13.02.2009, 00:00
Vabariik kui kingitus
Käes on teerullide ajajärk kingitusena saadud vabariigi kultuuris, tõdeb Kadri Mälk.
Väärikus peab säilima. Igasugustes oludes. Roman von Antropoff,
kes Siberist eluga tagasi tuli – tema süü oli see, et ta oli
suurettevõtja Peterburis ja mitme mõisa omanik Eestis
–, rääkis mulle hiljem Hamburgis elades, et vaatamata
kõigele pidas ta oluliseks ka vangilaagris iga päev lõug
puhtaks kraapida ja puhtad riided selga panna. Kuidas vangilaagris Siberi
tingimustes raseerimisvahendeid ja puhtaid riideid leida, seda ei osanud ma
tollal küsida. Ja ta ütles veel, et vastastikune austus ja
lugupidamine kaasvangide vahel, see ei tohtinud kaduda. Isegi kullakaevanduses
mitte. Kuidas ma ka ei palunud, hiljem ta Eesti Vabariiki külastada ei
soovinud. Mu vanaisa Leho Sõerd, nagu ka me paljude isad ja vanaisad,
jäigi tapivagunis veetuna Siberi metsade vahele. Tema meie uut vabariiki
ei näinud, kuigi oleks võinud, kuna töötas sõja
eel kirjamehena vabariigi püsimise heaks. Tean, mis päästis mu
teise vanaisa Siberist. Mets. Eesti mets.
Sellest on
möödas aastakümneid. Aasta 2009 pole Eesti Vabariigis enam sama
mis aasta 1949. Hirm oli vahepeal taganenud. Nüüd on tagasi. Kui
lapsena kuulsin ütelust “hirmul on suured silmad”, siis
kujutlesin midagi nagu Munchi maalil “Karje” nähtut. Kui
me öösel isaga pidžaamaväel Kunderi tänavalt ümber
nurga Aspe tänavale jahujärjekorda kihutasime, kuuekümnendate
alguses, sest kusagilt tuli teade, et antakse jahu, pool kilo per Nase, siis ei
teadnud ma veel, et kirjanik Elisabeth Aspe on aastal 1881 ajalehes Eesti
Postimees avaldanud jutustuse “Enne ukse lukustamist”. Uks jäi
meil isaga kiiruga lukustamata. Tänapäeval poleks see enam
võimalik. Riiv, lukk ja turvasignalisatsioon on me igapäevased
saatjad. Ja ka väikeste puumajadega Aspe tänavat Tallinnas enam ei
ole, seal on nüüd pank ja parkimisplats. Seal juba uksi lukustamata
ei jäeta. Ja üle tee on Stockmanni tulesäras kaubamaja. Hea, et
mitte Jelissejevi kaubahoov.
Veel 80ndail elasin
pööninguateljees, kus polnud ei aadressi ega telefoni. Ainus
sidepidamisvahend oli vihmaveetoru, mille kaudu sai kodeeritud koputustena
kõik vajalik edasi antud.
Nüüd on meil kodus kolm
telefoni ja telefoniarved. Enamasti töökõned, sageli
välisriikidesse, arved on kohati neljakohalised. Ja neid ei tasu
tööandjad. Tööd vaja teha ju. Eesti mehe armastus on
töö, itaallasel – Laura, nagu Petrarcal.
Katastroika
tingimustes tundus uskumatuna, et vabas Eesti Vabariigis, mida me ootasime kui
taeva õnnistust, kui imet, võiks tollane toetus kunstile meie
omas riigis täiesti kokku kuivada. Uskusime, et saabub lilleväli.
Uus aeg. Julge hundi rind on rasvane. Jänese rind aga pehme ja
karvane.
Tugevamad jäävad ellu ja oma töö kallal
pikalt hoolega nokitsedes jääd lihtsalt rataste alla. Teerullide
ajajärk kingitusena saadud vabariigi kultuuris. Ei ole vist enam nii nagu
Siberis vangilaagris, et austus kaasvangi suhtes hoiab vaimu erksana.
Süsi ja teemant on üks ja seesama aine. Erinevus on
kristallstruktuuris. Struktuur on niisama tähtis nii
vääriskivides kui ühiskonnas. Meil on siin midagi viltu.
Kosmopoliit olevat kodus kõikjal ja ei kusagil. Patrioot on see,
kes armastab või vähemalt üritab armastada oma saatust, oma
kuulumist rahvuslikku kooslusse, mis on andnud talle emakeele, ajaloo ja
identiteedi.
Kultuuris on nüüd nii, et kõik peab
toimuma kampaaniana, massiivses festivaliformaadis, nagu laulupidu, muidu
toetust ei saa.
Ja kui reklaamibüroos sehvti sees pole, oled
täiesti pildilt väljas. Kunstis
on olnud sel aastal ilma festivalitaustata ja vabariigi aastapäeva
festivalide programmi sidumata mitu head näitust kui pärli.
Näiteks Villu Plink näitusega “MustValge”.
Tõeliselt hea väljapanek, mõtestatud tööd. Kuid
keda see huvitab, kui galerist on jätnud oma töö Jumala hoolde.
Või Silja Saarepuu ja Villu Plingi hiljutine näitus “Kivi
südamelt”. Isegi kultuurkapitali kunstikapitali liikmed kinnitavad,
et nad näitustel, mille üle nad otsuseid langetavad, ei käi.
Rahvusvahelist ehtenäitust JUST MUST Ajaloomuuseumis ei käinud
vaatamas vist ükski kunstikapitali liige, kuigi külastajaid oli seal
nelja tuhande ringis. No miks nad lasid end siis sinna kapitali valida.
Võtavad oma valgete kätega raha vastu, taustaks kalapilk.
Jahmatab aga argumentatsioon, millega kultuurkapital (ametnikke on
nüüd seal varasemast rohkem) välja tuleb – kui keegi on
juba tunnustust saanud, siis enam ei saa. Kui tegemist on
sotsiaalhoolekandeasutusega, siis võin loetleda hulgaliselt kunstnikke,
kes ei ole midagi saanud, midagi teinud ega hakkagi tegema, kuid hädasti
toetust vajaksid.
Kui saad olukorra parandamiseks midagi ette
võtta, pole muretsemiseks põhjust. Kui ei saa, pole samuti
põhjust muret tunda. Läheb, nagu läheb. Kas nii? See budistlik
elutarkus ei pruugi meie oludes töötada. Ükskõiksus on
suuremaid patte siin ilmas. Eesti on väike ja iga anne on arvel.
Tänavu läheb Tallinnast Helsingisse kutsutuna Adamson-Ericu
muuseumi koostatud väike näitus “Maakivi eesti
ehtekunstis”, väga ilus väljapanek. Puhas eesti asi. Ent kuna
ei mahu festivaliformaati, siis oletan, et jääb ilmselt
marginaalseks.
Olen mitu korda presidendi vabariigi aastapäeva
vastuvõtugalal käinud, kord vabariigi kultuuripreemia laureaadina,
enamasti oma mehe saatjana. Olen imestanud, millise
iseenesestmõistetavusega poliitikud, keda on seal alati enamik, punast
vaipa mõõdavad. Neile ei ole vabariik kingitus, vaid kohustus.
Kultuuriinimesed, niipaljukest, kui neid seal olnud ongi, on kohmetunud ja
lahkuvad varakult. Kas vabariik on kingitus või koorem?
Põhimõtete kollaps.
Eelmine Eesti Vabariigi president
sedastas, et inimesed liiguvad hulgakesi ja suurtel kiirustel, kuid
nüüdne presidendikantselei andis teada, et inimene liigub hoopis
üksi, rulluiskudel, turvameeste ja fotograafide saatel. Progress ju.
Oli palju kultuuriinimesi, kes mitte väga ammu Tammsaare pargis
Riho Sibula ja Tõnis Mäe etteastete saatel pisaraid
poetasid ja presidenti valida aitasid. Võtame tagasi oma riik! Kuid mis
välja tuli? Nüüd hoiavad peaaegu kõik
muusikud-kunstnikud-kirjamehed-teatrimehed-kinomehed peast kinni. Laulukooridel
läks paremini.
Pihin siin mõttest, mida ma aastaid
kaalusin, kuid teoks teha ei söandanud. Nimelt minna vastuvõtule
kõpskingade asemel villastes sokkides.
Tean, et see ei ole
etiketikohane ja salongikõlbulik, kuid siiski. Mõelgem.
Villased sokid on eestlasele armsad. Kui on mure, siis kõigepealt
villane sokk. Mul on ühed villased sokid, kuhu sisse on hundikarva kootud,
ja kui ikka väga paha olla on, siis tõmban need jalga. Ja see
aitab.
Eesti ei ole Honolulu, kus kaunitarid paljaste varvastega
stiletto’des ja bikiinides vastuvõttudel ringi patseerivad.
Ehted peavad muidugi olema. See on eestlaste hingeline kaitsetaktika.
Kas või vähesed. Mis me uriseme Maripuu kallal. Ta on üks
väheseid eesti poliitikuid, kes kannab eesti ehtekunstnike loodud
unikaalehteid. Mitte väljamaa kommertskraami. Vaevalt et vaid patriotismis
t. Ja on need alati kenasti mu kolleegidele ära tasunud.
Samas
kui üks eurosaadik tellis suure kaelaehte ja siis teatas, et tal kohe
mitte üldse raha ei ole ja ta on seal Brüsselis näljas ja
paljas. Vaat kui karm elu. Ja paluks kingitusena või vähemalt poole
hinna eest. Mõtlesin, et vabariik on mulle kingitus ja kui talle ei ole,
jäägu see siis tema karmavõlaks. Soovis
kuluhüvitispaberit, kus kirjas, et dekoratsioon sai omandatud. Ole
dekoreerit, Marianne M. Daam ei tingi, isegi naisõiguslasena mitte.
Ma ei taha vastandada poliitikuid ja kunstnikke, sest mõlemas
leeris on mõlemaid, nii kasuahneid oportuniste kui
empaatiavõimega õnnistatud kodanikke, kes tõepoolest
võtavad vabariiki kui kingitust, mida tuleb hoida.
Eesti sepp
ütleb, et tao oma rauda, kuni kuum see veel, kuni erk on meel. Meie
vabariigi olemasolu haprust tajub ehk murdosa elanikest. Elujaatus, ütleb
luuletaja. Seda vajame tõepoolest.
Hiljuti küsiti
minult, mis on parim kingitus naisele. Parim kingitus naisele on hea mees.
Samamoodi on vabariigile parim kingitus hea partner vastutustundliku, armastava
ja lojaalse kodaniku kujul. Me ei peaks olema lihtsalt inimesed, peaksime olema
rohkemad kui inimesed. Väärikus peab säilima.
Head
vabariigi aastapäeva, ja paluks edasi ilma kampaaniateta.
PS
Olin oma loole juba punkti pannud, kui sain lugeda kunstnik Lemming Nageli
avalikku pöördumist “Lahkumine omal soovil” (
).
Taevas alasti, keegi julgeb selle lõpuks ka välja
öelda.