Rahvusvahelise klassi solistide ansambel oli üks parimaid, keda Birgitta festivalidel üldse kuuldud, ja justkui loodud Wagneri laulmiseks. Tenor Aleksandr Skvarko Lohengrinina kandis mõistatusliku kangelase rolli lõpuni välja ennekõike oma varjundirikka tugeva häälega. Bariton Andrzej Beletski Telramundi osatäitjana oli eelmisest lavakujuna dünaamilisem, kuid vokaalselt sama võimas. Lüüriline sopran Galina Badikovskaja mängis ja laulis usutavaks süütult kannatava neitsi Elsa, ent pahelisi naisi armastava publiku meeleheaks laulis ja mängis hiilgava rolli Ortrudina karismaatiline sopran Jelena Popovskaja. Tema pahelisus oli lausa füüsiliselt tajutav, rollijoonis psühholoogiliselt täpne. Kuningas Heinrichina tegi unustamatu osa meie bass Ain Anger, kehastades väärikalt vana aristokraatlikku valitsejat-kohtumõistjat. Vaatamata sellele, et lavastaja oli kuninga ratastooli surunud, lõi Anger oma erakordse hääle ja vähese kehakeelega (miimika!) siiski selgelt monumentaalse, vastuvaidlemist välistava karakteri, mille esitamise eest on teda kiidetud ka maailma parimates ooperimajades.

Kontekstuaalselt Pirita kloostrisse väga sobivast Eino Tambergi kahevaatuselisest balletist “Joanna Tentata” oli Teet Kase lavastuses saanud 40minutiline lihtsustatud variant, mis lühendusega oli kahjuks kaotanud oma psühholoogilise ja dramaatiliselt pingelise süžee. Tulemus oli rohkem esteetilis-visuaalne ja skemaatilisem, kui oleks sellest materjalist eeldanud.

Birgitta-repertuaari juba traditsiooniliseks numbriks kujunenud Carl Orffi “Carmina Burana” (esitati kolmandat korda) etendusel pakkus selgi korral täit elamust Novaja Opera koor ja orkester koos Tallinna Poistekooriga Eri Klasi juhatusel. Maitsekalt siivutud tantsuseaded (Rene Nõmmik ja Tiina Ollesk, esitas FINE 5) sobitusid kenasti Orffi ekspressiivse muusika ja elunaudinguist pajatavate tekstidega, tantsijate liikumine oli nii emotsionaalne, et tekstitõlge võinuks ka olemata olla. Lavalise atraktsioonina olid kiiged ja kiikujad – patu ja patustajale allegooriana läbi aegade – õigel kohal. Solistid Marion Melnik ja Mati Turi, kelle kanda oli “Carmina Buranas” n-ö personaalse eksistentsiaalse tasandi väljendus, tõestasid taas oma meisterlikkust eri žanre valdavate kontsertlauljatena.

Shanghais sündinud ja Inglismaal töötava Elijah Moshinsky Novaja Operas lavale toodud Rossini igihaljas “Sevilla habemeajaja” pakkus buffo’t rohkem kui rubla eest ehk pingutas operetlikkusega üle. Ebamäärastesse 1920. aastatesse asetatud “Sevilla” kujundus ja kostüümid tuletasid meelde nepiaegset Nõukogude olustikku, ooperitegelased aga ajastusse sobivaid tõusiklikke tüüpe. Sellise lavastajakontseptsiooni vastu ei saa midagi olla, kuid siis oleks tulnud üldine lavaline tegevus ja misanstseenid ka täpsemalt paika panna (või tegid lauljad “omaloomingut”?).

Mõnevõrra kõikuva tasemega solistide ansamblis tõusis esile doktor Basilio osatäitja bass Anatoli Grigorjev (artistliku üleolekuga lauldud “Laimujutu” aaria), ka bariton Vassili Ladjuk Figarona. Kütkestava isikliku sarmiga, väga kauni häälega ja kõrgregistreid vabalt valitsev sopran Galina Koroleva pakkus koketeeriva Rosinana kohati küll üle, aariad laulis ta aga suure sisemise kultuuriga. Hea mulje jättis ka juba “Lohengrinis” oma professionaalsust tõestanud koor.

Nagu juba tavaks, lõpetas festivali žanrilt millegi kergemana reklaamitud etendus – seekord ooperit džässi ja popiga ühendada püüdev õhtu Moskva ja Tallinna solistidega. Kabareelikum ja eksperimenteerivam pool jäeti Eesti poole (sealhulgas ooperilauljate) kanda, külalised piirdusid soliidselt klassikalise esinemisvormiga. Eestlastest tulid harjumatust ja lavastuslikele maitsevääratustele lõivu maksnud “staarimängust” auga välja Oliver Kuusik ja Taavi Tampuu, kuid maksimumi andis end oma elemendis täiesti vabalt tundev Sofia Rubina, kelle koos Tampuuga esitatud Papagena-Papageno kuulus duett oli braavot väärt.

VI Birgitta Festival Pirita kloostri varemetes

? Richard Wagner “Lohengrin”, lavastaja Kaspar Holten, dirigent Jan Latham-Koenig, Moskva Novaja Opera lavastus 18. augustil;

? Eino Tamberg “Joanna Tentata”, lavastaja Teet Kask, solistid Mareike Franz (Saksamaa) ja Rihito Kamiya (Jaapan/Saksamaa), 19. augustil

? Carl Orff “Carmina Burana”, dirigent Eri Klas, 19. augustil

? Gioachino Rossini “Sevilla habemeajaja”, lavastaja Elijah Moshinsky, dirigent Eri Klas, Novaja Opera lavastus 20. augustil

? kontsert “Opera@pop-jazz” 21. augustil