Fukushima tuumajaama katastroofi viiendal päeval hakkasid peaministril närvid üles ütlema. Ta mõistis, et avariiseisundis tuumajaama operaator Tokyo Electric Power Company (Tepco) ei anna talle toimuva kohta tõest infot.

Kummaline, aga alles viiendal päeval pärast katastroofi algust moodustati valitsuse ja Tepco ühine kriisikomisjon. Seni tegutsesid nad eraldi.

Jaapani rahvas oli selleks ajaks ametlike teadete vastu usalduse kaotanud. Nii nagu kõik valitsused, on ka Jaapani oma aldis näitama olukorda tegelikust paremana. Põhjus on arusaadav – paanika puhkemine on viimane asi, mida keegi sooviks. Ent info varjamine võib anda vastupidise efekti.

Kui kriis kord ületatud, järgneb iga vastutaja tegevuse põhjalik analüüs. Siis hakkavad ka pead lendama.

Praegu on selleks vara, nüüd peab asja kuidagi kontrolli alla saama.

Veel eelmisel nädalal seisis Jaapani peaminister silmitsi ohuga, et ta sunnitakse ametist tagasi astuma põhjusel, mis praegu tundub kauge ja naeruväärselt pisike. Välisminister, Naoto Kani parteikaaslane, sattus skandaali erakonna illegaalse finantseerimise tõttu.

Kuna peaminister Kan on tuntud kui rahvamees (populist, ütlevad kriitikud), oodati temalt sellise tava lõpetamist. Ta on nii-öelda uue alguse mees.

1996. aastal, kui Kan oli tervishoiuminister, võitis ta rahva lugupidamise, kui ei hakanud varjama oma juhitud ministeeriumi vastutustundetust. Jaapanit raputas tollal HI-viirusega nakatatud doonorivere skandaal. Mundriau kaitsmise halb traditsioon nõudnuks selle kinnimätsimist, ent Kan asus avalikustamise teele.

Praegune info kinnipidamine tuumajaamalekke tõelisest ulatusest mõjub arusaamatusena. Seda enam, et nooruses alustas Kan poliitilist karjääri keskkonnakaitsjana.

Seoses Jaapaniga räägitakse “Galapagose sündroomist”. Mõiste võtsid esimesena kasutusele sideasjatundjad. Jaapani mobiiltelefonid on nii keerulised ja tehniliselt sedavõrd täiuslikud, et need ei sobi kokku ülejäänud maailma süsteemidega. Siit ka termin, mille tähenduse mõistmiseks tuleb meenutada loodusteadlase Charles Darwini tähelepanekuid Galapagose saarestikus – olles Lõuna-Ameerika mandriosast pikka aega isoleeritud, läksid sealsed loomaliigid oma arengus mandri faunast lahku.

Sama tabas ka Jaapanit (sealsed analüütikud kasutavad terminit “Japalagos”) ning mitte ainult tehnika arengus. Hiljutise uuringu kohaselt ei kujuta enamik tõusva päikese maa valgekraedest endale ettegi, et nad võiks minna tööle kusagile välismaale.

Jaapan on globaliseeruvas maailmas iseendasse tõmbunud nagu kaitseseisundis siil.

Peaminister Kan võttis oma südameasjaks isolatsiooni lõpetamise.

Veel jaanuari lõpus teatas ta Da­vosi majandusfoorumil, et hakkab ajama Jaapani avamise poliitikat. Isegi termin sellele püüdlusele oli olemas – “kizuna”, mis tähendab vastastikust sidet Jaapani ning maailma vahel.

Konkreetselt nähti ette Jaapani ühinemist Vaikse ookeani ülese koostööga (Trans-Pacific Partnership), mille konkreetse avaldusena pidanuks Jaapan loobuma oma majanduse kaitsmisest kõrgete tollitarfiifidega. (Eriti kindlalt tundsid end nende müüri taga Jaapani põllumehed.) Arutati turu avamist välismaistele kindlustus- ja meediafirmadele.

Kan kuulutas välja ka uue kaitse­strateegia, nähes vajadust tugevdada oluliselt Jaapani sõjaväge, suunates selle teraviku põhja suunalt (Vene oht) lõunasse, kus kuhjuvad pinged uue suurvõimu Hiinaga.

See oli kõik enne Suurt Maavärinat.

Seismiline vapustus nihutas Jaapani saarestiku mitu meetrit seniselt kohalt eemale.

Majanduspoliitiliselt ja geopoliitiliselt võis see katastroof virutada Jaapani jumal teab kuhu. Halvimal juhul isegi riikide kõrgliigast välja.

* eile tundusid kõik mu mured nii kaugel olevat


Naoto Kan (64)

Jaapani Demokraatliku Partei juht ja peaminister juunist 2010

1970 lõpetas Tokyo Tehnikainstituudi füüsika erialal, aasta hiljem sai volitatud patendiadvokaadiks

1973 ehitas mahjongi punktiarvestust pidava masina ja esitas vastava patenditaotluse

1980 valiti esimest korda parlamendi alamkotta, hiljem on osutunud valituks veel kaheksa korda

2010 augustis vabandas Lõuna-Korea ees riigi vallutamise pärast

Kan ja tema abikaasa Nobuko on teise astme nõod ning seepärast olid nende vanemad kihluse vastu