Peugeot’ muuseum jätab mulje sellest, et see ongi linnakese kese ja identiteedi kandja. Firmal on tehaseid ju veel mitmes linnas ja välismaalgi, kuid just siin on suurim kollektsioon tootja autodest läbi aastate. Ja mitte ainult autodest, firma ajalugu hakkab hoopis saagidest, kirvestest, pipra- ja kohviveskitest. Alles siis tulid jalgrattad, võrrid ja autod. Pipra- ja soolaveskeid toodab firma tänaseni, ja need oma eluaegse garantiiga pole just odavad köögimasinad.

Ma olen varem näinud Mercedese tehasemuuseumi Stuttgartis, kuid prantslaste väljapanek on peaaegu sama võimas. Tuhanded ruutmeetrid ja sajad autod, alates tõllasarnastest, miskisuguse vändaga roolitavatest liikuritest ja lõpetades viimaste futuristlike ideeautodega. Lisaks hulk kurioosumeid, maailma esimene plekk-katust pakiruumi pakkiv kupeekabriolett 30ndaist, Saksa okupatsiooni bensiinipuuduse ajal tehtud minimalistlik kärulik elektrisõiduk, omaaegsed ralli-MMi võistlusautod ja Le Mans’i võidusõidu võitjad. Ja muuseum ähvardatakse varsti poole suuremaks ehitada!

*

Uskumatult suure osa linnast täidab autotehase kompleks, linn linnas, kus võib lõplikult ära eksida. Sel aastal 200seks saava Peugeot’ külalisena õnnestub ära käia ühes tontlikus parkimismajas, mille umbes kolmas korrus varjab seda, mis ei mahtunud muuseumi väljapanekusse. Mida kõike siin pole: sisemise beeži vaipkatte ja püha isa tasakaalu toetavate käsipuudega lahtine paavstidžiip – jah, Peugeot tegi kunagi ka Mercedese legendaarse G-mudeli sarnaseid maastikuautosid; kultusfilmi “Taxi” peategelaseks olnud Peugeot 406d; mitmed hullud näituseautod – kaetud näiteks muru või ornamentaalse tapeediga, viimases istmete asemel puust toolid; üksik selgelt ajast ees olnud nunnu ümara disainiga punane elektriautoke. Üks ilmselt kunagine presidendilimusiin ja üks teadmata asjaoludel sõelapõhjaks tulistet auto. Aasta algul toimunud ülearuste autode oksjon vähendas seda kogu ja suurendas muuseumi pangaarvet mitme miljoni euro võrra, kuid tolmukorra all on veel hulgaliselt neljarattalist ajalugu. Muuseumi tagaõuel on restaureerimisosakond, kus tegeldakse ajalooliste sõidukite taastamisega.

*

Sochaux on kõrvaline ja unisevõitu koht, eriti masendava kevadise pilvise ilmaga, kuid Peugeot’muuseum näeb mu arust välja nagu peaaegu iga väikese poisi unistus. Ma automudelite poest parem ei räägi...