Piraadid ja aktivistid Viljandis Kiriküüdil
Inimese ja looduse tasakaalustatud koostoimimine muutub üha aktuaalsemaks probleemiks, kuna tänu inimese tegevusele on suhted loodusega muutunud teravaks ja mõlemale poolele ohtlikuks. Kunstnikud ei saa palju ära teha reostuse vähendamiseks või ressursside kokkuhoiuks, küll aga saavad nad mõjutada inimeste arusaamu. See ongi Ökokiriküüdi peamine eesmärk.
Esimest korda 1993. aastal toimunud Kiriküüt on Viljandi kunstielu
peasündmus, mis algselt keskendus kohalikule loomingule, aga on aasta-aastalt
laienenud üle vabariigi ja omandanud ka rahvusvahelist mõõdet. Sel aastal oli
selle esindajaks lätlane Ilgvars Zalans, kes pani üles maalinäituse koos
Viljandi kunstniku Evi Kauriga ning tekitas lossimägedesse landart’i,
labürindi, kus jalutajad saavad kõndida, lugeda piiblist inimese elu tee kohta,
sooritada artefakte jne.
Erilist esiletõstmist väärib seltskond, keda võiks
tinglikult nimetada rühmituseks VSN. See koosneb noorematest meesterahvastest,
kes enamasti veedavad päevi arvuti taga ja paluvad end nimetada nimedega nagu
Sys, PNH, Sylt, Fax. Erinevalt enamikust tipptasemel IT-inimestest ei tegele
nad ainult papi kokkuajamisega, vaid ka loominguga. Mõned sellest pundist on
näiteks portaali Nädal Viljandis http: //nadal.viljandi.ee/ taga, mis on
ülimalt asjalik ja operatiivne kohalike sündmuste kuulutaja ja arhiiv ning ka
hästitoimiv foorum. Nad teevad seda vabatahtlikkuse alusel juba teist aastat.
Ilma VNSita ei oleks sündinud ka Ökokiriküüdi piraatraadiot, mis oli eetris
internetis kuue tunni jooksul 1. mail ja mille salvestis pannakse peagi üles www.kirikyyt. ee. Ka viimane sait
tekkis Kiriküüdi ajal spontaanse aktsiooni vormis. Piraatraadio sisu juhtis
Eesti Raadio Viljandi korrespondent Piret Rist, kes täitis programmi ülevaadete
ja reportaažidega parasjagu toimuvast ning ka üldisemate teemakohaste
lõikudega. Midagi sellist ei ole ka kuulnud Eestis varem tehtavat, vähemalt
kunsti raames. Asjale andis ilmet see, et samal ajal toimus Ameerikas
kampaaniapäev võitlemaks otsuse vastu, mis maksustab veebiraadiod samaväärselt
eetriraadiotega. See sündmus kuulutab sõltumatute raadiojaamade lõppu ning
üldse igasuguse raadio kolimist veebi. Kui just mõni eesti saar ei arva heaks
hakata off-shore’ina ameerika poistele katust ehk serveriruumi pakkuma.
VSN sai hakkama debüüdiga performance’ikunstis, mis oli üks Ökokiriküüdi
tähthetki. Näitlejateks pastor Mart Salumäe ja teatrimees Jaak Allik, mulgi
kuubedesse rüütatutena arutasid nad tõsises eesti vaimus aktuaalseid küsimusi
(Eesti märgiks kas rukkilill või suitsupääsuke, kas puust või millestki muust,
kas tere või welcome – ja ikka jäi kumbki oma juurde). Vestluse ajal ehitasid
nad endi vahele ja ümber müüri, mis päädis mulkide totaalse kinnijäämisega.
Enamasti koosneb kunstiürituse programm teoste nimedest koos autorite
nimedega. Kiriküüdil on palju kollektiivset loomingut, mille taha raske valida,
kelle nimi kirjutada. Ava-performance ja 1. mai vaimse töö proletaarlaste
rongkäik koos mitmete performance’itega on sündinud aktiivi aruteludes.
Niisugused rahvaüritused ei ole kunstimaailmas tavalised. Aga linnarahvas ja
külalised rõõmustasid, kuulates 30. aprilli õhtul mootorratturite ja Arnika
ilutulestiku müra, seejärel sisselülituva purskkaevu ja rohelise tossuga
vaikust, linnapea Peep Aru avasõnu, ja eriti muidugi süües suppi, mida jagasid
abilinnapea Helmen Kütt ja Kaitseliit. Selle taga olid peamiselt Tiiu Männiste
ja Taave Tuutma. Seda kõike võiks nimetada järjekordseks katsetuseks viia
kunsti rahvani, ja mitte niivõrd ideelisel tasandil kuivõrd täiesti praktilise
mitmepoolselt kasuliku koostööna, mis on võtmas märkimisväärseid materiaalseid
vorme.
Rongkäik algas Köleri kuju juurest, kus Viljandi multikultuuritegelane
Andres Marand, kel on ka Kilpkonnas näitus pudelikollektsioonist, luges katkeid
oma poeemi vormi valatud Köleri eluloost. Köleri kujuga on see jama, et tema
pintslid kipuvad ära kaduma. Aavo Palo eestvõttel avati monumendi jalamil
spetsiaalne tahvel, kuhu pintslimurdjad saavad edaspidi oma nimed ajaloo tarvis
jäädvustada.
Ökokiriküüt tekitas kokku kaheksa näitust. Rael Arteli
kureeritud “Maakera on ümmargune”, mis võtab kokku teatava osa ökomõtlemisega
Eesti kunstist ja kus osalevad Peeter Laurits, Jaan Toomik, Margit Joonas, Elo
Liiv ja Margot Kask, vajab omaette käsitlust. Samas kõrval Ugala suitsuruumis
pakub Jaak Visnap inimeste ja loomade vaimukat suhet graafikas, mida ilmestavad
muuseumist mahakantud topised loosungi all “Elagu loomad!”, mis olid
peategelasteks kõigil Ökokiriküüdi vabaõhuüritustel. Peeter Alliku õpilased
Academia Gratast võtsid natuuriteema kõige karmimalt ette, enamik nende näituse
eksponaatidest elab ja kasvab. Näituse avamise juurde käinud kohustuslik
performance lõppes Kultuurikolledži üleujutamise ja sellest tuleneva
skandaalikesega, aga maja jäi siiski püsti ja näitus tasub vaatamist. Loodame,
et asja saab anorgaanilistest jäätmetest skulptuuride projektist, mille eesmärk
on kasutada rämpsu monumentaalskulptuuride loomiseks linnaruumi. Ideega
kaasatulnud Rait Pärja, Kirke Kangro ja Gert Hatsukovi kavandid on rahvale
vaatamiseks ja arutamiseks uues spordihoones üleval.
Lõpetuseks vast kõige
ökom aktsioon, mida juhtis Viljandi Kunstnike Ühenduse vastne esimees Kaja
Lepla. Koerte rongkäigu eesmärgiks oli läbida Viljandi uusehitised, valdavalt
plekiga kaetud ja karbikujulised, et need koertele omasel kombel ära märgistada
ja sedaviisi sisse õnnistada. Eksperiment tõi aga ootamatu tulemuse – penid ei
pidanud lõhnata-maitseta hooneid millekski ja kannatasid, jalad ristis,
järgmise puu või vana maja nurgani.