Parema maa imagoloogiast
Eurovisiooni lauluvõistlus on kindlasti mingite laulude võistlus, millest
mõnel on isegi muusikalist väärtust, kuid ennekõike on ta rahvaste
demonstratsioonesinemine, oma riigi promotsioon showbusiness’i kaudu. Sest
arutlegem loogiliselt: miks lauluvõistluse sõimamisest ja mõnitamisest
hoolimata tahetakse sellel ometi maksku, mis maksab osaleda? Mõelge ise: te ei
tahaks ju osaleda igaval ja tobedal kontserdil. Miks ammu ebamäärase vormi
võtnud transkontinentaalne muusikaüritus, mida ühed peavad halva maitse
etaloniks ja teised Euroopa estraadimuusika tippsündmuseks, on osavõtvatele
maadele siiski nii tähtis, et sellel osalemiseks raha ei loeta? Miks rikas
kaotaja teeb vaesele võitjale meelitava ettepaneku järgmine lauluvõistlus
kaotaja maal korraldada? Sest Eurovisiooni lauluvõistlus on nagu maailmanäitus,
kus esitletakse maad, mitte konkreetset toodet. Toode on teisejärguline. Tähtis
on korraldaja imago. Räägitakse Eesti võidust, Läti võidust, mitte et võitis
laul mistaniminüüdoligi. Artistide ja laulude nimed unustab avalikkus kiiresti
(fännid on erikategooria), võidumaadest räägitakse aastaid. See on Eurovisiooni
paradoksaalne reegel.
Kordan, Eurovisiooni ideoloogiline sõnum avaldub
imagoloogia tasandil riigi- ja rahvuskesksena. Et iga riik püüab ennast
reklaamida Eurovisioonil progressiivse ja lahedana, kompleksivaba kohana, on
seetõttu enesestmõistetav. Isegi Vene saatkond avas oma skandaalse ajaloolise
kuulsusega saatkonnahoone Eurovisiooni banketiks ülimalt dekadentlikule
seltskonnale. Lauluvõistluse suurepärane korraldus tõestas aga ülejäänud
Euroopale Eesti konkurentsivõimet kogu Euroopa ühisorkestris võrdsena kaasa
mängida. Kui ka vähem kui pooled umbes üheksasajast siia akrediteeritud
välisajakirjanikust Eestist kirjutavad ja räägivad, aitavad nad kaasa Eesti
kuvandi rahvusvahelisele tutvustamisele. Maa, mida ümbritseb vaikus, on
meediaajastul sama hästi kui olematu maa.
Olümpiaregatt 1980, laulev revolutsioon kümne aasta eest ja Eurovisiooni
lauluvõistlus on teinud Eesti tutvustamiseks viimase 20 aastaga rohkem kui
Inturist, Tallinna graafikatriennaal, Arvo Pärt, e-valitsus, Lennart Meri ja
bränd “Welcome to ESTonia” kokku. Ent kui regatti võib tõlgendada
okupatsioonivõimude propagandaüritusena ja laulval revolutsioonil on peamiselt
poliitiline tähendus (revolutsiooni tegevale maale ei kipu eriti keegi),
sümboliseerib Eurovisiooni lauluvõistlus vaba maad selle parimast,
innovatiivsest küljest.
Eurovisiooni strateegia võrdub korraldajamaa imago
kaunilt pakendatud impordiga välismaale. Selline praktika on
institutsionaliseerunud vähemalt ABBA ajast. Kui otsin võrdlust
rahvusvahelisest kunstielust, siis kujutab lauluvõistlus endast sümbioosi
Veneetsia biennaalist ja “Manifestast”. Esimesega sarnaneb ta panuse tegemiselt
mainstream’ile, teisega geograafiliselt mobiilsuselt. Pole tõsiseltvõetavat
kunstikriitikut, kes mürgiselt ei ironiseeriks Veneetsia biennaali üle, aga
samas küsib reisitoetust igast võimalikust ja võimatust fondist, et biennaali
avamisele lennata. Eurovisiooni lauluvõistlusega on sama
lugu.
Lauluvõistluse juhatavad sisse riikide vastuvõtud. Harilikult on need
rohkem kui ainult söögi-joogiorgiad. Need on parimas mõttes promoüritused.
Kõige stiilsemaks osutus minu jaoks Sloveenia vastuvõtt, mille nii-öelda sisu
ja vorm vastasid maksimaalselt selle riigi Eurovisiooni stjuardessi-stiilile.
Igale külalisele kingiti seljakott karastusjookide, suveniiride, T-särgi (kiri
selle seljal teatas, et Eurovisioon 2003 toimub Sloveenias) ja verivärske
turismibrošüüriga “Welcome to Slovenia!”. Huvitav, mitu miljonit neil selle
geniaalse slogani väljamõtlemine maksma läks, küsisid sel õhtul üksteiselt
kümned eestlased. Kõige tipuks pakkusid sloveenid õhtusöögiks plastkarpides
tüüpilist lennukieinet! Õnneks sai seda kulinaarses mõttes maitsetust
suurepärase sloveenia vahuveiniga alla loputatud …
Seksuaalne vähemuslikkus
ja homode tunnustamine kuulub Eurovisiooni lauluvõistluse imagoloogiasse ühe
tähtsaima komponendina. Väga mitmesugustel ja raskesti kirjeldatavatel
põhjustel – gay sensibility on laialivalguv mõiste – on Eurovisiooni
lauluvõistlusest kujunenud seksuaalvähemuste kultusüritus ning toimumislinnast
nende mitteametlik kohtumispaik. Euroclub Olümpia hotellis oli kogu nädal
justkui algusaegade Nightman, sellist homode kontsentratsiooni nagu Vene
saatkonna vastuvõtul kasutaks tulevikus ettekäändena oma õiguste eest Emakesel
Venemaal võideldes iga vene seksuaalvähemuste aktivist.
Kujutan ette, et
Tallinnas toimunud Eurovisiooni lauluvõistluse mõju bi- ja homoseksuaalide
emantsipatsioonile Eestis ei maksa alahinnata. Muide, selle aasta teiseks
tippsündmusteks homokultuuri kalendris on Eurovisiooni lauluvõistluse kõrval
suvel Sydneys korraldatav Gay Games ehk homosportlaste olümpiamängud. Sydney
seksuaalne liberaalsus ja tolerantsus on legendaarsed, kui tolerantse ja
turvalise mulje jättis vähemuslikele väliskülalistele Tallinn, saab
tõenäoliselt üsna pea lugeda välispressist. Kuuldavasti mingeid jamasid siiski
ei toimunud ning lauluvõistluse pressikeskuses töötanud kolleegid olid Tallinna
igasugusest klubielust siiras vaimustuses.
On tähelepanuväärne, kuidas
pärast Dana Internationali võitu 1990. aastate lõpul on Eurovisiooni
lauluvõistlust ära kasutatud seksuaalse vähemuse ideaalide ja identiteedi
propageerimise tribüünina. Miks ka mitte, Euroopa meelelahutustööstus on alati
suhtunud võrdlemisi liberaalselt kõikvõimalikesse anomaaliatesse (kui see ei
tule käibele kahjuks). Endisest Jugoslaaviast tekkinud riikide puhul näis
esinejate imagos seksuaalsete äärmustega samastumine lausa regionaalse
omapärana.
Sel aastal lõi platsi puhtaks Sloveenia drag queen’ide trio,
sadomasohhistlikku piitsaga domina’t etendas laval horvaatia lauljatar.
Pressiteatmikus tunnistas oma biseksuaalsust austria poplaulja Manuel Ortega.
Lesbilise tantsustseeniga alustas oma esinemist Läti staar Marija N. Seksuaalne
vähemuslikkus on in. Kuid millises kontekstis!?
Eurovisiooni lauluvõistlust armastatakse analüüsida nagu camp-üritust. See
on pealiskaudne, ülimalt lihtsustav massimeedialik lähenemine. Camp moodustab
lauluvõistluse imagoloogiast ainult väikese osa, ja sedagi vähemliku publiku
poolelt. Kuidas saab pop- pro estraadi- pro what the fucking style
muusikaüritust vaadelda camp’i kategooriates, kui Eurovisiooni lauluvõistluses
puuduvad näiteks iroonia ja eneseiroonia tasandid ning kui midagi
imiteeritakse, siis surmtõsiselt, keel vesti peal? Kuigi lauluvõistlus
koketeerib ekstravagantsi ja glamuuriga, on Eurovisioon siiski kitši fenomen,
seostudes armsate stereotüüpide, kodanliku heaolu ja pilvitu taevaga.
Lauluvõistluse repertuaar koosneb peegelduste peegeldustest, zombikloonidest.
Belglane Sergio nagu Tom Jonesi koopia; Küprose One nagu Backstreet Boys
Nicosiast; AfroDite Rootsist nagu Silver Convention, mis koosneb kolmest Linda
Wagenmakerist; kreeklaste grupp nagu Depeche Mode. Eurovisioon pakub perfektset
ja sentimentaalset samastumisrituaali, camp’iga pole siin midagi
pistmist.
Kuid kitši abil saab odavat populaarsust koguda ja rahvuslikke
tundeid paisutada. “Na negr,” ütles prominentne vene diplomaat Vene saatkonna
vastuvõtul Vene bändi liikmeid tutvustades. Venemaa on vabameelne ja
multikulti-maa, tõlgendasin ma saatkonnas nähtut. Kas see vastab tegelikule
olukorrale, pole hetkel oluline. Ka katoliiklik Sloveenia tõusis Sestre ees
tagajalgadele, aga ometi oli maale antud uus, ootamatu imago. Disko Rootsi
saatkonnas kulges ABBA saatel. ABBAt ma kitšiks ei pea, kuid mis oleks veel
paremini sobinud Eurovisiooni sentimentaalsesse ja erotiseeritud õhustikku kui
tolle lauluvõistluse kuulsaim võitja, mille kahemõttelise pealkirjaga “Dancing
Queeni” saatel tantsis saatkonna saalis koos kahe meeskokaga proua suursaadik
ise?
Eurovisiooni lauluvõistlus on tänapäeva Euroopa meelelahutustööstuse usk,
lootus ja armastus.
Nelikümmend aastat Eurovisiooni Kirikut on ka Eestis
lõplikult kodunenud, eelmisel nädalal saime meiegi selle pühimast missast osa.
Eestist on tänaseks saanud selle koguduse austusväärne ja mõjukas liige, ning
imagoloogiliselt on see meile ainult kasuks – laul seob rahvaid ja riike.
Erinevalt jalgpallist. Isegi siis, kui mulle või teile Eurovisioon ei meeldi,
pole mõtet tema vastu võidelda, sest lauluga ei võidelda. Me ei tohi ainult
unustada, et Eurovisiooni usk kummardab standardeid ja väärtustab kindlaid
hoiakuid ning flirdib moodsa poliitilise korrektsusega. Kui me suudame need
kokkulepped enda kasuks pöörata, oleme võidumehed ka siis, kui oleme 14. kohal.
Imagoloogiliselt oleme ju ka siis võitja poolel.
Ja ärge unustage, et ei saa
me läbi Lätita.