See on järjekordne digiajastul lisandunud liidetav USA popvalemis – klassikaliselt singlite füüsilist läbimüüki ja raadios mängimiste arvu liitnud Hot 100 on hiljaaegu üle lugema hakanud lugude digitaalsete helifailide läbimüüki ja mängimiskordi striimimis-portaalides (Rhapsody, Spotify, Rdio jt). Nüüd koostöös Google’iga kaasatud, noorte hulgas kõige populaarsem muusika mängitamise kanal YouTube muudab mänguväljaku demokraatlikumaks ja tõepärasemaks, kajastades täpsemalt, mida inimesed päriselt kuulavad, ja põnevamaks, avades end tulevikus ettearvamatutele šanssidele kogu globaalses muusikatööstuses.

Põnev ja ootamatu tulevik andis endast teada kohe ja tähistas saabumist korraliku pauguga. Esimesel uute mängureeglitega nädalal kihutas Ameerika number üks looks Brooklyni DJ ja produtsendi Baaueri pala “Harlem Shake”. Lugu, mis ilmus esiotsa tasuta jagatud failina juba eelmisel kevadel, ja libistab lisaks Baauerile peenemad sigarid suhu ka loo ilmutanud pisikesele plaadifirmale Mad Decent.

Baaueri üleöösensatsioon on tähelepanuväärne mitmest küljest. Alustaks muusikalistest. Esiteks kõlab “Harlem Shake” USA edetabeli tipploo jaoks ebaharilikult veidralt. Lugu koosneb sutsklevast ja püsimatust trummipartiist, alarmi meenutavast närvilisest ja klaustrofoobiat esilekustuvast sündikäigust, lõvimöiretest ja vaid üksikutest sõnadest.

Selline muusika on harjumuspärane ööklubides, kus tulistatakse žanreid baltimore beat ja trap, mitte ameerika massipubliku jaoks. Seeläbi on “Harlem Shake” alles esimene techno-muusika – 80ndatel alanud reivrevolutsiooni – sugupuust lugu, mis vallutanud USAs tabeli tipu. Ja selline sündmus tabab elektroonilist tantsumuusikat väga äreval ajal – staadionielektro, dubstepi derivaadid ja kõik muu, mis mahub sildi alla EDM (electronic dance music), on kõige suuremate sammudega kasvav segment Ameerika muusikatööstuses.

Kuid “Harlem Shake” plahvatas ilma suurema EDM-buumi toeta. “Harlem Shake” plahvatas ka ilma raadio playlist’ide toeta. Läinud nädalal, kui numbreid kokku loeti, olid lugu mänginud vaid üksikud raadiojaamad (tänaseks selgub, kas USA peavooluraadiod nii ebaharilikult rabeleva klubitümmi üldse eetrisse võtavad). “Harlem Shake’i” vinnas esikohale just ühendriikide ip-aadressidelt kokku loetud YouTube’is mängitud kordade arv, häälte ülelugemise hetkel oli neid üle 100 miljoni.

Ja loo tähelepanuväärsele saavutusele statistikas andis hagu tema külge poogitud meem. Kulutuli internetis – viraalne hitt. Meem “Harlem Shake” kujutab endast 30sekundilist videolõiku, kus tantsitakse harlem shake-tantsu. Kaadris on seltskond inimesi, kes kõik tegelevad süvenenult millegagi, välja arvatud üks inimene, kes väänleb ja rabeleb harlem shake’i, ja reeglina on tal seljas mõni koomiline kostüüm. 15 sekundi pealt, kui lugu jõuab bassitüminani, lõikab montaaž järsult pilti, kus tõmbleb ja võimleb kogu seltskond. Kõigil koomilised kostüümid seljas.

Tantsu lõi naljatlev video-blogija Filthy Frank. Katket harlem shake’ist sisaldas tema videopostitus 30. jaanuarist. Kolm päeva hiljem sai asjast meem, kui viis Austraalia teismelist postitasid sarnase kontseptsiooniga klipi. Video läks “jagamisele”, pealehakkajad netivaatajad hakkasid omi versioone filmima ja postitama ja nädala pärast laoti YouTube’i juba 4000 erinevat harlem shake-imitatsiooni päevas. 24. veebruari õhtul filmiti Vabaduse väljakul üles Eesti massiline versioon – sajakonna inimesega Freedom Shake. “Harlem Shake’ist” arenes pop- ja digikultuurifenomen publiku aktiivsel osavõtul.

Isegi kui lugu jääb Baauerile ja esindatavale muusikavoolule ainsaks hitiks ja läheb muusikaajalukku kui novelty-sähvatus, võib ta siiski harjutada laiemat kuulajaskonda imelike klubimuusika helide ja võtetega ning sillutada uusi teid, ristmikke ja käänakuid meinstriimmuusikasse. Ja kindlasti on tänaseks nii mõnigi tuhat artisti aru saanud, et mõistlik oleks oma tundmatu loo külge mõni auditooriumi haarav meem tinutada.

Kui tänapäeval armastatakse väita, et tänases killustunud muusikailmas ei ole kommertsedu mõõtvad edetabelid enam olulised, siis meedia, reklaami ja muusikatööstuse jaoks on nad tööriistana tingimata olulised. YouTube’iga arvestama hakkamise tõttu on see veelgi tõsiseltvõetavam peegel sellest, mis inimestele korda läheb. (Ka Suurbritannia tabelis arvestatakse peagi ketramisi videoportaalides.)

“Harlem Shake” on lühikese aja jooksul juba teine jabur tants, mis planeeti on nakatanud. Alles hiljuti õpetas korealane PSY kõigile gangnam style’i.


“Harlem Shake’i” meem

Tantsuvideolõik “Harlem Shake” kestab reeglina 31 sekundit. Esimesel 15 sekundil viskleb ainult üks tantsija, viimases osas tõmbleb kogu seltskond, kes pildil on.

Tantsu harlem shake ei maksa segamini ajada 80ndatest ja päris Harlemist pärit samanimelise tantsuga.

Vabariigi aastapäeval toimus Tallinnas Vabaduse väljakul meie oma Freedom Shake