08.02.2008, 00:00
Silvi Väljal – täna ja läbi aastakümnete
Silvi Väljali näitus “Minu maailm” Tallinnas Vabaduse galeriis, lahti kuni 16. veebruarini.
Oma 80 aasta juubelit tähistab Silvi Väljal näitusega, mis
koosneb mullu suvel valminud pastellmaalidest. Need kujutavad hiiepuid ja
ohvrikive, pihlakaid ja kadakaid, oksi ning juuri –
ühesõnaga, Suurt Loodust fragmentides. Seda žanrit tugevalt
joonistuslikus pastelltehnikas on kunstnik viljelenud pikka aega.
Näib, et viimased aastad on talle omasesse laadi toonud suuremat
puhangulisust, voogavust, ekspressiivsust ja maalilisust. Seda muljet
süvendab mõni tema uuematest raamatukujundustest, näiteks
Olivia Saare “Igal puul on elujoon” (2001). Tõsi küll,
jõulisemaid värvil rajanevaid lahendusi pastellis on tal olnud
varemgi, näiteks illustratsioonides Silvia Rannamaa raamatule
“Nösperi Nönni Natuke” (esmaväljaanne 1977,
uusväljaanne 2001).
Näitus mõjub küll
tervikliku ansamblina, aga seegi on fragment loomingust, mis on kestnud
üle poolsajandi ja hõlmab erinevaid, omavahel tihedalt seotud
alasid: joonistus, pastellmaal, vabagraafika, eksliibris, illustratsioon,
animatsioon. Jalutasin Nukitsasse, et vaadata Väljali kujundatud
lasteraamatuid. Leidsin üsna uusi, mis annavad tunnistust kunstniku
jätkuvast vormisolekust – Jaak Kõdari “Kriimureinulised
lood” I–III (2006–2007), Ira Lemberi “Pikk isa”
(2007) –, ja hulga häid vanu tuttavaid.
Ei
pääsenud ükski kõneleja käesoleva näituse
avamisel mööda niisugustest raamatutest, nagu Silvi Väljali enda
kirjutatud-kujundatud “Jussikese seitse sõpra” (1966)
või L. Alttoa – H. Raigna “Aabits” (1958). Neist
esimene, mille alusel valmis 1967 joonisfilmgi, on Andres Jaaksoo andmeil
tõlgitud juba enam kui 20 keelde ning ilmunud enam kui
kahemiljonilises üldtiraažis. 1960. aastatel kujunes “Jussike”
omamoodi lastepärasuse malliks, nagu 1930ndatel Richard Kiviti
“Väike peremees”, mis ei tähenda muidugi, nagu poleks
ühel või teisel ajal olnud malli subjektiivseid tõlgendusi
või kõrvalekaldeid sellest.
Väljali
“Aabitsa” kujundus mõjus Rein Looduse sõnutsi
revolutsioneerivalt õpikukujundusele üldse ning seda võib
pidada ühte ritta kuuluvaks selliste 1960. aastate stiili heerolditega
nagu Elbert Tuganovi nukufilm “Peetrikese unenägu”, Mari-Liis
Küla kujundus Voldemar Panso Brechti-lavastusele “Härra
Punttila ja tema sulane Matti” Draamateatris või samal,1958.
aastal ilmuma hakanud ajakirjad Siluett ning Kunst ja Kodu. Väljalil oli
muide võimalik toetuda kodumaisele aabitsauuendamise traditsioonile,
nimelt Endel Kõksi illustratsioonidele H. Rajamaa aabitsa ja emakeele
lugemiku jaoks algkooli I klassile (1938).
Pöördudes
tagasi käesoleva näituse juurde, võiks veel öelda,
et Silvi Väljali loodusmaalinguis avaldub samasugune elutunnetus nagu tema
raamatuteski – elurõõmsalt, tundesoojalt, midrimaalikult
lüüriline.