosi oma Inglismaa lossis keset lauda ja imetles. Tõeline Vene asi. “Miks ei võiks Rolling Stone’i Vene küljed olla sama ehedad kui tikutoos,” küsib Mamonov.
Mõne aasta eest kolis eluaeg Moskva kesklinnas elanud Mamonov metropolist 300 kilomeetri kaugusele külasse. Elab seal ning otsib teed jumala manu. Täpsemalt, üritab elada juma­lasõna järgi. Palvetab.
Mullu tegi Mamonov hiilgava rolli Pavel Lungini filmis “Saar” (Ostrov), mis räägib loo sõja ajal kaaslase tapnud mehe edenemisest pühameheks. Mamonov pärjati Vene filmiakadeemia poolt aasta parima rolli eest Kuldkotkaga. Kulla- ja karrakirjul auhinnatseremoonial ütles lihtsasse kampsunisse ja teksastesse riietet Mamonov, kes nägi muu ilu taustal välja nagu püünele unustatud lavamees, et tegelikult on kogu see möll ja kära filmi ümber imelik. Ebasiiras. Silmakirjalik.
Silmakirjaliku tänamise asemel (kuigi ta muidugi tänas, jumalat ja teisi) rääkis Mamonov sellest, et äsja suri “Saare” operaator. Suri oma järgmist filmi tehes, ja teda võinuks päästa, kui filmimeeskonnas olnuks arst käepärast. Ta rääkis mänguvõlgadesse sattunud naabrimehest, kes end üles poos. Ta rääkis seal palju ebamugavat. Ning lisas siis, et päästa saaksid olukorda ikkagi inimesed ise. “Putin on ju pisike luuraja, ega tema kah kõike ei suuda,” märkis ta. Sellest tillukesest mõttest piisas, et kogu tema lõik tseremoonia teleülekandest välja lõigata.
Hoopis veider kukkus välja Ukraina TV 5 intervjuu Mamonoviga. Noor ajakirjanik püüdis olla originaalne. Küsis, mida arvab kuulus näitleja revolutsioonist. Oli ju äsja Ukrainas toimunud Oranž revolutsioon.
Ja Mamonov rääkis, oma isiklikest revolutsioonidest. Pikalt, detailirikkalt. Ilmselgelt kogu seda revolutsiooniteemat naeruvääristades selgitas ta, kuidas esimene revolutsioon toimub tema päevas siis, kui ta hommikul silmad avab. Milline revolutsioon! Siis järgmine, trahh, kohvi­laksuga tulev metsik revolutsioon jne. Olgu öeldud, et saates pidi juttu tulema eelkõige tervislikest eluviisidest. Ja kuigi söakas neiu üritas saadet rööpasse suruda, rääkis Mamonov häirimatult oma isiklikest revolutsioonilistest üleelamistest ühes päevas.
Kuigi näitleja on öelnud, et järgmisena tahaks ta mängida filmis mõnd rafineeritumat mafioosot, näeme me teada suure tõenäosusega siiski Ivan Groznõina samanimelises filmis. Lavastajaks taas Pavel Lungin.

R. R.