Soorollide aabitsatõed
Kõikidest käeshoitud õpikutest jäänud tuhmis mälupildis torkavad
eredavärviliste kujudena silma just aabitsalehekülgedel askeldavad tegelased –
sukka kuduv vanaema, õunapuud istutav vanataat, ema pliidi juures, isa
tugitoolis ajalehe taga… Vaataks õige lähemalt?
Meheks-naiseks olemise
aabitsatõed omandab laps tõenäoliselt kodu, lasteaia ja kättesaadava
meediapildi koosmõjul, samas kui õpikutekstid ja -pildid kinnistavad rohkem või
vähem varjatud moel juba tuttavaid arusaamu ja käitumismustreid, neile
autoriteetse allikana tõeväärtust lisades. Avatud Eesti Fondi projekti
“Soorollid õppekirjanduses” raames tegin põhjaliku sisu- ja diskursuseanalüüsi
14-le Eesti aabitsale aastatest 1907– 1997.
Selgus, et kui sajandi alguses
on rohkem kui pool kõigist piltidel kujutatud tegelastest meessoost, siis
alates 1930ndatest hakkab naistegelaste ja segagruppide osakaal suurenema.
Sugupoolte arvuliselt võrdse kujutamise poolest paistavad silma nõukogude
perioodi aabitsad (ilmunud 1944–1985).
Areng paindlikuma rollijaotuse
poole avaldub tegevustest, mida omistatakse kas meestele või naistele. Sajandi
algupoolel peeti koduseid majapidamistöid naiste pärusmaaks: aabitsapiltidel
võib poisse-mehi näha kodus askeldamas harva, keskmiselt 14 protsendil
juhtudest. Alates 1930ndate lõpust on koduseid töid tegevate meeste arv
aabitsapiltidel keskeltläbi kahekordistunud. Näiteks kohtame 1960ndate aabitsas
poissi, kes paneb koos õega pesu kuivama, kahes 1990ndatel ilmunud aabitsas
näeme meessoost tegelasi tube koristamas. Õppimine-õpetamine ning vaba aja
veetmine on muutunud naistele “sobivamaks” – kui sajandi algupoolel omistati
need valdkonnad peamiselt meessoost tegelastele, siis nõukogude aabitsapiltidel
meeste-naiste osakaal võrdsustus. Viimase kahekümne aasta aabitsates
kujutatakse õpetajate-õppijatena nii mehi kui naisi.
Sajandi jooksul on
võrdsustunud ka isadele-emadele omistatav autoriteet. Sajandialguse aabits
kuulutas peresisest staatuselist hierarhiat: “Ema on isa abi. Mina olen oma ema
abiline.” Alates 1930ndate lõpust eeldatakse, et vanematel on perekonnas võrdne
autoriteet: “Seal ma kasvan ema-isa silma all.”
Kogu sajandi jooksul on
püsinud muutumatuna mõned jäigale rollijaotusele iseloomulikud tõekspidamised.
Näiteks ei omistata naistele kunagi riiklike jõu- või poliitiliste
struktuuridega seotud rolle nagu politseinik, sõjaväelane, poliitik; ainsaks
erandiks on muinasjutukuningannad. Teatud rolle peetakse läbi terve sajandi
sobivaks üksnes meestele (teadlane, “valgekrae”, fotograaf jne) või üksnes
naistele (lasteaiakasvataja, kergetööstustööline, karjatalitaja jne). Ka laste
rollimängud on selgelt sooliselt jagunenud: tüdrukud kujutlevad end aabitsates
õpetajate, õmblejate ja emadena, samal ajal kui poisid mängivad ehitajaid,
autojuhte, kapteneid, jaamaülemaid, korstnapühkijaid, taluperemehi ja
professoreid.
Jäik sugudevaheline eraldusjoon püsib ka teatud tööde-
tegemiste kujutamisel. Tüüpilisteks “naiste töödeks”, mida mehed aabitsates
kunagi ei tee, on toidu valmistamine kodus, laua katmine, “naiste käsitöö” nagu
õmblemine ja kudumine, toataimede kastmine ja (sic!) väikeste laste eest
hoolitsemine. Tüüpilisteks “meeste töödeks” on aga puu- ja metallitöö ning
ajalehe lugemine.
Kogu sajandi vältel on püsinud muutumatuna arusaamad
sellest, missuguseid asju sobib kummagi sugupoole esindajatel kasutada või käes
hoida. Aabitsapiltidel opereerivad naissoost tegelased sagedamini
majapidamistarvetega, taimedega, aia- ja metsasaadustega ning toiduainetega;
nad ei puuduta kunagi veoautosid, traktoreid ega isegi mitte mänguautosid,
ajalehti või arvuteid. Meessoost tegelased kasutavad sagedamini sõidukeid,
koolitarbeid, muusikariistu, kunstitarbeid ja meediat ning hoiavad eemale
nukkudest (välja arvatud Malle sünnipäeval, kus naabri Juku kingib tüdrukule
nuku).
Sajandi algupoolel ilmunud aabitsates omistatakse rõhuv enamik
avaliku sfääriga seotud rolle meessoost tegelastele, naistele on jäetud
perekondlikud rollid. Nõukogudeaegsed aabitsad paistavad silma
võrdõiguslikkusetaotlusega: majandussfääris ja pereelus on mehed-naised
enam-vähem võrdselt esindatud. Haridus- ja kultuurisfääris valitseb kerge
naiste ülekaal. Üksnes poliitika, sõjavägi ja miilits on jäetud
sajaprotsendiliselt meeste pärusmaaks.
Kahel viimasel kümnendil ilmunud
aabitsad esitavad soorolle taas küllaltki patriarhaalsena: perekondlikes
rollides kujutatakse naisi sagedamini kui mehi; haridus- ja kultuurisfääris
tegutsevad nii mehed ja naised koos kui ka vaid poisid-mehed. Majanduselus
domineerivad sarnaselt sajandi algupoole aabitsatele selgelt meessoost
tegelased (üle 70% majandusega seotud rollidest). Hämmeldust tekitab tõsiasi,
et praegu kasutatavais aabitsais esineb ka ülimalt patriarhaalseid tekstilõike:
näiteks venekeelses aabitsas mõtleb poiss, et kui ta oleks tüdruk, ei hüppaks
ta tänaval, vaid peseks pesu!
Kultuuris leidub alati nii dominantseid,
jäänuk- kui esilekerkivaid elemente, nagu on sõnastanud kultuuriuuringute üks
alusepanijaid Raymond Williams. Jäiku soorolle võib ilmselt pidada Eesti
ühiskonna üheks kultuuridominandiks läbi sajandi. Koduste tööde
traditsioonilist jaotust (sealhulgas arusaama, et “mehed ei pea hoolitsema
väikeste laste eest”) ning kutsealade teatavat soolist jaotust peetakse meie
ühiskonnas sedavõrd enesestmõistetavaks, et neid pole suutnud oluliselt väärata
ei üldine moderniseerumine ega ideoloogilised mõjud.
Tagasipöördumine
teatud patriarhaalsete tõerežiimide juurde sajandi kahe viimase kümnendi
aabitsates on tõlgendatav nii uuskodanliku ideoloogia reaktsioonina
nõukogudeaegsetele võrdõiguslikkusetaotlustele kui kultuurilise
jäänukelemendina. Niipea kui sotsialistliku süsteemi kokkuvarisemine muutus
hoomatavaks, aktualiseerusid taas rudimentaalsed arusaamad meestest kui
“tõelistest juhtidest, omanikest ja ettevõtjatest” ning avalikkuses hakkasid
kõlama üleskutsed “Naised koju!”.
Meeste kõrgemat keskmist palka
õigustatakse avalikkuses sageli väitega, et mehed on perekonnas peamised
leivateenijad. Sellele vastukaaluks on nii aabitsates kui teistes avalikes
diskursustes täheldatav areng paindlikumate soorollide kujutamise ja
propageerimise suunas. Mõnevõrra paradoksaalselt nähakse naisi näiteks meie
eliididiskursuses olulise tööjõuressursina Euroopa Liiduga ühinemise ja kiire
majanduskasvu saavutamise vajaduse kontekstis, valminud on soolise
võrdõiguslikkuse seaduse eelnõu jne.
Aeg peab näitama, missugune tendents –
jäigem või leebem soorollide jaotus – pääseb domineerima ning missugused
aabitsatõed osutuvad vastuvõetavaks homsetele Mannidele-Jütsidele.
Eesti
koolides kasutatavaid aabitsaid
• Müürsepp, M., Viisimaa, P. Hubert teeb
aabitsat ehk Hiirepoegade seiklused laias ilmas. 2. tr. Koolibri. Tallinn,
1995.
• Matsina, A., Parol, N., Goretski, V. Azbuka.
2. tr. Koolibri.
Tallinn, 1996.
• Kivi, L., Roosileht, M. Aabits. Koolibri. Tallinn,
1997.
• Tungal, L., Hiiepuu, E., Valter, E. Aabits. Avita. Vilnius,
1997.
(praegu ilmselt eesti koolides enim kasutatav)
Mõnes koolis
võivad õpetajad kasutada
• Mänd, H., Raigna, H., Terri, M.
Karu-aabits. Illustr. Tolli, V. 8. tr. Koolibri. Tallinn, 1994.
• Remmel, M., Remmel, A. Õpetlikke õhtulugusid Mirrikesele ja Mihklile ehk
Kriipsliaabits. Haridustöötajate Koolituskeskus. Tallinn, 1994.
• Karlep,
K., Kontor, A., Vihm, E. Aabits. Illustr. Kukk, A. Tallinn, 1995.
(abikooli aabits)
• Luik, V., Kokamägi, E.-M.
Meie aabits ja lugemik.
4. tr. Koolibri. Tallinn, 1996.
• Sullõv, J., Kauksi, Ü.,
Kõivupuu, M., Reimann, N., Hagu, P.
ABC kiräoppus ja lugõmik algkooli
latsilõ. Illustr. Allik, P. Võro Instituut ja Võro Selts VKKF. Võro, 1998.
(kasutusel Võrumaal)
• Makarev, I. Bukvar. Illustr. Linnamägi,
K. Koolibri. Tallinn, 1999.