Kontseptautod Helsingi näitusel
Eesti autohuvilistel on põhjust meie Motorexi kümneaastase traditsiooni üle uhke olla. Kuid vähesed huvilised on tähele pannud, et põhjanaabritel leidub peaaegu sama pika tavaga autonäitus. Helsinki Motor Show toimub tavapäraselt hilissügisel ja erinevalt Motorexist on igal aastal "suur". Läinud nädalavahetusel peetud tänavune HMS oli järjekorras juba kaheksas.
Motorexiga sarnaselt on ka HMSi juured võidusõidus. Ent ajapikku on turg oma võtnud ja raskuspunkt kandunud sõiduautodele. Tänavune esmaesitluste nimekiri sai päris esinduslik, enamik uudismudelitest on ka Soome lahe lõunakaldal alles nägemata. Aga lausa kadedaks tegid näitusel väljapandud kontseptautod. Saab 9-3X jõudis tolliprobleemide tõttu kohale alles teise näitusepäeva õhtuks, kuid ka ülejäänud kaks olid seda väärt, et neid lähemalt (väga ligi küll ei lastud) vaadata. Millal meil midagi sellist näha saab?
Vision GST
Mercedes-Benzi ideeauto oli esmakordselt rahvale näha jaanuaris Detroidi autonäitusel. Nüüd seisis GST Mercedese stendil Helsingis, väidetavalt üldse esimest korda Euroopas.
Näitusekülastajal oli GSTd mitte märgata praktiliselt võimatu. Auto on hiigelsuur – pikkus 515 sentimeetrit ehk samapalju kui pikendatud S-klassi "mersul". Teljevaheks öeldakse üüratud 322 sentimeetrit – mõne väikeauto kogupikkus on ka väiksem. Rattamõõt – 22 tolli – sobiks veoautole. Ehk kokkuvõttes – GST kõrval seisnud S-klass nägi välja nagu väikeauto.
GST on lühend sõnadest Grand Sports Tourer. Loojate idee kohaselt on tegemist "originaalse ja uue sõidukikategooriaga", kus ühendatud luksussedaani, universaali, mahtuniversaali ja maasturi omadused. Kõik varemtehtu kahvatab GST kõrval ja ausalt öeldes – ega kuskile enam areneda polegi. Loodetavasti ei kujuta GST-sugused dinosaurused siiski sõiduauto tulevikku. Klientide vajaduste rahuldamisega võib muidugi põhjendada mida tahes, kuid mõõdutunnet ei maksaks ikka kaotada.
Mis ei tähenda sugugi, et GSTst midagi järgimistväärivat ei leiaks. Nagu Mercedese kontseptautod ikka, on selleski näidatud peaaegu kõike, milleks autotööstus võimeline. Elektroonikapõhine hi-tech ei üllata tänapäeval vist enam kedagi, aga GST näitab, et reserve on ka mujal.
GST tagumistel ustel on hinged tagaservas ja keskmine uksepost (B-piilar) puudub üldse. 90 kraadi võrra avanevad uksed jätavad mulje, et autokabiin on suur nagu tantsusaal. Sisekujunduse alumiinium, puit ja nahk moodustavad ülimalt šiki, ehkki pisut liiga tehnitsistliku keskkonna. Tänu sõiduki hiigelmõõtmetele pakuvad kõik kuus istet erakordseid mugavusi.
Mismoodi Mercedes need ideed ellu viib, on varsti näha. GST läheb 2004. aasta lõpul seeriatootmisse. Autosid hakatakse valmistama USAs Alabama osariigis asuvas Tuscaloosa tehases. Mõistagi on GST põhiline turg USAs, kuid tootjafirma "näeb GSTle suurt potentsiaali ka Euroopas".
Yanya
Nissan Yanyal on GSTga tegelikult päris palju ühiseid jooni. Väliselt tunduvad autod küll nii erinevad kui üldse võimalik. Suure, hoogsate joontega Mercedese kõrval näeb Yanya välja nagu vaene sugulane. Ent Yanya on samuti paljude võimalustega neliveoline ideesõiduk, aga palju realistlikum.
GST luksusele seab Yanya vastu ülima funktsionaalsuse. Yanya on vaid neli meetrit pikk, kuid tänu kandilisele ja kõrgele kujule üsna mahukas. Katuse ja tagaakna eemaldamisega saab auto kujundada pikapiks.
Originaalse konstruktsiooniga istmed kinnituvad põrandasiinile ja on väga vabalt ümberpaigutatavd. Alumiiniumist ja plastist interjöör näeb välja ülimalt spartalik, kuid see-eest väga praktiline: mistahes vabaõhuürituse järel on imelihtne istmed välja tõsta ja auto sisemus kerge vaevaga puhtaks teha.
Nissani neliveoskeem on ebatavaline, kuid tulevikku silmas pidades väga perspektiivikas. E-4WD nime kandvas süsteemis veab bensiinimootor ainult esirattaid. Kui need enam teega haakuda ei taha, lülituvad sisse tagarataste juurde paigutatud elektrimootorid.
Jälle uksed
Ning – last but not least – ka Yanyal avanevad tagauksed tahapoole ja B-piilar puudub. Just väiksematel sõidukitel annab selline lahendus parima efekti, lihtsustades oluliselt pääsu tagaistmetele. Miks seda siis seeriaautodel ei kasutata? Põhjus on seeriautode turvanõuetes. Jäme tugev tala lisab autokerele jäikust ning pakub sõitjatele head kaitset külgkokkupõrke korral.
Kuid lahendus on siiski leitud ja esimesed B-piilarita autod juba seeriatootmises. Fordi stendi hämaras taganurgas seisis pikap Ranger Supercab. Õieti polekski põhjust olnud sellele täehelepanu pöörata, kuid Rangeri kabiinil puudub B-piilar. Ka teine samalaadne lahendus pärineb Fordi kontsernist, aga diametraalselt teistsuguselt sõidukilt. Rootormootoriga sportauto Mazda RX-8 uksed avanevad eri suundades, kuid suletuna moodustuv struktuur öeldakse olevat tugevam kui tavalisel sõiduautol.
Tõsi, nii Rangeril kui ka RX-8-l on tagumised uksed tavalisest väiksemad. Kuid ilmselt on ainult aja küsimus, mil hariliku sõiduauto tagaistmele võib istuda mugavalt nagu diivanile.
Valik uudismudeleid Helsingi näituselt:
Alfa Romeo 156 GTA
Audi A8
Audi RS6
BMW Z4
Citroen C3 Pluriel
Fiat Stilo Multiwagon
Ford Focus RS
Ford StreetKa
Honda Accord
Honda Jazz
Nissan Micra
Porsche Cayenne
Renault Espace IV
Renault Megane II
Seat Cordoba
Toyota Land Cruiser
Volkswagen Phaeton
Volkswagen Touareg
Volvo XC 90