Eesti start-upid mõtlevad suurelt. Firmade jaoks on koduturg liiga väike, seetõttu peavad nad kohe mõtlema välisturule minemisele. Paistab, et siin on palju kõrgetasemelisi andekaid spetsialiste, kes teavad kuidas ehitada ja teenindada suuri süsteeme. 

Ma tundsin Tallinnas teotahte hõngu: nooruslikust, dünaamilisust, avatust ja koostöövalmidust.
Need on vajalikud omadused start-up kogukonnale. Veel, ettevõtjad on väga avatud väljastpoolt tulevatele ideedele.

Eesti start-upide sektor on praegu kasvus ja ma loodan, et see jätkub ja me näeme kuidas siin sünnivad ja arenevad paljud suurepärased ettevõtted.

Sinu ärimudel on omapärane — sa ei küsi klientidelt tasu, kui su teenused ei anna tulemusi või kui su kliendid ei ole rahul teenusega. Kuidas selline ärimudel reaalselt töötab?

Ma töötan ainult nende firmadega, mille probleemide lahendamisel on väärtus. Ma küsin kohe kliendilt, et mis on probleemi lahendamise hind.

Jah, ma olen seda meelt, et klient ei peaks maksma töö eest, mis ei ole tehtud küllalt hästi. Me anname money-back garantii.

Meil on mitmesuguseid kliente, nii küpseid firmasid, kui start-uppe.

Suurtel firmadel on sageli uuendusi, mida nad tahavad turule tuua ja neil on eeliseid, mis start-upidel puuduvad. Neil on vahendeid, et tasuda rohkem ja kiiremini, see on hea!

Lootusandvate start-uppidega on fantastiline koos tööd teha. Nendes on midagi suurt ja atraktiivset. Samal ajal on nende ärimudeli igas astmes suuri puudusi.

Kui start-upi meeskond ja investorid on avatud väitlusteks ja uutele ideedele, siis tekkinud atmosfääris pannakse proovile mu enda firma kogemused. Kui neil soovi pole, olgu, me ei jätka koostööd. Lihtne.

Mulle meeldib asjade kulgemise kiirus. See on väga meeldiv kui väljatöötatud ideed leiavad mõne päeva või nädala pärast juba rakendust äris ja need toimivad.

Avalda palun mõned nipid, kuidas leida ettevõtte taha investoreid.

Esimene reegel on lihtne. Tuleb leida aega investoritega näost-näkku kohtumiseks. Juua kohvi, õlut, mida iganes. Sa pead jagama oma ideid, põimima nende mõtted oma plaanidesse. Peate üksteist tundma õppima. Seda saab teha ainult otse suheldes. Tuleb teada, kus investorid liiguvad, näiteks konverentsidel.
 
Algajate viga on, et nad pole turuanalüüsi teinud. Investoritel aga on internetiühendusega nutitelefon. Võite ju väita, et teil on ainulaadne teenus maailmas, aga nad guugeldavad ja selgub, mida te tegelikult oma turust teate. Nii, et valmistuge investori(te)ga kohtumiseks põhjalikult.

Mida peaks Eesti start-uppid tegema teisiti, et olla edukamad?

Turundus. Müük. Kohandumine ärimudeliga.

Eesti start-uppid ei keskendu praegu turundusele ja müügile. Ma usun, et Eesti firmad teevad hämmastavaid asju, kuid edu seisneb ikkagi turunduse ja müügi taga.

Teine asi, mida Eesti start-uppid ja investorid peavad õppima Silicon Valleyst, on ärimudeli muutmine. Ärimudeli muutmine on normaalne, seda ei juhtu tihti, kuid küllalt tihti , et turutrendidega kaasa minna. Hea juhtkonna ja investorite grupi tunnuseks on, et ärimudeli muutmine viiakse läbi kiiresti ja uus ärimudel hakkab tööle. 

Kas te tunnete toodet “Click and Grow” — see on üks tuntuim start-up Eestist. Mida te sellest arvate?

Mul on üks kodus. Ma olen juba kolm päeva oodanud esimesi võrseid. Ma käin neid kontrollimas iga 10 minuti tagant.

Ok, see ei ole päriselt tõsi. Mulle meeldib toote uudsus ja disain. See sobib mu iPhone, iPadi ja MacBook Airi kõrvale ja selles mõttes on meeskond turu sihtgruppi hästi tabanud.

Aga edu võti on turundus. Seega, kui nad vajavad abi, siis nad peavad pöörduma Orasci poole. 

Viimaseks, kuhu areneb mobiilne internet?

Maailm on mobiilne. Me näeme kuidas mobiiltelefonid muutuvad nutikamaks ja saavad juurde uusi funktsioone. Ma ei kujuta ette, et firmad ja riik ei kasuta oma äris mobiilse võrgu võimalusi.

Arengumaades toimub tohutu mobiiltelfonide kasutamise kasv, seal asuvad tohutud võimalused ettevõtlikele ärimeestele.

Ma näen mobiilsete internetiga ühendatud seadmete kiiret ekspansiooni.

Milliseid rakendusi ja teenuseid mobiilsetes seadmetes tulevikus pakutakse, seda ma ei tea, aga ma olen valmis aitama tänaseid start--uppe laiendama oma leiutisi nendesse seadmetesse.

***

Mark Turrell on Orcasci.com looja ja tegevjuht. World Economic Forum on andnud talle järgmised tiitlid: Young Global Leader (2010) ja Technology Pioneer (2008). Tema klientide seas on sellised ettevõtted nagu Allianz, Boeing, Cargill, Dow Chemical, Hallmark, Kraft, Lexmark, Merck, Novartis, Pfizer, Whirlpool, Yahoo ja Xerox. Mark Turrell astus 1. detsembril üles idufirmade loojatele suunatud seminaril Wantrepreneur 2 Entrepreneur.