“Wallenbergi” triumf Estonias
Nii poliitiliselt ebakorrektset, kuid sisuliselt ometi
paikapidavat etendust kui Dmitri Bertmani lavastatud ja Ene-Liis Semperi
kujundatud “Wallenberg”, oskas vaevalt oodata – isegi
varasemast kogemusest teades, millises esteetilises võtmes
mõlemad üldjuhul töötavad.
Bertman ja Semper
moodustasid kongeniaalse kunstnikepaari, kelle teineteist täiendavas
koostöös realiseerus üks viimase kümnendi kõige
hiilgavamaid lavastusi eesti ooperiteatris. Et ooperi autoriks on pealegi eesti
helilooja, on tulemus seda märkimisväärsem, sest palju me
kodumaise ooperi õnnestumistest (nii ooperina kui lavastusena)
rääkida saame?
Lavastusprotsessi kurioosse
tööstiili kohta tuletan meelde, et kuna Bertman Moskva ametimeeste
keelu tõttu Tallinna proovidesse sõita ei saanud, oli ooperi
lavastamine veel paari kuu eest küsimärgi all.
Seda
kõrgemalt hinnatav on professionaalne tulemus, mille Estonia laval
Bertmani sõna otseses mõttes kaugjuhtimise teel antud
näpunäidete järgi realiseeris kaaslavastaja rolli etendanud
Neeme Kuningas.
Budapesti juutide päästmisega
kuulsaks saanud rootsi ärimehest Raoul Wallenbergist kirjutatud
Erkki-Sven Tüüri ooper on poliitiline ooper; peaks olema
väga kõvade silmaklappide ja kõrvatroppidega, et seda mitte
märgata ega kuulda. Saatana ehk natsidega õilsatel eesmärkidel
sehvti teinud Wallenberg langes 1945. aasta kevadel Budapesti vallutanud
Nõukogude armee kätte ning suri teise saatana ehk stalinistide
vangilaagris ilmselt Siberis. Ka lavastuse stsenograafia ning
kostüümid rõhutavad kahe diktatuuri olemust stiliseeritudki
kujul piisavalt selgelt, et mitte väita (nagu Brigitta Davidjants EPLis 4.
juunil), justkui taotleksid Semperi kostüümid ajatust! Samas
tõuseb Bertmani-Semperi sümbolistlikus kontseptsioonis esile ajaloo
ning tänapäeva kujunduselementide süntees, korraga on laval
traditsiooniline juudi rahvarõivas ning sadomaso gay-glamuur, saksa
vangivalvurite startreklikud neoonmõõgad ja küünaldest
Taaveti täht (esimeses vaatuses) ning Miki-Hiir tantsimas
matrjoškaga, Wallenberg Elvis Presleyna (Mati Turi hiilgeroll) ja
Kristus kondiväänajana, õmblusmasinaist “raudtee”
(teises vaatuses). Kõrge ja madal, barokk ja dada põimuvad
omavahel ning lähevad üksteiseks üle kogu lavastuse vältel,
läbivalt sümboolseks kujundiks lavale laskuv kaetud laud viitena
Pühale õhtusöömaajale. Wallenbergi “kuldne
vangipuur” (ikonograafiliselt väga lähedane Wiiralti
“Põrgule” või mõne Boschi teose motiivile)
võib isegi vastata ajaloolisele tegelikkusele, vähemalt talle
alguses osaks saanud kohtlemisele venelaste poolt.
Peatusin nii
pikalt kujundusel, sest väidan – ilma Semperita kaotaks lavastus
vähemalt poole oma visuaalsest atraktiivsusest ning paneks publiku
kannatuse proovile. Kuidas kujundus mõjutab publiku meeleolu ja
ooperi vastuvõttu, kogesin “Wallenbergi” esietendusel
Dortmundis 5. mail 2001. Nii Dortmundi lavastus (Philipp Kochheim) kui
kujundus jäid mitmetähenduslikkuses Tallinna omale alla. Kochheim
tegi panuse asjalikule lavarealismile (lõputud arhiivitoimikute read,
haakrist ja viisnurk, autentsed vormiriided jne) ning alles lõpus
pääses valla hillitsetud ameerikalik show. Kuid tervikuna
iseloomustas Dortmundi lavastust nii natside kui stalinistide suhtes
poliitiliselt korrektne käitumine. Natuke naeruvääristati
Ameerika massikultuuri ja maotut staarikultust ka. Estonia lavastus ei
säästa kedagi. Tü&am
p;a mp;u uml;ri Wallenberg on absurditeatri traagiline kangelane, kelle
inimlikud heateod tasutakse mõlema poole (natsid, vangid) kriitikaga
või muudetakse müüdikangelasena surmajärgselt osaks
ideoloogilisest võitlusest.
Lutz Hübneri
19 stseenist koosneva libreto puudujäägiks on
deklaratiivsus, eriti esimeses monotoonseks kiskuvas vaatuses, kus mantraliku
teksti ja ekspressiivse muusika suhe meenutab rohkem teatraliseeritud
oratooriumi.
Kuid teine vaatus on esimese vastand,
dünaamiliste süžeepööretega ülinaljakas grotesk,
täis paralleelseid jutustusi, satiirilisi olustikustseene ja mahlaka keh
akeelega tegelaskujusid (stereotüübi mõttes ilmselt tabavaim
on vene sekretäride trio), demonstreerides Tüüri vaieldamatut
muusikalist dramaturgivaistu. Reaganile, kelle episoodilist osa laulab
korralikult Väino Puura, on antud invaliidist Roosevelti jooned koos
kehadublandiga, kelleks on toorarullidesse lämmatatud ja surnust
ülestõusnud Eichmann (Priit Volmeri teravmeelne pantomiim)!
Wallenbergi laulnud rootsi bariton Jesper Taube sobis nii
häälelt kui tüpaažilt oma osasse, jättes karakterilt ja
lavavalitsemiselt siiski mõnevõrra pehmema mulje kui soome
bariton Hannu Niemilä Dortmundis samas rollis. Ühtlases
solistide ansamblis oli võimalus kõigil silma paista, kuid
tõstaksin eraldi esile Helen Lokutat, Annaleena Pillakut, Juuli
Lille, Riina Airennet, samuti Priit Volmerit, Urmas Põldmaad
ja Vladislav Horuženkot. Tüüri rütmiliselt keerulist
muusikat esitas Estonia orkester Arvo Volmeri juhtimisel peaaegu laitmatult,
hoides kogu lavastuse tempot oma raudses haardes. Braavo.