Bazaar ja bassein: sadamaalale uus elu
Tallinna sadamaala (täpsemalt maatükid, mida veel maha pole parseldatud või
kus ostuparadiisid veel rajamata) on taas arhitektuurivõistluse tandriks –
viimase kuue aasta jooksul on see kolmas kord. Puhtaksroogitud tühermaal, kus
turistid sipelgatena teeradu rajavad, on lootust areneda linnaehituslikult
millekski enamaks kui odavaks turistide kaubanduskõrbeks.
Arhitektide
aastaid kestnud pressing, jutt multifunktsionaalsest ja eelkõige linlaste endi
jaoks aktiivsest linnaruumist on äkki kokku saanud kinnisvaraarendajate õrna
aimdusega, et tummseinseid plekk-kaste pole kaua mõtet ritta laduda. Mereäärset
ala on seni ekslikult peetud hajusaks üleminekuks city’st tühjade
kaipealseteni. Tegelikult teeb tsirkuleeriv kauba- ja inimvoog sadamaalast
eriomase linnakeskuse, kus hoonetevaheline avatud ruum on olulisem ja püsivamgi
kui näiteks turismi- või kaubanduspoliitika tõmbetuultes kiirelt muutuvad
majad-konteinerid. Hetkel, kui sadamaala ühte magusaimasse nurka ehitatakse
äärelinna kaubahalli ja raskeltületatav Põhjaväil moodustab sadama ja vanalinna
vahele ignorantse asfaldikõrbe, oleks vist tõesti viimane aeg küsida, kellele
sealset keskkonda luuakse. Millise imagoga külastajaid siis meelitama
hakatakse, kui suitsuvorsti ja piraat-CDde aeg läbi on. (Muidugi,
rulluisutajatele ja rulameestele meeldib sealne sile asfalt praegugi.)
Äsja lõppes Admiraliteedi basseini ja Merekeskuse vahele jääval maa-alal
Skanska EMV – Ühendatud Kapitali korraldatud planeeringuvõistlus. Juuni
keskpaigaks peaks lahenduse leidma ka Tallinna Sadama oma. Oma Soomest ja
Rootsist pärit žüriiliikmetega ning Skanska konkursile kutsutud nelja
välismaise arhitektuuribürooga märgivad võistlused siinmail ammunägematut
konkursielu rahvusvahelistumist.
Žüriitööd juhtis Gert Wingårdh, rootsi
arhitektuuri tuntumaid nimesid, kes juhib Göteborgis omanimelist 90 inimesega
kontorit ning on Eestis käinud nii arhitektuuritriennaalil esinemas kui
Linnahalli ümber projekteerimas. Järgnevad kommentaarid andis vaid päevaks
kohale lennanud Skandinaavia staararhitekt mitu päeva enne lõplike võidutööde
selgumist.
Vastus minu ettevaatlikule küsimusele mahamängitud võimaluste
kohta Tallinna kaoseliselt areneval sadamaalal on läänelikult reibas ja
ammukuuldud: potentsiaalne ja mitmekesist arengut võimaldav keskkond pole
kuhugi kadunud, küll on vajalik üldine arenguskeem. “Praeguse olukorra
nõrkuseks on mittearvestamine Linnahalliga, mis lõpuks siiski välja
arendatakse,” toob Wingårdh mängu endale tuttava teema.
Tallinn kui
erutavalt kaootiline, vastuoluline paik, mis täis Photoshop’i-laadseid
kollaažlikke kohti, on vähemalt lääne arhitektide stampne lemmikkujund.
“Parimates projektides oli seda kaootilisuse märksõna väga osavalt ära
kasutatud – nende eesmärk polnudki luua ülimalt korrastatud struktuuri, vaid
säilitada kaootilisus kui potentsiaal. Usun sellise ettepaneku elujõusse, kuna
võimalus veidi hajus areng endale kasulikuks pöörata on Tallinna üks eeliseid.”
Tehnoloogilise omapära tõttu traditsiooniliselt muust linnakoest eraldatud
sadamaalade ümbersünd oli maailmas 20. sajandi lõpu armastatumaid urbanistlikke
integratsiooniprojekte. Kahjuks pole Wingårdhil palju otseselt eeskujuks
kõlbavaid näiteid tuua: “Üldiselt püütakse alati olla väikekodanlikult
maalilised, kõik need robustsed hooned, kuhu kunstnikud armastavad ateljeesid
ja klubisid teha – need muudetakse väikesteks kenadeks siseõuekesteks, armsalt
värvitud elamuteks jne. Kõik see muutub igavaks.
Tänapäeval paistab olevat
hirm teha suuri asju – ometi annaks need sadamates enamasti säilinud suured ja
väga jõulised hooned selleks võimaluse.”
Kui, siis meeldib talle
Amsterdamis Borneo saare planeerimine, kus pole peljatud uusi, konteksti
sobivalt massiivseid maju ehitada. “Kui vanalinnas on näiteks kirik kõrvuti poe
ja elumajaga, siis tänapäeva arhitektuuris luuakse eri kihid, kus kirik on
ostukeskuse peal ja see omakorda millegi muu peal. Nii moodustavad asjad
keerukamaid, aga ka võimalusterohkemaid süsteeme,” jõuab Wingårdh moodsa
arhitektuuri lemmikteemani.
Multifunktsionaalsed, muutuvaid programme
võimaldavad süsteemid olid arhitekti meelest edu pandiks ka käesoleval
konkursil. “Kinnisvaraarendaja ja ka seaduste aspektist on niisugune lahendus
muidugi keerukas. Rootsis me täna midagi sellist soovitada ei julgeks.
Tõenäoliselt muutub asi paari järgneva aasta jooksul – surve on nii arhitektide
kui arendajate poolne. Sellist tüüpi ehitus pole ka kaugeltki odav,” teab
rootslane staararhitektuuri hinda. “Bilbao Guggenheimi muuseum või Zaha Hadidi
loomingut ehitatakse ca 80 000 Rootsi krooni e 8000 euro eest m2. Rootsis ei
ületa ehitusmaksumus 2500 eurot m2 (u 40 000 Eesti krooni).”
Wingårdhi lemmikuks on võistlustöö märgusõnaga “Park City”: “Siin on ala
jagatud 200 m2 suuruste kruntidega labürindiks, mis moodustavad omamoodi
keskaegse tänavavõrgu. Arhitektina püütakse alati luua väga rahulikku ruumi ja
ilusaid pindu, ent linnas erutavad meid tegelikult neoontuled ja ärielu. See
töö püüab neist neoontuledest ja kaubandussärast luua keskaegset linna.”
Ja
lõpuks ka võitjatest: 1.–2. koht läks jagamisele tööde “ABC” (autorid Jan
Verwijnen, Toni Kauppila ja Heikki Määtänen Soomest) ning “Park City” (autor
Villem Tomiste) vahel, 3. preemia sai projekt “Albatros” (Teemu Vuori / Evata
Finland).
Kui “ABC” lõi oma selge kihilise jaotuse, järguti ehitamise
võimaluse ja “kompuks” jäetud 8000 m2 nn bazaari ehk aktiivse sündmuste
ruumiga, siis “Park City” allus rangele maatriksile. Alale laotatud
kahesajaruutmeetristeks silmadeks jagatud võrk koos oma täisehitamise
reeglistikuga (hooned moodustuvad kuni 12 tahukast, kvartali nurgad tuleb täis
ehitada läbi kõikide korruste jne) on oma struktuurilt tegelikult äärmiselt
vabastav ja ehituslikult paindlik. Peaaegu ainsa tööna oli siin osatud
ruumiliselt kaasa mängima panna ka Admiraliteedi bassein.