20.06.2008, 00:00
Radikaalsed ideed kolmkümmend aastat hiljem
1970. aastate arhitektuur on meil täna jälle populaarne, aga puudub seda ohjav kriitiline mõte, leiab arhitektuuriteadlane Andres Kurg.
Mais 1978 avati Teaduste Akadeemia raamatukogu fuajees 14 arhitekti
näitus, mis põhjustas toonases Eesti kultuurielus omamoodi
sensatsiooni. Seal väljas olnud kirevad popilikud joonised ja kollaažid
heitsid nalja liiga tõsimeelseks muutunud ametliku arhitektuuri
üle, kritiseerisid Nõukogude masselamuehitust ja arhitekti
taandamist inseneriks, kes ette antud detailidest ja normide piires loob
abstraktseid paneelmaju ja planeeringuid. Tavapäraste jooniste ja
fotode asemel, mis näitaksid, “mis tehtud, mis teoksil”, olid
väljas kontseptuaalsed tööd, nagu Jüri Okase
“Monument Leonhard Lapinile Räpinas”, foto hiiglaslikust
roostetanud mahutist, millele olid kantud juhised, kuidas sellest kujundada
monument; Ain Padriku “Ekshibitisoneeriv ehituskehand”, mis kujutas
lendavat maja, mis oli vaiade ja torudega maast lahti kistud; Vilen
Künnapu maja, mis lendas Manhattani kohal; Tiit Kaljundi analüüs
väikelinnadest ja ettepanek elavadada sealset unist keskkonda tsepeliinil
kohale lendavate kirevate kultuurisündmustega. Enim kõneainet
pakkus aga Leonhard Lapini projekt “Elavate linn – surnute
linn”, mis pani ette kujundada paneelmajade vahelised tühjad
õuealad surnuaedadeks, kusjuures Lapin oli sinna uhkete obeliskide alla
“matnud” nii toonased arhitektuuri võimuesindajad ja
paneellinnaosade esiplaneerijad Mart Pordi ja Malle Meelaku kui ka
ühishauda kukutanud kogu arhitektide liidu. Näituse arvustuses Sirbis
ja Vasaras kirjutas Mati Unt (kelle “Sügisball” ilmus
Loomingus mõned kuud hiljem), et mõte rajada
“kõledatesse eeslinnadesse” kalmistud annaks neile tagasi
“ühe absoluutselt puuduva inimliku dimensiooni, nimelt memento
mori”, lisades seejärel üldisemalt: “Me peame midagi
tõsist ette võtma, et nüüdislinna inimlikustada,
müstifitseerida, poetiseerida, psühhologiseerida. Pikkamisi
süvenev vaen laiade sirgete tänavate, lõputute muruplatside,
valgete marmorseinte, suurte klaasakende, korrapäraste aknaridade ja
korrapäratu bussiliikluse vastu on asjad, mis väärivad
tähelepanu. Neid ei tohi ignoreerida. Uus vaim on tulemas
linnadesse.”
Kolmkümmend aastat hiljem on arhitektuur
taas avalike debattide keskmes. Kõledate eeslinnade asemel on kriitika
all nüüd kesklinna kerkinud kõrghoonetega city, klaasist
kontorihooned ja üha ühetaolisemaks muutunud argikeskkond,
planeerimises laiutavad erahuvid ja avalikule kasutusele suunatud linnaruumi
kadumine. “Inimlikustamine” ja “poetiseerimine”
võiks siis paljude linnaelanike jaoks olla aktuaalne üleskutse ka
tänapäeval.
Ent erinevalt aastatetagusest kriitikast
näivad nüüd arhitektid ja laiem avalikkus asuvat rindejoone eri
pooltel, vähemalt selles osas, mida need sõnad tähistavad, mis
on “hea” arhitektuur ja kvaliteetne linnaruum. Avalikus kujutluses
on arhitektid muutunud kinnisvaraarenduse ja ehitustööstuse
käepikenduseks, kriitiliselt meelestatud arhitektuur on aga
tõmbunud oma erialasõnavara varju ja esineb aastatetagusega
sarnases liidus kultuurivaldkondadega väga harva.
1970.
aastatel kujutlesid radikaalsed arhitektid vastukaaluks ametliku arhitektuuri
loodud ühetaolisele “tsoneeritud” linnaruumile mitmekihilisi
ja elust pulbitsevaid tänavaid, nii nagu keskaegses Tallinnas, 19. sajandi
suurlinnades või futuristide tulevikuutoopiates. Vilen Künnapu
kirjutas 1975. aastal Sirbis ja Vasaras iseloomulikult, et “kompaktsed
tänavafrondid, ka mitmes tasapinnas, pikad passaažid oma keeruliste
sildade süsteemiga, pingelised väljakud, alleed, ees- ja
tagaõued võluvad noort arhi
tektuuri rohkem kui tüüpsektsioonid ja punktmajad, mille vahel
haigutavad elutud väljad – eikellegimaa”. Linna
püüti tagasi võita nii sümboolsete vahenditega –
väljakujunenud vormidele ja tüpoloogiatele toetudes – kui ka
seda mitmekihilisust sõna otseses mõttes ehitades. Sellest ajast
pärit töödes on eri hoonemahud sageli ühendatud
klaasgaleriide või sildadega, nende ülesehitusel aga kasutati asula
või väikelinna metafoore, kus majade eri osi võrreldi
väljakute, tänavate või kvartalitega.
Nõukogude (ja modernismi) üheplaanilisusele vastandus nendes
kujutelmades ajalooliste linnade seikluslikkus ja valikuvõimaluste
paljusus, unikaalarhitektuuri individualism vastandina massehitiste
kollektiivsusele; aga ka tarbimisvabadus. Juba mainitud kirjatöös
jagab Künnapu näpunäiteid, kuidas “kaarjate klaaskatustega
võiks katta nii ühiskondliku iseloomuga tänavaid, varustades
tänavasisese ruumi ühtlase kliimaga, mõeldav oleks ka
kaubamajade ja elutänavate katmine klaasiga”. Iroonilisel moel ta
siis justkui ennustab, kuhu selline seikluslikkus ja
“inimlikustamine” kanaliseerub, teostudes uue sajandi alguseks
kontrollitud kliima ja kasutajaskonnaga ostukeskuste sisetänavates ja
-väljakutes, kus võimaluste paljusust matkivad erinevad
“teema- või brändi-keskkonnad ning seda teostatakse
eelkõige tarbimisvalikute kaudu”.
Lapini
“Elavate linn – surnute linn” ironiseeris
nõukogudeaegsete paneelrajoonide üle; Mustamäe
üheülbalisest keskkonnast sai toona lausa võõrandumise
metafoor. Populaarse kujundusajakirja Kunst ja Kodu eestvõttel
“psühhologiseeriti” ja “poetiseeriti”
kompensatsiooniks sealseid standardiseeritud interjööre,
majadevahelisse ruumi pakkus Tiit Kaljundi aga välja rajada agraarpargi
– viljapõllu, kus eri viljasordid annavad märku aastaaegade
vaheldumisest.
Tänapäeval on ehitusnormide
standardiseeritus asendunud kinnisvaraarenduse miinimumiga: ühesuguste
korterite ja viimistlusmaterjalidega, mida koduajakirjad
“isikupäraseks” ja “omanäoliseks” kujundavad.
Nii sise- kui välisruumis kasutatakse kvaliteetse keskkonna saavutamiseks
estetiseerimist ja sümboolseid vahendeid, luuakse linnaruumi mitte
mugavaks kasutamiseks, vaid vaatamiseks ja tseremooniate pidamiseks.
Kolmekümne aasta taguste prillide läbi oleksid siis ühtmoodi
petlikud nii betoonist kui ka päris lilled, mida Lasnamäele tahetakse
paigutada: mõlemad üritavad varjata sealset igapäevaseks
avalikuks kasutuseks mõeldud ruumi puudumist.
Üks
peamine põhjus aga, miks kolmekümne aasta tagused
tööd võiksid olla jälle aktuaalsed, on nende
kontseptuaalne ja kriitiline lähenemine arhitektuurile. Toonastele
“noortele ja vihastele” oli massehituse kaudu vägagi selge
arhitektuuri seotus poliitikaga ning tehnoloogia roll selle poliitika
elluviimisel. Masinaga toodetud paneelmajad olid parim tõend, et
tehnoloogia pole mitte neutraalne, vaid rakendatud võimu teenistusse.
See teadmine ei viinud alati aga tehnika hülgamisele; vastukaaluks
püüti leida viise masinate rakendamiseks inimeste vabaduse ja
naudingute heaks. Just kontseptuaalne lähenemine sai oluliseks vahendiks
alternatiivse keskkonna ja arhitektuuri kujutlemisel ja oma sõnumi
edastamisel. Sellest kriitilisest analüüsist, mida sageli esitati
iroonia ja paroodia kaudu, tulenes ka ühine pinnas teiste
kultuurivaldkondadega rindejoone moodustamiseks, sest
võõrandumisest ja üksluisest keskkonnast rääkides
oldi ühel lainel avalikkuse huvide ja ootustega. Iroonia, nali ja naer
toimis vahendina, mille abil väljuda oma erialasõnavara
lõksust, oma liistude juurest lahkuda ja lüüa nii pind jalge
alt ametlikul, võimukeskusest reguleeritud arhitektuuril.
Nagu öeldud, tänapäeval on autoritaarse keskvõimu
välja vahetanud teistsugused, enamasti paindlikumad ja vähem
nähtavad jõud. Ka tehnoloogia kohalolu on üha
kõikehaaravam ning sellevõrra ka nähtamatum. 1970. aastate
arhitektuur on vormiliselt jälle populaarne, ent see on lahutatud
toonasest poliitilisusest ja kriitikast. Sageli ei saagi seda kriitilist
sõnavara üks ühele tänasesse päeva üle kanda
(sest see on teostunud, nagu ostukeskuste puhul, äraspidises vormis). Ent
kontseptuaalne ja kriitiline lähenemine kui põhimõte ise
oleks võimalus taaselustada seni allasurutud vaidlused arhitektuuri
sotsiaalsete ja poliitiliste seoste ning rolli üle.
Näitus kolmkümmend aastat tagasi Teaduste Akadeemia raamatukogu
fuajees üleval olnud töödest ja teistest Tallinna koolina
tuntuks saanud arhitektide seltskonna projektidest avatakse 27. juunil
Arhitektuurimuuseumis.