Tipptasemel suupill Pärnus
Suupill pole tõepoolest vaid vestitaskusse mahtuv suveniir, vaid pill, millega võib imesid korda saata – kui mängida oskad. Pärnu suupillifestivali kunstiline juht Ilmar Tõnisson ja direktor Elmar Trink olid juuli viimaseks nädalavahetuseks suutnud kohale tuua igati esindusliku koosseisu pillimehi Austriast, Saksamaalt, Hollandist, Soomest, Inglismaalt ja mõistagi ka Eestist. Muusika, mida kuulda sai, oli üpris mitmekülgne, sest igal suupillimängijal on ju oma arusaam nii sellest, kuidas seda väikest instrumenti mängida, kui ka repertuaarist. See oli väga teretulnud, sest kuulda sai muusikat klassikatöötlustest džäss-popini, bluusist rahvamuusikani.
Sõbrad sõltumata stiilist
Hollandi kvarteti Fata
Morgana liikmed kiitsid Pärnu festivali eelkõige seetõttu, et seal oli
kontsertide kõrval jäetud piisavalt aega ka omavahel suhelda ja lihtsalt koos
pilli mängida. Suupillimängijad tunduvadki olevat mõnus kogukond, kes naudivad
nii muusika mängimist kui selle pakkumist kuulajatele. Hollandlased teenivad
oma igapäevast leiba täiesti argistel elualadel, aga suupilli jaoks leiavad nad
alati aega ja mängivad seda igati professionaalsel tasemel.
Täpselt nagu
Gerhard Werner ja Walter Buchinger. Viimane pidas Pärnus ka kursuse
suupillihuvilistele, kus sai teada palju uut ja huvitavat. Hilisemas intervjuus
Vikerraadiole ütles Buchinger, et suupill on õige tänuväärne instrument, kuna
seda ei pea tingimata väga varajases nooruses õppima. Ka keskealised suudavad
juba mõne nädalaga omandada oskused, et oma sõpru-tuttavaid üllatada.
Tipptasemele jõudmiseks kulub mõistagi rohkem aega – vähemalt 6-7 aastat. Kui
iga algaja puhub suupillil mingi akordi, siis palju keerulisem on ühe
konkreetse (ja õige) noodi kättesaamine, milleks suupillil peab teadupärast nii
sisse kui välja hingama, opereerima kromaatilise nupuga ja leidma õige
positsiooni, kus oma hingeõhku kasutada.
Kes mida mängib
Walter Buchinger mainis
tagasihoidlikult, et tema on pühendunud rohkem õpetamisele, Gerhard Werner on
vastupidiselt ere näide solistist, kes tuleb lavale valges smokingis ning
jahmatab kõiki oma suurepärase mängutehnika ja laheda suhtlemisega. Aga
suupillimängijad moodustavad ka palju ansambleid. Hea näide on Pärnu
suupilliklubi Piccolo. Elmar Trink, Andrus Haugas, Andres Kokk, Felix Kark ja
Ilmar Tõnisson on lisaks pillimängule pannud aluse (loodetavasti jätkuvale)
Pärnu rahvusvahelisele suupillifestivalile. Ereda mulje jättis ka Fata Morgana,
kes esitas n-ö seinast seina repertuaari pophittide töötlustest klassikani.
Mõni sõna tuleks kindlasti rääkida ka pillidest. Suupille on ju tegelikult
lugematu hulk eri variante. Alates paarisentimeetristest (millega võib täiesti
arvestatavalt musitseerida) ja lõpetades poolemeetriste “sekunda-pillide” ning
veidi lühemate, aga seda paksematega, millelt bassihääled välja meelitatakse.
Fata morgana kasutas pea kõiki, kuigi tähtsaim tundub olevat ikka see 10–
15sentimeetrine kromaatiline suupill, millel ulatust oma kolm oktaavi ja
mänguvõimalusi mitte ainult ühes helistikus.
Jagati ka auhindu
Ja neid jätkus, sest
suupillimeistrid mängisid eri koosseisudes ja eri repertuaari. Noorim osavõtja
oli Inglismaalt pärit 12aastane Philip Achille, kohale tulnud koos emaga, kes
teda hetkekski silmist ei lasknud. Ema suunavat kätt oli tunda ka
repertuaarivalikus ja esinemises, mis oli nii noore poisi kohta klassikaliselt
soliidne ja väljapeetud. Soome oli esindatud mitme pillimehe ja ansambliga, kes
pakkusid eelkõige soome rahvalikus stiilis muusikat (Erkki Vihinen on tulnud
muide ka maailmameistriks just rahvaliku muusika suupillimängijana
diatoonilisel suupillil). Üritusele lisas veelgi kaalu, et kohal oli ka Pentti
Varkila – IHO ehk Rahvusvahelise Suupillimängijate Organisatsiooni president.
Eesti lippu hoidsid kõrgel Tõnu Aare ja Apelsin ning Karl Madis ja Margus
Martmaa koos akordionist Jaak Lutsojaga, viimased pälvisid samuti eriauhinna.
Nii Tõnu Aare kui Karl Madise puhul võib tõdeda, et “oma reas” ehk siis
bluusisuupillil ja improvisatsioonil põhinevas džässpopis olid nad kahtlemata
parimad. Peaauhind läks siiski Hollandisse – Duo Cadence’ile, kus musitseerisid
Paul Cornelissen ning Remco van den Boom.
Suupillifestival tõestas nii
mõndagi – instrumendi väljendusvõimalusi ja seda, mil moel võib neid kasutada
eri stiilides. Tõusis ka rahva huvi selle pisipilli vastu, sest külalised ei
väsinud Pärnu publikut kiitmast. Ja loomulikult ka korraldajaid, kes olid
tõesti tubli töö teinud. Nii et hankige endale suupill, mis ei maksa palju, on
kerge õppida ja aitab stressi maandada.