Seitse reisijat ja kaks pilooti mahutav USAs valmistatud business-jet maksab umbes 5 miljonit dollarit ehk üle 60 miljoni krooni. "Seal on kõik olemas. Aparatuur on tal parem kui Boeing
737-l (seda kasutab liinilendudel Estonian Air – toim.). Ainus viga, et automaatselt ta ei maandu," kiidab Lennuameti asedirektor Rein Porro, kes aitas mullu suvel terastiivulise välja valida. Õhumasina, mis kannab pretensioonikat sabatähist ES-LUX, tippkiirus on 741 kilomeetrit tunnis ja lennulagi 13 kilomeetri kõrgusel.

Masin, mis sel teisipäeval viis peremehe näiteks Peterburi, on nii uudne, et Eestis ei leidunud ühtki vastavate paberitega pilooti ja miljardäri lennukit juhib Saksa piloot. Peamiselt Venemaal ja Ukrainas laiahaardelist selveri-, panga- ja kinnisvaraäri ajav Teder on uue lennukiga usinalt lennanud. Ühendatud Kapitali jurist-assistent Kristi Veldre kinnitas Ekspressile, et lennuk on õhus enam-vähem igal tööpäeval.

Eralennuki omanik ei pea rüselema check-in’i sabades ega taluma ümberistumisi higistes ootesaalides. Samas kaasneb isikliku õhusõiduki ülalpidamisega kopsakas arve – kulud tekivad seoses eri riikide õhuruumi kasutamise, maandumise, kütuse, parkimise, erakorralise remondi, ülevaatuste ja pilootide palkadega. Kodulennuväljal Tallinnas seisab masin spetsiaalselt püstitatud ajutises angaaris.

Teder vältis meedia rambivalgusse sattumist isegi oma mulluste supertehingute aegu (Äripäev arvutas kokku, et ta müüs firmade osalusi kolme miljardi krooni eest) ega ole soovinud ka isiklikku lennukit laialt reklaamida. Esimest korda kuulis avalikkus sellest oktoobris, kui Cessnat tabas Ukraina õhuruumis hüdrosüsteemi rike – telik ei tulnud sisse.

Peale lennuki kuulub Tederile ka teine kiire ja luksuslik sõiduvahend – tema tuliuus Bentley Continental GT saavutas mullu Tapa lennuväljal peetud kiirendusvõistlusel 258 kilomeetrit tunnis.

Kui 90ndate alguse kütusekuningas Jüri Lõsak tahtis presidendile eralennuki kinkida, itaallasest superinvestor Ernesto Preatoni lendas oma portreefilmis ärikohtumisele Riiga üürilennukiga ja investeerimispankur Andres Rätsepp teeb sportlikke surmasõlmi isikliku Jak-52ga, siis erareaktiivlennuk on vaid üksikutele kättesaadav luksus.

Esimeste kapitalismi tuultega tõusid 70 miljonit krooni maksnud erareaktiivi Learjet pardal taevasse kütusefirma Onako Eesti naftabojaarid. Teiste seas nautis mugava õhusõidu luksust firma palgal olnud endine ENSV KGB ülem Rein Sillar. Mõni aeg hiljem soetas oma ettevõttele sama marki pisut uuema lennuki transiidiärimees Endel Siff, kes kuuldavasti kasutas seda peamiselt Inglismaal õppiva tütre külastamiseks.

Kui Onako masin on Eesti registrist maha võetud ja siit lahkunud, siis Siffi lennuk on firma Avies opereerida. Aviesi lennukiparki lisandus läinud aasta algul veel üks Learjet, mille omanik on Vene söetööstusega seotud firma Krutrade. Samad ettevõtjad on seotud mullu Muugal avatud suure söeterminaliga.

Aviesi tegevdirektor Vladimir Pisarkov ei taha lennuki konkreetseid peremehi nimetada. Tema sõnul võib neid masinaid põhimõtteliselt igaüks üürida hinnaga umbes 45 000 krooni tund.

Lennuameti asešeff Porro prognoosib, et siinsesse taevasse tõuseb varsti mitu uut firmalennukit. "Nii mõnigi ärimees on minuga vestelnud teemal, millist lennukit osta."