Autor Richard Brautigan. Lavastaja Jaanus
Rohumaa. Osades Indrek Ojari, Hele Kõre, Külli Teetamm, Argo Aadli,
Margus Tabor, Andero Ermel jt.
Esietendus Linnateatri Väikeses
saalis 22. novembril 2008.
“Arbuusisuhkrus” on
samanimelise Richard Brautigani jutustuse (ilmus eesti keeles 1977 Enn Soosaare
tõlkes) täpne ümberjutustus ehk tõlge lavakeelde.
Oluline osa lavastusest seisnebki raamatu ettelugemises. Kuna mulle isiklikult
raamat väga meeldib, meeldis ka lavastus – nii lihtne see elu ongi.
Suurim erinevus raamatust oli stseenis, kus Margaret (Hele Kõre) leiab
Unustatud Töökojast elektrikitarri ja sellel improviseerib. Aga
võib öelda, et lavastuslikult lihtsalt tekkis sobiv paik, mida
muusikaga elavdada. Ka iDEATHi ümbernimetamine minaSURMaks ei tekita
hämmastust, instseneeringu tekst peabki algallikast lihtsam olema, sest
ülelugemise võimalust pole. (Veel toredam olnuks inBOIL Aurualuseks
tõlkida.) Huvitav, mida arvavad näidendist need, kes raamatut
lugenud pole? Millegipärast arvan, et eriti midagi.
Hoopis
olulisem kui kunstiline väärtus on selle lavastuse ajastatus.
Arbuusisuhkur on ju tänapäeva Eesti Vabariik. Maailma mastaabis sama
väike ja õdus paik. Ja ega meilgi peale männiokaste ja
forelliõli suurt millegagi oma majanduse toorainebaasi rikastada pole.
Tiigrid on ammu tapetud, kuigi aeg-ajalt tassitakse meediasse mõni
triibuliseks mäkerdatud Vene karu. Unustatud Töökoda aga on
nõukogude võimu mudel. Koht, kus võib näha
“imelikke asju, mis on kaks miili pikad ja rohelised”. Meenuvad
okupatsiooniarmee kolonnid, mis olid tihti veel pikemad.
Lavastuse
ideeline selgroog on suhtumine Unustatud Töökotta ja sealt pärit
asjadesse.
InBOILi ja tema bande unustatud asjadest aetud viskist
purjus olemine võrdub nõukogude aja järgi nostalgitsemisega
– sama joovastav, aga sama ebaadekvaatne olek. Seetõttu
tõusis näidendi võtmerolliks Margaret – ainus
tegelane, kes üritab läbi viia lõimumist. See on aga sama
raske kui muulaste integreerimine tänapäeva Eestis – viimased
asuvad siin ju just nõukogude korra ehk Unustatud Töökoja
tõttu. (Tõesti täpne nimetus peamiseks migratsioonipumbaks
olnud liidutehastele!)
Margareti surm lõikab läbi
kõik lootused ja siduvad niidid minevikupärandiga. Raamatu-Margaret
pigem vihastab oma motiveerimatu põikpäisuse, omal süül
tekitatud õnnetu armastuse ja enesetapuga, mida võib
käsitleda ka kättemaksuna. Näidendis on ta oma ajastu
mõistus, au ja südametunnistus – paraku ei oska
läbinisti väikekodanlik ajastu selliste uhkete atribuutidega midagi
peale hakata. Selle motoks on Pauline’i (Külli Teetamm)
sõnad: “Talleke istus lilleaasale. Tallekesel oli hea olla.”
InBOIL (Argo Aadli) jäi Margaretiga võrreldes üsna
kahvatuks räuskajaks – umbes nagu Klenski, Sirõk ja Linter,
keda ei saa isegi süüdi mõista. Margareti vastasideoloogina
tõusis aga esile Charley (Margus Tabor). Tema lõputus
heatahtlikkuses oli midagi õõvastavat. (Et ta publikule
alguses lahkelt istekohti pakub, oli hea leid.) Charley analoog on
loomulikult Toomas Hendrik Ilves. Welcome to Watermelon Sugar!
Veel
aasta tagasi oli Unustatud Töökoda Eesti üldsusele kohutavalt
tähtis. Küsimus, missuguseid koeraluukeresid peaminister Ansipi
isiklikust kapist leida võib, tundus röögatult olulisena.
“Mis asju sa sealt välja tuhnid?” ütleb Charley
inBOILile, kuid võinuks &oum
l;elda ka Ansip Savisaarele. Ent majanduskriis on sedasorti otsesidemed
minevikuga järsult läbi lõiganud.
Meie
ühismälu Margaret on surnud. Kriis tappis ta. Seepärast tundke
ennast MinaSURMas nagu kodus.